• sessan885

illamående och irritation

Jag blir väldigt lätt illamående fast jag är i veckan 21 idag och mitt humör är ibland fruktansvärt. Blir ofta irriterad eller arg och efter ettag faller jag i tårar och ibland så känner man sig ensam och tycker att ingen förstår mig.

Tyvärr så går det ut över sambon och han i sin tur tycker att det är jobbigt och det blir lätt diskussioner.

Finns det flera som reagerar lika och har dessa besvär med illamående?

Vore trevligt att få byta tankar och råd av nån .

Jag kan bli arg för det minsta lilla här hemma och bland känner man sig som ett monster.

Man vill naturligtvis inte behöva vara såhär och ha dessa besvär.

Har naturligtvis bra stunder också men just när dessa jobbiga stunderna kommer så är det inte kul för nån.

Ljusa stunder finns där och även glädje med men så kommer dessa stunder där allt blir upp och ner med mig.

Detta beror ju naturligtvis på graviditeten men det är så jobbigt.

När jag inte är gravid så mår jag perfekt , mår aldrig illa och har svårt för att bli arg eller irriterad.

Har man fortfarande massor av hormoner i kroppen som ställer till det nu under graviditeten eller vad fasen beror detta på?

• Svar på tråden illamående och irritation
  • katten1303

Hej!

Jag har det likadant. Illamående och sjukt trött och irriterad! Kan tyvärr vara så här i vanliga fall också men ännu mer nu när jag är gravid! Sen har vi också stunder då allt är roligt och bra men det som ofta får mig att brista är när jag känner att min sambo inte riktigt förstår hur illa det är med mig och att jag egentligen skulle behöva jobba deltid för att orka med nåt annat än bara jobb.

Hade önskat att han insåg att han behöver ta mer ansvar för saker och ting. I stället för att säga "vi kanske inte ska ha nåt på Midsommar om du inte orkar" ... Säga; "Men jag fixar!"

Suck.... Hatar den här j**** ojämställdheten!

• sessan885

Jag förstår dig. Man vill att sambon ska förstå hur man mår och hur jävligt man kan må eller hur jävligt ont man kan ha vissa stunder

Men stå på dig och försök njut av det som väntar och njut av de stunder som är bra. Mitt förslag till dig

• katten1303

Tack jag ska verkligen göra det. Så synd att gå och va sur när det är så fantastiskt att vänta barn!!!

Lycka till!

• sessan885

Jag håller med dig. Reta sig på bagateller som sen blir stora grejer.
    Synd om dom som är i mina närvaro just den stunden för det är dom som får skiten av mig men man får hoppas att det går över.

Vilken vecka är du i ?

Jag är i vecka 21.

• katten1303
    sessan885 skrev 2014-06-19 18:53:02 följande:

Jag håller med dig. Reta sig på bagateller som sen blir stora grejer.

Synd om dom som är i mina närvaro just den stunden för det är dom som får skiten av mig men man får hoppas att det går över.

Vilken vecka är du i ?

Jag är i vecka 21.

Jag är i v16. Längtar tills jag kommer lite längre, dom säger man kan börja må lite bättre i mitten av graviditeten. Får hoppas på det

Har du börjat känna sparkar än? Man kan väl göra det fr.o.m. V18,20?

Längtar!!
  • sessan885

Det är en fotbollsspelare i magen på mig. Får inte riktigt sova på nätterna ,man får buffa på magen så brukar det bli lite bättre..

• katten1303
    sessan885 skrev 2014-06-20 16:45:52 följande:

Det är en fotbollsspelare i magen på mig. Får inte riktigt sova på nätterna ,man får buffa på magen så brukar det bli lite bättre..

