• frufri

Bråk om midsommar... :(

Hej

Jag brukar inte vara intresserad av vad människor som jag inte känner har för åsikter om min och min makes konflikter. Men nu känner jag mig så ensam och ledsen så jag vet inte vart jag ska vända mig. Vill gärna höra era åsikter om ämnet. 

Jag och min man har 3 barn. Den yngsta är 2 månader. Om en vecka ska vi flytta till större boende. För några veckor sedan föreslog jag att vi skulle åka till min mans familj och fira midsommar . Det gjorde vi förra året och det var trevligt! Dom två äldre barnen (2,5 och 4,5 år) tyckte det var väldigt roligt då dessutom.
    Nu när det närmar sig började jag känna att det kanske inte var världens bästa ide att packa och åka med tre små barn 35 mil en vecka innan vi ska flytta. Vi har inte fått så mycket gjort här än (Känns omöjligt med tre små bran!) så jag är rätt stressad, och vi ska dessutom fixa iordning tomten samt flyttstäda själva. 
    När jag nämnde det för ett par dagar sedan blev han irriterad men sen verkade det ändå som om han föstod. Men ikväll tog han upp det igen. Sa att han inte alls förstår varför vi inte kan åka och att han tycker vi ska göra det. Jag sa att jag inte orkar packa och släpa med alla dit för en så kort vistelse när vi har allt med flytten framför oss. Vi planerar dessutom att åka dit efter flytten för att stanna längre. Jag är rädd att jag ska tappa sugen på det om man stressar iväg nu... 

Ikväll var han tyst och sur och när jag frågade varför sa han bara att han är så besviken för att vi inte ska åka. Jag blev sååå ledsen... Jag vet inte varför men det känns bara så småaktigt av honom... Tycker att han kunde visa lite mer omtanke om mig.. Han sa att hans mamma blev väldigt ledsen att vi inte kommer och på något vis känns det som att det är det han bryr sig om... Jag har inga som helst problem med hans mamma måste tilläggas! Så det finns inga konflikter där sedan innan. 

Jag hade velat att han sa att "självklart behöver vi inte åka om du tycker det känns jobbigt. Vi kan ha en trevlig midsommar här och så åker vi dit när vi kommit iordning i nya huset." Men nej jag ska behöva känna att jag förstör för alla... 

Rent objektivt, vad tycker ni?

• Svar på tråden Bråk om midsommar... :(
  • nozpa

Tycker att det i detta läget är du som borde sagt att du är stressad och resonerat lite knäppt. Klart att ni ska åka.
    Förstår om han blir besviken, han har nog sett fram emot detta, era barn skulle ha roligt och hans föräldrar vill såklart träffa er familj.
    Jopp, han har all rätt att vara lite småsur på dig. Hade det varit jag som var din man hade jag nog åkt med barnen och låtit dig vara hemma om det var det du ville typ.. Fast jag är ganska tjurig av mig också. :)

• Natulcien

Du har all rätt att ändra dig, och han har all rätt att bli besviken.
    Men kanske din man kan ta de två större barnen med sig och åka, så att de får fira midsommar, och så kan du stanna hemma med bebisen och packa?

• frufri

Okej.. Skönt med raka och ärliga svar :) Men jag har ändå så svårt att se att det skulle vara konstigt att inte vilja åka iväg så tätt inpå en flytt.. Det är ett projekt att dra iväg med tre små barn tycker jag.. När man är trött och stressad är det inte så lockande.

• TipsOchRåd
    Natulcien skrev 2014-06-18 22:19:28 följande:

Du har all rätt att ändra dig, och han har all rätt att bli besviken.
    Men kanske din man kan ta de två större barnen med sig och åka, så att de får fira midsommar, och så kan du stanna hemma med bebisen och packa?

Detta låter som en bra idé faktiskt. Kan ni inte göra så? Ge honom förslaget iaf.
  • nozpa
    frufri skrev 2014-06-18 22:21:51 följande:
    Okej.. Skönt med raka och ärliga svar :) Men jag har ändå så svårt att se att det skulle vara konstigt att inte vilja åka iväg så tätt inpå en flytt.. Det är ett projekt att dra iväg med tre små barn tycker jag.. När man är trött och stressad är det inte så lockande.
    Men iom att du sagt innan att ni ska åka så var nog både han och hans föräldrar inställda på det. Och iom att det är trevligt för er alla så blev han såklart besviken när du ändrade dig.
    Hade han föreslagit att ni skulle åkt och du sagt nej direkt hade han nog inte känt samma sak.
  • Anonym (stress)

Han kanske ser det som en liten välförtjänt minisemester mitt i all flyttstress och tänker kanske inte på att allt som måste göras då finns kvar att göra när ni kommer tillbaka?

