• spelarroll

    Allergisk mot allt!?

    Hej!

    Vi har allergitestat vår dotter, utomlands.
    Hon har varit lös i magen i stort sett sen hon föddes aug 2012. 4.5 kg vägde hon när hon föddes v40 och väger nu 1 år och 10 månader 11.5 kg..
    I januari 2014 gjorde vi ett allergitest som visade, mjölk allergi (protein och laktos) soja, ioch intolerans mot ärter, fava bönor, potatis, mandel, hasselnöt, solrosfrö och äggvita mm.
    Vi har nu uteslutit allt detta sen dess men hon är fortfarande lös i magen.
    Visserligen så bajsar hon inte lika ofta, det har gått från 4-5 gånger per dag till 1-2 gånger, men varför blir hon inte av med det lösa bajset? Man kan även genom att titta på bajset veta vad hon ätit tex majskorn, eller om hon ätit tomat så blir bajset orange/rött osv.

    Jag har hört att dessa allergitest (via blodprov) inte alltid är så tillförlitliga utan att det ibland kan visa allergi mot något som patienten brukat äta ofta innan man testas för allergier. Stämmer det? Isåfall kanske vi bör ta testet med en nypa salt och bara undvika mjölk, soja osv det som hon visade högst allergivärden mot?

    Bör jag ge henne kalciumtillskott eftersom hon inte kan dricka dem mjölkfria alternativen då de tillsatt mandelolja eller solrosolja i alla. Jag gör just nu min egen havre/bovete dricka med rapsolja tillsatt.

  • Svar på tråden Allergisk mot allt!?
  • Allergiexperten

    Hej! Jag tycker att ditt barn behöver undersökas av barnläkare eftersom ni testat henne utomlands och tagit bort en stor del av kosten som hon normalt borde kunna äta. När barn inte äter fullvärdig kost på grund av allergi bör de kontrolleras regelbundet och också ha kontakt med dietist för näringsberäkning av maten.
    Ta alltså kontakt med barnläkare.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Allergisk mot allt!?