Hihihihi Vad gulligt! Bebben låter dig känna på de sömnlösa nätterna
  • sessan885

Har jag tur så får jag sova ca 4-5 timmar och sen trycker det på urinblåsan så upp och kissa och tillbaka till sängen men då kan det vara svårt att somna om. Men vissa nätter är det mer eller mindre omöjligt att sova pga folossningen också..Har lärt mig att smeker man magen lite grann så KAN det bli lugnt annars så är det bara att hitta en skön ställning och försöka sova på något vis.

Ibland så är jag så trött så då somnar man oavsett kan jag tala om .

Men han är en fotbollsspelare även på dagarna.. Försöker vara ute och gå promenader men då är han inte samarbetsvillig, då blir det rejälla protester men jag försöker smeka magen men det funkar inte då.

Försöker jag vara uppe längre på kvällarna än till 22.00 så kan jag få sova lite längre på morgonen också innan det blir buffar och sparkar..

Foglossningen är inget att leka med , men har mest ont på dagarna när jag rör mig för mycket, fick kroppen välja så skulle den vilja vara still i soffan hela dagarn men envis som man är så går jag inte med på det , försökte klippa buskar och några kvistar på ett träd i torsdag och det tyckte pojken var tydligen väldigt kul för han gjorde det lite extra besvärligt för mig genom att lägga sig på fel sida när man skulle böja sig ner, annars så gick det bra men självklart fick jag lida dagen efter med värk i kroppen men tog en promenad och en promenad på 45 min tog 1 timme pga foglossningen och pojken ville inte samarbeta med mig.

Men har haft en dålig start på graviditeten med mycket kräkningar och illamående och enorm trötthet.
    Fortfarande bär illamåendet med mig men hjälps av medicin men kräkningarna kommer och går, bättre men de kan komma som ett brev på posten plötsligt..

Vissa dagar är bättre och vissa är enormt mycket sämre. Försöker i alla fall njuta trots måendet vissa dagar. Glad över att det finns dagar där man mår perfekt.

• sessan885

Vecka 21 idag och var till en läkare och fick veta att jag har en försvagad muskelatur i kroppen som gör att jag har sån foglossning.
    Skulle ta kontakt med sjukgymnast och min barnmorska. Vilket jag ska göra i veckan så jag kanske kan få ett foglossnings bälte.

Hon frågade om jag jobbade eller tränade och inget av det gör jag.
    Tyckte att jag skulle göra övningar för att stärka muskulaturen men har så ont så jag kan inte göra några övningar eftersom jag har svårt att göra vissa röresler överhuvudtaget. Promenader skulle jag fortsätta med.

Så kom vi in på mitt illamående och kräkningar som kommer ibland.
    Har ätit Lergigan comp sen i början av graviditen pga detta. Har hjäpt mig mycket och gjort att min dagar har varit bra trots att man har varit trött och kanske kräks en hel del men illamåendet har hållit sig undan. Men nu var det inte okej att äta dom varje dag utan nu skulle jag fasa ut dom för att sen hoppas på att inte må illa mer. Skulle få ta dom ibland bara , vid behov , men jag mår illa varje förmiddag och så pass mycket att jag blir sängliggande , hon kunde inte förstå.

Skulle små äta och börja dagen med frukost på sängen, det funkar mycket sällan, jag behöver numera ligga för att vakna i min takt för att se kliva upp och äta frukost. Men hon ansåg att man skulle börja med något litet , går inte för mig för jag blir hungrig redan efter 30 min och måste då äta något större , men då mår jag redan så pass illa att det är svårt att äta och jag kräks direkt efter.

Så jag vet vad som funkar för mig och det går jag efter . Fick dessa tabletter utskrivna men skulle bara ta ibland för att sen vara utan.

Jag har testat en del saker och inte mycket som funkar för mig. Nån med råd?

Dessa tabletter var bra att äta i början av graviditeten . Ta man dom för ofta så är det inte bra för barnet just nu när jag är så pass långt påväg. Nu ska jag inte må illa mer tyckte hon. Vilket jag gör ännu som en del har väldigt svårt at förstå varför. Vissa dagar är sämre än andra. Jag vill inte bli sängliggande men illamående hela dagar som jag har i början av graviditeten.

