• Pim

    Hur gör ni med barnens leksaker och tillhörigheter?

    Jag har inte tvillingar, men det skiljer bara 18 månader mellan mina och jag förmodar att liknande "problematik" finns hos tvillingföräldrar, därav frågar jag här då det finns betydligt fler tvillingföräldrar än föräldrar till täta barn. Mina killar är 3.5 och 5 år gamla.

    De leker med ungefär samma saker, har ungefär samma intressen, gillar samma böcker etc. De delar rum och jag ser inte att de skulle få egna rum på ett bra tag, då vi bor i en stad med extremt höga hyror.

    Jag känner ibland att de skulle må bra av att kunna ha egna, privata leksaker (och mer ensamtid) men jag har inte lyckats klura ut hur det skulle funka rent praktiskt i större utsträckning. Skulle behöva lite inspiration och andras synpunkter på det hela. Hur gör ni andra med leksaker? Delar barnen på allt? Har de kanske en låda med bara egna prylar? Har ni två uppsättningar saker?

  • Svar på tråden Hur gör ni med barnens leksaker och tillhörigheter?
  • Penida

    Jag är inte tvillingförälder men har precis som du 18 månader mellan mina barn. De har fått samma leksaker (två av varje) och olika leksaker beroende på intresse och så har vi sånt som vi har ett av som de får dela på. De trivs också bra tillsammans och vi ser inget problem med det. De har dock mycket egentid och tid de också sependerar med andra kompisar och har haft i alla fall sen 3-års ålder men tighta är de oh bästa kompisar. De har eget rum och det är väl det enda jag skulle finna problematiskt med en 5-åring men då utgår jag från min dotter när hon var 5 år och gärna ville stänga in sin sig med kompisar och inte ha brorsan med. Det går säkert att lösa på andra sätt. Jag ser inget skäl till oro. Fint att de trivs så bra med varandraGlad


    Avskyr CIO-metoder
  • Pim
    Penida skrev 2014-06-19 00:29:59 följande:

    Jag är inte tvillingförälder men har precis som du 18 månader mellan mina barn. De har fått samma leksaker (två av varje) och olika leksaker beroende på intresse och så har vi sånt som vi har ett av som de får dela på. De trivs också bra tillsammans och vi ser inget problem med det. De har dock mycket egentid och tid de också sependerar med andra kompisar och har haft i alla fall sen 3-års ålder men tighta är de oh bästa kompisar. De har eget rum och det är väl det enda jag skulle finna problematiskt med en 5-åring men då utgår jag från min dotter när hon var 5 år och gärna ville stänga in sin sig med kompisar och inte ha brorsan med. Det går säkert att lösa på andra sätt. Jag ser inget skäl till oro. Fint att de trivs så bra med varandraGlad


    Hur gamla är de idag?

    Mina kommer inte överens superbra. Det blir bättre och bättre, men de SLÅSS och skriker enormt mycket. På sistone har vi börjat låta dem ta hand om sådant själva ifall det inte går helt överstyr men det är svårt... De har alltid rivmärken och blåmärken från sina slagsmål. Men efter att vi låter dem reda ut mer själva så har de även börjat ha fler bättre stunder och de pratar mer med varann, för korta konversationer (yngsta var väldigt sen med talet, så det är först sista månaderna som han pratat).

    Det känns som om de BEHÖVER mer egentid, men samtidigt är det svårt att separera dem. De verkar vilja vara tillsammans även när de slåss och bråkar. Nästintill omöjligt att sära på dem även i sådana situationer. Visst leker de ensamma ibland, men oftast bara en kort stund innan den andre vill vara med. Istället försöker vi dela på dem en gång i veckan eller varannan, då jag tar ena och pappan tar andra och hittar på något på tu man hand. Och så får de ju givetvis egentid när de är i förskolan, eftersom de går i två olika. 

    Men det är lite knepigt just med leksakerna. Därför är det intressant att läsa hur andra har gjort :)
  • Flickan och kråkan

    Jag har 16 månader mellan mina två äldsta pojkar. De är 6,5 respektive drygt 5 år. Jag tycker att det generellt har gått bra.....tills nu . De har inte haft egna rum utan de har sovit tillsammans med oss och så har de haft ett gemensamt lekrum. Vissa saker som båda har velat ha har vi köpt dubbelt av och sedan har de fått dela. Vissa saker har alltid varit "speciella" för var och en av dem och dessa har de fått ha i fred. Brorsan har fått fråga innan de lånats ut.

    Det som dock har hänt sista halvåret någonting är att de har fått ett större behov av att få ha sitt eget och att vara i fred. Vi flyttar på onsdag och då kommer de att få egna rum. Känns bra. Vi kommer att ha en sovlösning där de (om de vill, vilket jag tror att de vill) kan sova tillsammans, men ha var sitt eget rum där de kan ha sina grejer, stänga in sig med en kompis eller bara få vara själv.

    Våra låter som era TS. De är oerhört tajta men har också massor med konflikter. Dras till varandra som magneter

  • Penida
    Pim skrev 2014-06-20 12:29:31 följande:
    Hur gamla är de idag?

    Mina kommer inte överens superbra. Det blir bättre och bättre, men de SLÅSS och skriker enormt mycket. På sistone har vi börjat låta dem ta hand om sådant själva ifall det inte går helt överstyr men det är svårt... De har alltid rivmärken och blåmärken från sina slagsmål. Men efter att vi låter dem reda ut mer själva så har de även börjat ha fler bättre stunder och de pratar mer med varann, för korta konversationer (yngsta var väldigt sen med talet, så det är först sista månaderna som han pratat).

    Det känns som om de BEHÖVER mer egentid, men samtidigt är det svårt att separera dem. De verkar vilja vara tillsammans även när de slåss och bråkar. Nästintill omöjligt att sära på dem även i sådana situationer. Visst leker de ensamma ibland, men oftast bara en kort stund innan den andre vill vara med. Istället försöker vi dela på dem en gång i veckan eller varannan, då jag tar ena och pappan tar andra och hittar på något på tu man hand. Och så får de ju givetvis egentid när de är i förskolan, eftersom de går i två olika. 

    Men det är lite knepigt just med leksakerna. Därför är det intressant att läsa hur andra har gjort :)
    De är 5 och 7 år idag. Just leksaker skulle jag inte säga att vi har haft problem med men bråkat, JA det har de gjort och gör och sedan älskat och velat vara med varandra nästa sekundGlad Vi lägger oss dock i när vi ser, vi accepterar inte att de slåss eller skriker till varandra i vår närhet. Vill de får de fortsätta ensamma på sitt rum, slåss med en kudde eller skrika mot väggen eller nåt, vi vill inte se eller höra. De är inte ensamma här och får bete sig hursomhelst.
    Leksaker har vi inte haft några direkta problem med (vi gör som jag skrev ovan) men jag tror idag att det hade varit jobbigt om de inte hade egna rum då de har olika intressen även om de delar många och faktiskt behöver vara ensamma med kompisar ibland.
    Vi delar också upp oss så som ni och det tycker vi är guld värt!
    Avskyr CIO-metoder
  • darling87

    Jag har fyra barn å de är täta i ålder tös på snart 8 år pojk på 6 år å så tvillingar snart 4 år

    Tös å stora pojken har sina saker å egna rum medans tvillingarna delar på allt de har samma rum samma leksaker å a de har kläder å allt ihop sällan de har ngt som bara är den enes.. de blev så för att de är lika gammla sedan är de alltid ihop noga med varran å så

Svar på tråden Hur gör ni med barnens leksaker och tillhörigheter?