• Tillsammans4

Kattunge eller vuxen katt som kompis till nuvarande katt?

Hej!
    Jag har en katt som är 3-4 år gammal som jag tycker om väldigt mycket. Jag studerar på dagarna men har nyligen fått ett jobb vid sidan om studierna vilket är bra för ekonomin men kanske inte så bra för min katt. Märker att nu när jag är borta längre på dagarna så verkar han mer trött/slö och ha ett större behov av uppmärksamhet. Detta tolkar jag lite som om han kanske tycker det är tråkigt att jag är borta och inte har något att göra på dagarna. Eftersom jag inom ett år kommer vara klar med min utbildning och därmed skaffa mig ett heltidsjobb tänker jag mig nu att min katt är i behov av en kompis.

Till min fråga: Är det lättare för en katt att bli kompis med en vuxen katt eller en kattunge? Min katt har träffat andra katter (i familjen och så, när någon är borta så tar vi hand om varandras katter och dom får umgås) och han älskar det verkligen, han älskar att busa och hålla på, mycket energi i honom alltså. Har ni några erfarenheter om detta? En kattunge har mycket energi som min katt har och kanske är lättare att "forma" till en katt som passar min katt men med en vuxen katt slipper man problemet med kattungar, är även orolig för "tänk om katten inte tycker om min katt". Är även väldigt starkt intresserad av att "adoptera" från ett katthem men vill fundera över detta först.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kattunge eller vuxen katt som kompis till nuvarande katt?
  • Madmoiselle

Satsa på en vuxen kastrerad katt. Han kommer ha mer utbyte av en vuxen katt än en kattunge, risken är att han tycker kattungen bara är jobbig då den inte är på sammamognadsnivå. Köp gärna katten på ett katthem, bor du i Stockholm rekommenderar jag Vaxholms katthem, då får katten prov bo så du ser hur det funkar innan du bestämmer dig. Katten är också kastrerad, vaccinerad och id märkt sådu slipper bekymra dig om den biten.

• Tillsammans4

Att få testa på prov och se om katterna överlever varandra skulle vara helt underbart! Vill varken att den nya katten eller nuvarande katten ska hata varandra. Visst dom kan vara skygga och ignorera varandra men sånt kan växa ifrån. ;) Ska absolut kolla in Vaxholms katthem, bor i Stockholm. Kanske kan maila dom och beskriva min katts personlighet och se om dom har en katt som dom tycker skulle passa ihop med honom, tror du att dom skulle vara okej med det?

• Madmoiselle
    Tillsammans4 skrev 2014-06-20 01:58:33 följande:
    Att få testa på prov och se om katterna överlever varandra skulle vara helt underbart! Vill varken att den nya katten eller nuvarande katten ska hata varandra. Visst dom kan vara skygga och ignorera varandra men sånt kan växa ifrån. ;) Ska absolut kolla in Vaxholms katthem, bor i Stockholm. Kanske kan maila dom och beskriva min katts personlighet och se om dom har en katt som dom tycker skulle passa ihop med honom, tror du att dom skulle vara okej med det?

Det tror jag absolut att det är. Deras hemsida är: www.katthem.nu/
Svar på tråden Kattunge eller vuxen katt som kompis till nuvarande katt?