Torsk - Hur ser det ut? Hur behandlar man det?
Min en månaders lilla kille är alldeles vit på tungan, kan det vara torsk? Hur behandlar man det?
Någon som vet?
Min en månaders lilla kille är alldeles vit på tungan, kan det vara torsk? Hur behandlar man det?
Någon som vet?
Ja det kan vara torsk! Ge honom lite vichyvatten eller bada lite bikarbonatlösning med en topps på tungan!
Ja, det är säkert torsk, det hade min Tilda också när hon ammades.
Man kan behandla torsk på olika sätt. Prova först att pensla på vanligt Vichyvatten, sånt där gammalt i glasflaska med brun etikett (finns på nästan alla ICA). Ta ordentligt i hela munnen och på läpparna, några gånger om dagen i några dagar. Fortsätt även om det inte syns mer för det kan finnas kvar ändå!
Hjälper inte det finns det en blå lösning (har glömt vad det är) som man får på BVC. Jag tror man penslar på och låter det vara i tre dagar, sen penslar man en gång till (jättegulligt, Tilda hade blåa läppar i flera dagar). Detta hjälpte Tilda direkt!
Glöm förstås inte bort att koka nappar och flaskor noga, det kan finnas bakterier kvar där som gör att torksen kommer tillbaka!
ta vichyvatten med tops och pensla i munnen på honom efter varje amning, på bröstvårtorna också.
Klistrar in från sjukvårdsrådgivningen;
Vit beläggning på tungan och i munnen
Torsk är en svampinfektion som framför allt spädbarn får. En vitaktig beläggning bildas på tungan, insidan av kinderna och i gommen. Ibland kan man uppleva att barnet har lite problem med att äta.
Torsk går oftast över av sig själv
Det är inte farligt för spädbarn att ha torsk i munnen och man behöver inte uppsöka barnavårdscentralen eller annan vårdcentral. Ofta försvinner torsk av sig själv utan behandling.
Om man vill försöka att få bort beläggningen kan man pensla med mineralvatten som innehåller natriumbikarbonat, till exempel vichyvatten. Man kan också själv blanda till en lösning. Då tar man en halv tesked bikarbonat som man köper i vanlig matvaruaffär och blandar med en deciliter vatten. Man kan använda tops och pensla i munnen flera gånger om dagen, särskilt efter måltiderna. Om barnet använder napp kan man doppa nappen i vichyvatten eller bikarbonatlösning.
Brösten kan bli infekterade
Om man ammar kan brösten bli infekterade av svampen. Då blir bröstvårtan och vårtgården röd, irriterad och öm. Pröva att pensla med vichyvatten eller bikarbonatlösning efter att barnet har ammats.
Barnavårdscentralen kan ge råd
Rådgör med barnavårdscentralen om inte penslingen hjälper. Både barnets mun och brösten kan behöva behandlas med receptbelagd svampmedicin.
www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
sedan kan du badda med lingonsylt på tingar det funkar också
Hej! Det låter som torsk din son har drabbats utav. Även min dotter drabbades utav det flera gånger under tiden jag ammade och även nu efter olika pencilinkurer.
Du måste även tvätta dina bröst med Vichyvatten innan och efter du har ammat och byta inläggen ofta. Annars så smittar det vidare. Å det måste va Vichyvatten det går inte med något annat vatten heller om det är torsk. Det är ett ämne i Vichyvattnet som tar bort torsken. Å pensla flera gånger om dagen. Helst efter varje måltid eller före. Ju mer du penslar destu fortare går det bort. Är det inte borta i slutet av vecka så kontakta BVC eller VC för att få hjälp innan det går för långt. Använder han napp så koka dem minst en gång om dagen och kasta dem sen när han är fri ifrån det. Pussa inte honom heller på munnen för då finns det risk för att ni också får det och se för att han inte ska få in en massa bakterier. om du inte vill få torsk på brösten så finns det sk. eskanappar man sätter på brösten när man ska amma. Du kan få en brunflaska med ett gulkräm i som du ska pensla i munnen och på brösten om du nu ammar. Det kan man hålla på med i fem veckor så att man slipper torsken. men det är läkare som skriver ut det.
Lycka till!!!
Lingonsylt tror jag inte är så bra för ett litet barn att få i sig... För hur man än gör hamnar ändå lite i magen!
Mrs glader! Det behöver INTE vara torsk. Så små barn kan vara vita på tungan ändå av bröstmjölk eller tillägg/ersättning. Min son hade så fram till ca 5 månader - då försvann det av sig själv. Det står i mina barnböcker att vit tunga här vanligt utan att det är svamp.
Svamp är mer som vit gegga som ligger på tungan och insidan av kinderna och läpparna. Sonen fick det senare, vid ca 7 månader. Penslade med viscyvatten för att hålla det i chack, men det försvann inte av det. Det läker oftast ut av sig själv efter ett par månader. Om dom får ont och har svårt att äta kan man kontakta bvc och få medicin.
Kram
man ska bara ta saften på en tops. var en barnläkare som sa det till mamma när vi var små