• Anonym (strömavbrott)

Strömavbrott i min lägenhet

Jag har haft strömavbrott i lägenheten i snart 4 timmar och Securitas som kom förbi kund inte åtgärda det.Vågar jag hoppas på att få det åtgärdat senare idag?Eller ska jag behöva vänta tills på måndag med att få det åtgärdat?Jag skriver från min surfplatta som har internetuppkoppling.

• Svar på tråden Strömavbrott i min lägenhet
  • Frontline

Som ovanstående så kolla om det bara är hos dig för är det så är det ju en säkring som har gått...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (strömavbrott)
    nuharjagbytt skrev 2014-06-20 00:01:21 följande:

Är det bara i din lägenhet så ska du byta säkringar själv. Var är ditt elskåp?

Mitt proppskåp sitter vid min ytterdörr men det går inte att byta säkring då proppskåpet är av mordernare variant.Kille från Securitas sa att felet sitter nere i källaren men han hade inga nycklar dit.
  • Frontline
    Anonym (strömavbrott) skrev 2014-06-20 00:15:36 följande:
    Mitt proppskåp sitter vid min ytterdörr men det går inte att byta säkring då proppskåpet är av mordernare variant.Kille från Securitas sa att felet sitter nere i källaren men han hade inga nycklar dit.

Modernare variant?

Då är det säkert en vippsäkring och den är ju bara att peta upp igen...

• nuharjagbytt
    Är proppskåpet modernare så ska man slå om en switch istället för att byta propp. Men om securitas killen tittat i det skåp så stämmer det säkert. Det finns ju en mätare som hör till din lägenhet i källaren. Tror inte det händer mer i natt men borde kunna fixas under dagen. Blir dock problem om reservdel ska beställas eftersom det är midsommar.
  • Anonym (strömavbrott)
    Frontline skrev 2014-06-20 00:18:40 följande:

Modernare variant?

Då är det säkert en vippsäkring och den är ju bara att peta upp igen...

Ja,sånt proppskåp som har spakar som man drar upp och ner istället för utbytbara proppar.Jag har testat att peta på spakarna i proppskåpet men inget händer.Felet sitter nog precis som han från Securitas sa nere i källaren.Jag måste senare ringa min fastighetsskötare och får jag inget svar där måste jag ringa journumret igen.
  • Anonym (strömavbrott)

Troligtvis får jag vänta tills på måndag i och med midsommarhelgen.
  • Frontline
    Anonym (strömavbrott) skrev 2014-06-20 00:25:39 följande:
    Ja,sånt proppskåp som har spakar som man drar upp och ner istället för utbytbara proppar.Jag har testat att peta på spakarna i proppskåpet men inget händer.Felet sitter nog precis som han från Securitas sa nere i källaren.Jag måste senare ringa min fastighetsskötare och får jag inget svar där måste jag ringa journumret igen.
    Nja du drar inga spakar upp och ner hoppas jag...

Vinns det dom som står neråt till så har en säkring gått och man kan testa att dra dom uppåt går dom igen är det förmodligen ett jordfel och då får du rycka ur allt som du tror kan orsaka det...

Det kan vara brödrosten, micron, tv:n mm mm

• mamita64
    Anonym (strömavbrott) skrev 2014-06-20 00:29:21 följande:
    Troligtvis får jag vänta tills på måndag i och med midsommarhelgen.
    Det kan väl inte vara möjligt att du skall behöva vänta tills på måndag? 
    Ström räknas ju till en av livets nödvändigheter, något du behöver för att kunna leva, åtminstone i det samhälle vi lever i. Maten i kyl och frys blir förstörd, du kan inte laga mat. Nu bor du i lägenhet så du har förmodligen vatten, men inget ljus. 
    Självklart bör de skicka nån imorgon. 
    Jag bor i hus och jag hade kallt räknat med att få vänta, men jag hade självklart ringt elbolaget och hört om fler var utan ström. 
    För några år sen försvann det ström på två faser här. Jag hade alltså lite ström såpass att jag kunde köra spisen, men det tog väldigt lång tid att fixa mat. Och så hade jag ström i ett rum och därifrån drog jag förlängningskabel. Vattnet gick som tur var på den fasen som var kvar. 
    Hur som helst. Jag trodde att detta var ett internt fel och det hade jag inte råd med då så jag ställde in mej på att få vänta. Efter en vecka kontaktade jag en elektriker som konstaterade att felet inte fanns här. problemet låg hos elbolaget. Jag ringde och de kom här på fredag em med ett elverk drivet på diesel och det hade jag hela helgen och till dess de hittade felet. Det kom en kille en gång om dagen och tankade verket. felet visade sej ligga 300 meter från huset, rörelser i marken hade gjort så att en kabel nötts av mot en sten djupt nere i marken. 
    Hade jag bott i lägenhet hade jag inte stått ut på samma sätt som jag gjorde här i huset, aldrig!
  • Anonym (strömavbrott)
    mamita64 skrev 2014-06-20 01:16:43 följande:

Det kan väl inte vara möjligt att du skall behöva vänta tills på måndag? 

Ström räknas ju till en av livets nödvändigheter, något du behöver för att kunna leva, åtminstone i det samhälle vi lever i. Maten i kyl och frys blir förstörd, du kan inte laga mat. Nu bor du i lägenhet så du har förmodligen vatten, men inget ljus. 

Självklart bör de skicka nån imorgon. 

Jag bor i hus och jag hade kallt räknat med att få vänta, men jag hade självklart ringt elbolaget och hört om fler var utan ström. 

För några år sen försvann det ström på två faser här. Jag hade alltså lite ström såpass att jag kunde köra spisen, men det tog väldigt lång tid att fixa mat. Och så hade jag ström i ett rum och därifrån drog jag förlängningskabel. Vattnet gick som tur var på den fasen som var kvar. 

Hur som helst. Jag trodde att detta var ett internt fel och det hade jag inte råd med då så jag ställde in mej på att få vänta. Efter en vecka kontaktade jag en elektriker som konstaterade att felet inte fanns här. problemet låg hos elbolaget. Jag ringde och de kom här på fredag em med ett elverk drivet på diesel och det hade jag hela helgen och till dess de hittade felet. Det kom en kille en gång om dagen och tankade verket. felet visade sej ligga 300 meter från huset, rörelser i marken hade gjort så att en kabel nötts av mot en sten djupt nere i marken. 

Hade jag bott i lägenhet hade jag inte stått ut på samma sätt som jag gjorde här i huset, aldrig!

Jag hoppas att det löser sig nu under dagen i och med all mat i frysen och i kylskåpet som annars blir förstörd.Han från Securitas hade inte nyckel ner till källaren och kunde heller inte öppna proppskåpet som sitter ute i trapphuset.
  • mamita64
    Anonym (strömavbrott) skrev 2014-06-20 01:26:09 följande:
    Jag hoppas att det löser sig nu under dagen i och med all mat i frysen och i kylskåpet som annars blir förstörd.Han från Securitas hade inte nyckel ner till källaren och kunde heller inte öppna proppskåpet som sitter ute i trapphuset.
    Ja jag hoppas verkligen att du fått ordning på detta nu!? 
    Det måste ju finnas ett journummer till bostadsbolaget så att de kan skicka nån med nyckel
Svar på tråden Strömavbrott i min lägenhet