• Anonym (Trött tjej)

IBS styr min vardag. Tips?

Jag har sedan 13-14 års ålder haft IBS ( ÄR nu 25 och mamma ) som troligtvis kom samtidigt vid min dåvarande sjukdom Anorexia. Vi trodde alltid jag va laktos, så har ju i 1o år undvikt allt me detta.

Tills jag 1 dag gav upp för det kändes ju inte som det. Och läkaren konstantare IBS.

Jag tror jag avlider, det är pinsamt och börjar knappt gå hemifrån? Känner mig så sjukt ensam om detta. Jag lider av den delen det enbart är diaree. ^^. Det kan börja på morgonen eller mitt i natten, ja, när som helst egentligen. Börjar det på morgonen vilket det brukar göra så är ju hela dagen förstörd. Fått mediciner som ska "stoppa" men dom hjälper ju inte ett dugg direkt. Och ja, mitt vardagsliv är ju kasst, blir mkt frånvaro från mina lärarstudier, och jobb. Fyfan . Och min läkare sa att det är ovanligt att det börjar direkt på morgonen? Är det verkligen så?

Men det händer iaf mig, och inte bara jobbigt att man behöver springa på toa 75 tusen gånger om, så gör det ju så ont i magen och man sitter där inne o kallsvettas och bråttom till toan är det då. 

Min familj stöttar så gott det går, och förstår hur jobbigt det är för mig, för detta är ju bara helt åt skogen. Nu mera vågar jag inte planera in saker, magen lever sitt liv och det har ju blivit så att de styr mitt liv ! Jag vill inte det. Nått borde gå? Känns bara så kört och att man har testat allt. Går jag hemifrån så vet jagexat var det finns toaletter, hur långt det är mellan mitt hem o ex toalett på skolan, tiden alltså. De dagarna jag måste va hemma från jobbet skäms jag, det är så jobbigt och ångesten ska vi inte prata om.. hatar det här. Och ja, tips på vad man kan göra för att få de någorlunda ? Vill inte behöva oroa mig längre att magen sätter igång o ja måste akut in på toa. 

Ja nu blev det visst ett lång inlägg, men behövde skriva av mig =/

• Svar på tråden IBS styr min vardag. Tips?
  • annieh

Det allra första jag undrar är om du är utredd till 100%. Jag fick själv diagnosen IBS i slutet av tonåren, men av en ren slump träffade jag en läkare förra året som ifrågasatte diagnosen med motiveringen av många läkare ger patienter med magproblem den här diagnosen utan att verkligen ha uteslutit allt annat. Det visade sig att jag har en bindvävssjukdom som bland annat ger IBS-symptom. Det hade jag aldrig fått reda på om inte den här läkaren ifrågasatt diagnosen.

Har du kollat så att du inte är allergisk/intolerant mot någonting? Gluten/laktos/mjölkprotein/soja eller något annat. Detta går att kolla med blodprov. Jag fick nyligen reda på att jag är lite allergisk mot mjölkprotein. Hade ingen aning om detta, eftersom jag bara uteslutit laktos ur kosten och inte märkt nån skillnad.

Har du gjort gastroskopi/endoskopi eller någon sådan undersökning?

Om du inte har blivit ordentligt utredd tycker jag att du ska kräva att bli det. IBS-diagnos ska man bara ge om det inte finns någon annan orsak som går att hitta. Det kanske finns någon annan stoppande medicin som du kan få testa som funkar bättre? Jag har fått en kramplösande medicin som jag kan ta vid behov. Den stoppar inte upp men den gör att de akuta kramperna i tarmarna släpper.

Lider verkligen med dig. Vet hur det är att ha magproblem och hela tiden fundera på om magen ska spåra ur eller inte. Det är FRUKTANSVÄRT.

• syster y

Hej!
    Har haft precis likadant som du i flera år. Har hittat några knep.

Tar Imodium varje dag efter toabesök samt laktobaciller i hög dos. Kapslar finns på apotek.
    Är väldigt noga med vad jag stoppar i mig. Vet att mjölkprod. är dåligt för Min mage.Tål inte heller mkt fet mat.
    Håller koll på hur min kropp reagerar i olika samanhang.
    Håller viss diet under några dgr när det blir oroligt i magen.( kokt fisk, hönsbuljongsoppa med nudlar, osv)

Det gäller att lära känna sin kropp och hur den fungerar.

