• Anonym (??)

Canoderm i underlivet??

Har fått en eventuell diagnos av en ointresserad läkare att jag har svamp i underlivet.
    (Jag gick till vårdcentralen på bokad tid och han varken kollade eller tog prover, han konstaterade det bara när jag sa att jag har klåda i underlivet)

Jag fick flera grejer jag ska behandla med. Bl.a. en tub Canoderm, som ska va en återfuktande, mjukgörande kräm.

Men ska jag smörja med den i underlivet?

Det står att man ska undvika slemhinnor....

???

• Svar på tråden Canoderm i underlivet??
  • Lena

Han sa inte canesten? Den är mot svamp. Jag hade inte litat på läkaren.

• Annelie 76

Har du problem med underlivet så gå alltid till en gynekolog. Det var nog Canesten du skulle ha, det är mot svamp. Kliar det mycket kan du smörja med Cortimyk som eg är mot fotsvamp men som man kan använda i underlivet också.

• Anonym (??)

Ja... jag tror han har gjort fel....

Kände INGET förtroende för honom....

Har haft besvär med klåda i underlivet i ca 6 veckor...Har varit svårt att få tid på vårdcentral. Men har prövat de råd jag fått. Fuktgörande gel, rapsolja, sova naken osv...

Fick äntligen en tid på vårdcentralen idag. Hade sån överjävlig klåda i morse och det gjorde ont. Så jag va inte ens nervös när jag gick dit, ville bara få hjälp!

Så när läkaren ropade upp mig så kände jag nästan lycka.

När vi satt oss på hans rum så frågade han vad jag skulle tänkas behöva hjälp med (läser dom aldrig innan vad sköterskan skrivit?)

Så när jag sa att jag haft klåda till och från i 6 veckor så sa han. Jahaja. I 90 % av fallen är det svamp. Sen kom frågan om jag prövat något receptfritt från apoteket. När jag sa att jag blivit rådd att inte pröva det innan man kollat vad det är för nåt skrattade han och sa att det var tvärtom! Lika bra att testa! Och så började han räkna upp hur det skulle behandlas..

När jag ifrågasatte om det inte skulle tas nåt prov så sa han att det bara va onödigt. För han hade 2 döttrar och 4 barnbarn. Och när dom hade haft klåda så var det svamp.

Han hade sett 10000 kvinnor under sin karriär och det kanske va ett fall av dom som inte hade varit svamp.
    Så att vänta på ett prov som kanske inte skulle visa nåt var bara dumt. För jag skulle få samma behandling ändå.

Så jag har fått köpa en dos Fluconazol. En veckas behandling med Lactal balans. Jag ska tvätta mig med intimtvål, han sa Lactasyd, men dom hade inte det på apoteket så jag fick ta nåt annat.

Och så denna tub med Canoderm....som jag är väldigt osäker på....

Ang det med gynekolog... Bor i en rätt liten stad. Så det finns ingen specifik gynekolog man bara kan ringa och boka tid hos...

• Anonym (??)

Han sa aldrig va salvan hette...Utan han skickade iväg till apoteket så jag fick hämta ut det där, på recept. Fast det var receptfritt....

• Lena

Jag hade pratat med hans chef en otroligt oseriös attityd.

Har ni inget MVC? De brukar kunna hjälpa bättre.

• Anonym (??)
    Lena skrev 2014-06-19 00:42:43 följande:

Jag hade pratat med hans chef en otroligt oseriös attityd.

Har ni inget MVC? De brukar kunna hjälpa bättre.

Jo, det finns ett sånt...Men dom ställer väl inga diagnoser va?
    Det finns bara barnmorskor där...Förutom att hjälpa gravida så tar dom väl på sin höjd klamydiaprov...
    Törs man ringa dig i ett sånt här ärende utan att bli klassad som idiot?
  • Haskel

"Canoderm" är en receptfri mjukgörande kräm, som används för klåda och torr hud. Den har ingen som helst verkan mot svamp i underlivet. Som du säger ska den inte ens användas i/på slemhinnor. 
    Om du har problem I underlivet, ska du inte använda krämen. Om däremot du har klåda i området runt slidöppningen så kan du med fördel använda den.

Om det däremot är svamp du har, så är det troligtvis "Canesten" som du ska ha.

• Sweet Sofia

Canoderm kan användas mot klåda utanpå underlivet, men inte inuti.

• Lena

Lättare saker som svamp kan de diagnostisera minst lika bra som en allmänläkare.

Svar på tråden Canoderm i underlivet??