• Timo00

Semesterersättning vid sjukpenning

Hej!

Har förstått att man kan få sin semesterersättning samtidigt som man är sjukskriven och får sjukpenning.

Har väl precis insett att jag måste vara sjukskriven att tag innan jag är frisk pga utmattningssyndrom. Vilket har varit väldigt svårt för mej att ta till mej, vill ju bara vakna upp snart och vara frisk och pigg...

Bara sjukpenningen i sej är ett stressmoment, dels för att man är rädd för att den inte ska beviljas och sen för att den är så låg och får svårt att få ekonomin att gå ihop...

Undrar hur man gör när man igentligen skulle haft semester, skulle haft två veckor i månadsskiftet juli-augusti, men min psykolog och läkare har sagt att jag med all säkerhet kommer vara sjukskriven då. 

Måste jag meddela försäklringskassan om att jag skulle haft semester då?
    Eller räcker det att be arbetsplatsen att betala ut min semesterersättning?

Får man lite semesterersättning utöver sjukpenningen så räddar man ju sin inkomst lite...

• Svar på tråden Semesterersättning vid sjukpenning
  • Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer att man kan ta ut sin semester samtidigt som man är sjukskriven, då det är något man har tjänat in tidigare.

Man behöver inte meddela det till Försäkringskassan, men ska du åka bort kan det vara bra att meddela handläggaren så denne kan få tag på dig om det är något dem funderar över eller behöver komplettera i ärendet.

Ska man åka utomlands under semestern är det viktigt att i god tid innan avresan ansöka om att behålla sjukpenningen under utlandsvistelse. Ansökan finns på vår webbplats: www.forsakringskassan.se att skriva ut och heter FK 7430.

Hälsningar
    Gabriella, handläggare

Svar på tråden Semesterersättning vid sjukpenning