Jag tar också tablett Papaverin när jag får riktiga anfall med kramper i magen som gör jätteont. De hjälper bra om jag tar dem i början av kramp anfallet.

Hoppas du fick någon hjälp. Lycka till!

• Anonym (Jag IBS?)

Jag funderar på om jag kan ha IBS även om jag inte har så allvarligt som du.

Det började med att jag inte kunde äta fet mat, ex McDonalds, då det bara tog 5 min och sedan var jag tvungen att rusa på toaletten med diarré.

Ibland kan jag äta fet mat, men nu är det ganska ofta, ibland varje dag, ibland bara någon gång i veckan, och ibland mer sällan och allt däremellan, när jag ätit middag. Då kan det ta mellan 5 min och 1 timme så får jag svåra magknip och går på toaletten 1-3 ggr, första gången kanske jag inte får ut något, knipet försvinner inte, jag går igen och är då lös. Sitter en bra stund (10-30 min) och får ut "allt" och sedan är knipet borta.

Den gemensamma nämnaren fet mat är helt borta, även om jag märker att fet mat gör det värre.
    Jag slarvar också en hel del med mattider och vad jag äter, vilket jag gissar förvärrar problemen, men jag vågar t ex inte äta på jobbet och riskera att få ett sådant magknip där.
    Jag tror inte att jag är allergisk mot något, men när jag läser om IBS känns det som att det är "jag". Men vill helst inte gå till läkare!

• Anonym (Trött tjej)

Jag träffade en läkare 2 tillfällen, de prover som togs var, blodprover samt avförningsprover, och inget visade att det skulle vara någon allergi mot födoämnen, eller blod i avföringen. För jag frågade om det kunde vara gluten, men det var det absolut inte enl läkaren. Jag skulle höra av mig efter ett tag med dessa mediciner, men nu är min läkare som gav mig denna diagnos långtidssjukskriven. ( Fick beskedet för 1 år sedan ).

Det inte varje gång det blir "kramper" utan bara akut nödig, känner liksom att oh shit nu är det jävligt bortom. Typ så, ibland med kramper och då gör det jävligt ont. 

De mediciner jag får är Loperamid Mylan, som ska tas vid behov som är i princip varje dag, samt dimetikon. 

När det gäller kosten äter jag varierat, ( dock ej, nötter, mandel, baljväxter ) då dem allergierna finns i familjen. Men annars tycker jag vi äter bra. Så svårt.

• Anonym (Low carb)

Mitt problem är framförallt stor gasbildning samt att jag får gå på toaletten hela dagarna utan att bli färdig. Jag uteslöt typ allt till slut. Fet mat, stark mat, nästan alla grönsaker, allt med fibrer, frukt o.s.v. Då blev det lite bättre. Efter många år upptäckte jag att jag blev otroligt mycket bättre om jag tog bort kolhydrater. Om jag tar bort mjöl, pasta, gryner, frukt, ris och socker (om det inte bara är litegrann) så kan jag äta fett, kött, grönsaker o.s.v Då kan jag jobba och leva ett normalt liv. Jag får fortfarande vara försiktig med vissa saker. För mycket nötter eller linser exempelvis, men jag kan äta massor med grönsaker till maten.

• Anonym (Trött tjej)

Jag har hört att kolhydrater kan strula till det och att man kan minska på det. Jag har funderat på att testa, men oj vad jobbigt då jag ÄLSKAR pasta osv. Ska även försöka utesluta gluten.. då även detta kan strula till det, vet inte vad man ska testa först.. hm. 

• Anonym (daga)

Många blir bättre av att äta LCHF eller att utesluta gluten och socker.

• annieh
    Anonym (Trött tjej) skrev 2014-06-22 19:26:24 följande:

De mediciner jag får är Loperamid Mylan, som ska tas vid behov som är i princip varje dag, samt dimetikon. 

Jag blev extremt gasig i magen av Dimetikon, ironiskt nog. Visade sig att den innehåller sötningsmedel som jag är superkänslig mot. Bytte till Minifom istället (innehåller ämnet dimetikon, men inte sötningsmedel).
Svar på tråden IBS styr min vardag. Tips?