Jag förstår att både han och hans familj känner sig besvikna, de har nog sett fram emot en mysig midsommar.

Annars föreslår jag som någon ovanför- att maken och de två äldre barnen åker och du och bebisen stannar hemma och packar.

• frufri

Tack för era svar! Alla verkar kunna se det från hans sida så det har fått mig att tänka till lite. Trodde inte familjeliv kunde påverka mig men tji fick jag... Bra att höra vad andra, inte inblandade tycker ibland! :)

• Tow2Mater
    frufri skrev 2014-06-18 22:05:58 följande:

Jag sa att jag inte orkar packa och släpa med alla dit för en så kort vistelse när vi har allt med flytten framför oss.

Kan inte han packa? Behover ni verkligen så mycket med er?
  • Amanda84

Jag förstår att din man är besviken. Dessutom har du ställt till det för din mans föräldrar. De har planerat in att ni skall komma, köpt in mat och kanske även tackat nej till midsommarfirande någon annanstans. Jag hade blivit väldigt irriterad om det bestämts att gäster skulle komma under midsommar (och dessutom sova över - vilket jag antar att ni skall glra på grund av det långa avståndet) men sedan ställt in med en vecka eller mindre varsel. Samtidigt förstår jag att du är stressad. Dessvärre är det nog inte mycket att göra åt än att vitaihop och åka dit. Att ställa in med så här kort varsel utan att allvarlig sjukdom eller olycka är inblandad kan aldrig vara okej.

• Natulcien
    frufri skrev 2014-06-18 22:48:52 följande:
    Tack för era svar! Alla verkar kunna se det från hans sida så det har fått mig att tänka till lite. Trodde inte familjeliv kunde påverka mig men tji fick jag... Bra att höra vad andra, inte inblandade tycker ibland! :)
    Hoppas att ni får en trevlig midsommar hur ni än gör!
  • frufri
    Amanda84 skrev 2014-06-19 05:41:47 följande:

Jag förstår att din man är besviken. Dessutom har du ställt till det för din mans föräldrar. De har planerat in att ni skall komma, köpt in mat och kanske även tackat nej till midsommarfirande någon annanstans. Jag hade blivit väldigt irriterad om det bestämts att gäster skulle komma under midsommar (och dessutom sova över - vilket jag antar att ni skall glra på grund av det långa avståndet) men sedan ställt in med en vecka eller mindre varsel. Samtidigt förstår jag att du är stressad. Dessvärre är det nog inte mycket att göra åt än att vitaihop och åka dit. Att ställa in med så här kort varsel utan att allvarlig sjukdom eller olycka är inblandad kan aldrig vara okej.

Jag förstår hur du tänker men jag måste ändå säga att det stämmer inte i detta fallet! Jag är väldigt planerad av mig och likaså min familj. Hade det varit mina föräldrar hade jag aldrig kunnat ställa in med så kort varsel. Men med hans föräldrar är aldrig något planerat eller bestämt förrän i sista stunden. Dom bor i en liten håla uppåt i landet och lämnar inte byn mer än nödvändigt kan man säga. Ett jättemysigt ställe så det kan man förstå. Men dom hade varit där och firat i vilket fall. När min äldsta fyller 5 i december kommer jag få räkna med att det kan komma 3 st eller 15 st från hans sida. Det vet man just inte förrän dom kommer eller dagen innan möjligtvis. Så det är nog mest besvikelse över att inte vi kommer inte så att massa planerande går åt skogen! Mat köps garanterat inte före idag.

Vi åker säkert ändå. Men det känns rätt dumt.. Vi kommer fram sent ikväll och får åka igen tidigt på lördag. Vet inte alls om det är med barnens bästa i åtanke vilket jag intalar mig... Dom tycker inte direkt om att åka bil långa sträckor...och för en så kort stund... Men men..
  • View

Han lyssnar ju på dig och ni ska stanna hemma... Varför kräver du att han ska vara glad över det, han lyssnar på dina känslor så då kan väl du lyssna på hans... Men många tycker att dom har mer rätt att känna än andra... Du är egoistisk bara...

• frufri

Nej jag är faktiskt verkligen inte egoistisk. Jag kan inte redogöra för alla detaljer så detta var i stora drag. Vi båda borde ha lyssnat mer på varandra. Det blev fel denna gången. Sånt händer. Speciellt om man är trött och stressad och lite extra känslig. Men det löste sig fint! Vi firar här med dom .

• View

Va bra att det löste sig ð??? när man skriver låter det annorlunda än det man tänket, det enda som framgick i ditt Ts var jag jag jag...

Svar på tråden Bråk om midsommar... :(