• Äldre 19 Jun 22:23
    746 visningar
    1 svar
    1
    746

    Pco och progesterAll?

    För att göra en lång historia kort. Var inne i ivf-svägen länge innan vi fick vår son på sjätte behandlingen (främst pga manlig faktor). Läkarna har varit oeninga om min "status", vissa har menat på pco (äggstockarna som pärlband), andra har tycket det har sett normalt ut.

    Jag har dock alltid misstänkt mig ha för lite progesteron, då jag har mycket kort lutealfas, vilket läkarna aldrig tog på allvar.

    Iaf. Jag var hos läkaren häromdagen då jag var orolig för min hormonstatus (har haft lite vallningar osv). Proverna visade med FSH 5,66 att äggstockarna verkar vara i bra skick, men att jag absolut har en hormonrubbning som tyder starkt på pco. Mitt progesteronvärde var 1,8 på dag 15 i cykeln. 

    För det första så känner jag inte igen mig i de allmänna beskrivningarna kring pco. Jag är smal, har inte ökad kroppsbehåring, någorlunda regelbunden mens. Har låg ämnesomsättning dock och använder levaxin.

    Min tanke nu. Jag försöker inte bli gravid just nu (eftersom jag saknar partner;), men hoppas på det i framtiden. Skulle man kunna börja använda progesterall (krämen), för att de hur den påverkar hälsan? Någon pco:are som har gjort detta? Vilka effekter har detta i sådana fall gett?

  • Svar på tråden Pco och progesterAll?
  • Äldre 19 Feb 10:44
    #1

    Jag har också pcos och planerar graviditet, eller ja vi har försökt i snart 2 år.

    Köpte progesterall i veckan men vet inte alls när jag skall börja använda den, jag är extremt oregelbunden och vill inte sabba upp en alternativ graviditet med att börja med den nu?

    Någon som har pcos och använt sig av denna krämen?

Svar på tråden Pco och progesterAll?