Hon menade att det spelade inte så stor roll över hur jag mådde , huvudsaken är att barnet mår bra , men det är ju klart att man vill må så pass ok att man kan njuta av att vara gravid. Måste finnas nån hjälp man kan få för illamående så det underlättar om jag nu inte får dessa tabletter mer utskrivna. Vi får väl se hur det bli för nu känns det jobbigt .

Räcker inte med att jag har så ont och att jag äter levaxin för sköldkörteln och har haft en dålig start på graviditeten med dagliga kräkningar , som mest 7-8 ggr om dagen och sen åkte jag på magsjuka där jag kräktes 11 ggr om dagen. Inte alls kul.

Så har nån råd att ge mig som kanske kan hjälpa mig så tackar jag oerhört mycket för det.  Vet att det finns receptfria läkemedel men kanske finns andra alternativ..

Tacksam för all hjälp och råd jag kan få med detta..

• katten1303

Jag tycker du ska byta barnmorska, fyfan vad kränkande! Stackars dig! Tyvärr har jag inget annat råd att ge för jag har haft turen att slippa kräkningarna men mådde jätteilla och var helt borta så jag blev tvungen att sjukskriva mig ändå. Men fick ljuga och säga att jag kräktes för jag hade nog inte fått sjukintyg annars, hade det på känn eftersom jag hade ringt runt innan.... De sa typ; "öppna ett fönster och ta en skorpa" Jag blev fly förbannad! Jag sa ordagrant att jag mådde så dåligt så jag började göra slarvfel på jobbet, affärer gick back! "Jag är sjuk", sa jag! "Nej du är inte sjuk, du är gravid" Då insåg jag att det var lika bra att överdriva. Men du som mår så dåligt utan att överdriva, nej vänd dig till nån annan som kan förstå dig!!

Morr vad arg jag blir!!!!

Lycka till!!!

• sessan885

Detta var en läkare som jag träffade idag och som efter mycket diskussioner skrev ut dessa tabletter till mig men som hon sa jag är tvungen at fasa ut dessa så som det känns så kommer jag nog inte få dessa utskrivna mer..  Min barnmorska som jag har bytt till är bättre än den jag hade förut,  hon var för "torr" för att jag skulle klara av att träffa henne flera gånger. Hade gett henne flera chanser att bättra sig men det gjorde hon aldrig så jag bytte barnmorska.. Men denna läkare vill jag då aldrig träffa mer för jag tyckte hon var iskall på många sätt och helt oförstående. Hon hade ju kunnat komma med några andra råd åt mig än att säga att  ät oftare och små ät hela tiden och gör övningar , men att jag inte kan äta så mycket oftare än vad jag gör och kan inte komma ner eller upp i några övningar det gick fasen inte hem hos henne, istället så upprepade hon att lyssna på mig och ta till dig det. Jag har lättare att äta oftare på dagen men på förmiddagen när jag mår som jag mår , då kan jag inte små äta utan då mår jag som sämst och illamående är oerhört påfrestande. Tillslut så orkade jag inte längre utan bara sa " mm"  Bälte kunde jag testa , frågade om storlek osv men fick bara svar , det är bara att mäta och du får nog gå igenom din barnmorska och sen en sjukgymnast men övningar var bäst. Åter igen några övningar går inte , har försökt men det går inte. Det gick inte alls hem hos henne... Var så arg när jag gick därifrån.

Jag känner min kropp bättre än henne men det trodde hon knappast på.

Min förra barnmorska ska vi inte ens prata om för där kan vi snacka om korta besök- längsta besöket varade 5 min och några undersökningar eller koll på magen var det aldrig tal om, men denna barnmorska hon undersöker mig ordentligt och känner på min mage, trivs bättre med den nya alltså.

Men denna läkare kan ju dra sig nånstans för henne vill jag inte träffa mer.

Svar på tråden illamående och irritation