• yasser08

Snälla behöver er hjälp!

Snälla jag behöver hjälp med att veta hur jag ska gå tillväga för att hjälpa min sexåring. Han ska börja förskoleklass nästa termin och har extrem ADHD. Han blev varken beviljad resurs eller mindre grupp trots att jag har har skickat in läkarintyg som visar klart och tydligt att hsan har de behoven. Jag vill veta vilka rättigheter vi har, vad jag kan göra för honom och hur jag kan gå tillväga för att hanska få den hjälpen han behöver. Snälla finns det nån som kan vägleda mig. Vi bor i Huddinge kommun.

• Svar på tråden Snälla behöver er hjälp!
  • Liljan77

På facebook finns det två grupper som kanske kan hjälpa dig.

Autism-och Aspergerförbundet
    Stödgrupp för föräldrar med  barn som har autism och adhd

• Sö39

Hej! Kan rekommendera gruppen Resursskolor-föräldrar på Facebook. Du kanske har uppmärksammat inslagen i TV4 förra veckan om att 2/3 av barn med särskilda behov ej får det stöd de har rätt till. "barn i behov." lycka till! /Sara

• Särlqvist

Hej. Jag kan ju börja med att enligt svensk lag så har din son rätt till resurs / extra hjälp, men det är tyvärr inte så i praktiken, dock så har olika skolor olika möjligheter till detta. Min rekomendation är att du frågar runt bland olika skolor vad de har för möjligheter och då byter skola. Var själv väldigt orolig för det då min son ska börja i höst. Han börjar i en helt nystartad skola och där hade läraren redan beställt resurs, då det är min son och en skrutt till som börjar i höst som ev. behöver resurs. /Nathalie

Svar på tråden Snälla behöver er hjälp!