• Anonym (Mensmonster)

Bajsa mycket vid mens? eller sjuk?

Ska ha mens imorgon eller i övermorgon.
    Varit på toa tre gånger nu på morgonen.
    Ingen diarre. Utan grötiga, kladdiga små korvar/klickar.

Kan det vara mensen som spökar?
    Har ont i livmoder o äggstockstrakten och ryggen.

Någon som brukar bli skum i magen vid mens?

• Svar på tråden Bajsa mycket vid mens? eller sjuk?
  • Anonym (Gunnel)

Ja, det händer. Jag tänker att det inte är så konstigt; kroppen är ju en helhet och det händer mycket (hormoner) i kroppen vid mens. Är du orolig, tänker eftersom du skriver om det här på FL?

• Anonym (Mensmonster)

Jag har inte haft så förr men ätit p-piller sedan jag fick mens och därefter gravid och amning. Inte haft så förr och inte varje månad. Så ja, lite orolig.

• Anonym (Gunnel)
    Anonym (Mensmonster) skrev 2014-06-20 10:06:10 följande:

Jag har inte haft så förr men ätit p-piller sedan jag fick mens och därefter gravid och amning. Inte haft så förr och inte varje månad. Så ja, lite orolig.

Då tycker jag du ska ringa sjukvårdsupplysningen.

• The Fugly

Jag blir ofta halvdålig i magen vid mens och har flera kompisar som också blir det. Även om det inte skulle vara det så låter det inte son något att oroa sig för.

• Anonym (Mensmonster)

Ringa 1177 gör jag inte pga detta. Vill bara veta om andra upplever detta eller om jag är ensam om detta?

Och av svar jag fått så verkar det inte vara ovanligt.

Jobbigt är det. Har varit på toa fyra gånger idag. Första vändan kom det ett normalt lass, andra vändan ett mindre lass, tredje vändan två mindre klickar/korvar och fjärde vändan en längre korv (smal) och en liten klick.

Ingen diarre.

• annaba

Har haft liknande kring mens under hela livet.

Normalcykeln för mig är att jag blir lite förstoppad precis dagarna innan mensen kommer, som sen växlar till lösare avföring (sällan ren diarré dock) när blödningen kommit igång. Jag har alltid kopplat det till förändringen i hormonnivåerna som sker i kroppen.

Det har varit mildare under de perioder jag ätit P-piller, sannolikt för att svängningarna är mer kontrollerade än i naturlig cykel.

• Anonym (Mensmonster)

Det är just det som gör mig orolig, detta är inte normalt för mig. Samtidigt så kanske kroppen förändras med åren. Upplever att tarmarna retas av mensvärken.

Glad att vi ska fira på hemmaplan idag med svärmor o svärfar. Skönt att veta att jag har min toalett nära. Men hoppas verkligen inte att det blir värre än så här

• The Fugly
    Anonym (Mensmonster) skrev 2014-06-20 14:41:24 följande:

Det är just det som gör mig orolig, detta är inte normalt för mig. Samtidigt så kanske kroppen förändras med åren. Upplever att tarmarna retas av mensvärken.

Glad att vi ska fira på hemmaplan idag med svärmor o svärfar. Skönt att veta att jag har min toalett nära. Men hoppas verkligen inte att det blir värre än så här smile4.gif

Det är precis det som händer, sammandragningarna i livmodern stör tarmen då det ligger så nära. Du kanske just nu har en lite känsligare tarm än du vanligtvis har. Sen finns ju möjligheten att det är helt orelaterat, alltså att du är liten dålig i magen och det bara råkar sammanfalla med dagarna innan mens. Dålig i magen kan man ju bli av massa anledningar. Hoppas du ändå får en trevlig midsommar!
  • Anonym (Ida)

Detta är jättevanligt TS, har läst flera trådar på olika forum och väldigt många kvinnor blir konstiga i magen innan och under mensen. Så det är inget att oroa sig för, det verkar hända de flesta. 

• Anonym (Mensmonster)

Fortfarande har inte mensen kommit men jag har mensvärk. Och toabesöken fortsätter.

Fick gå efter frukost och var då som igår inte dålig, utan det var grötiga korvar kan man säga. Efter ca en timme in igen och då fick jag krysta ut en hel del igen men återigen grötig konsistens. Små korvar men fluffiga och med grötiga klickar.

Så jag är orolig i magen och är inte normal i avföringen men har inte diarre.

Jätteskumt! Eftersom jag inte haft så här förr. Har kanske alltid varit lite lösare i magen kring mens MEN har alltid gått en gång om dagen. Nu blir det flera. Jobbigt.

• Anonym (tja)
    Anonym (Mensmonster) skrev 2014-06-21 09:43:51 följande:

Jätteskumt! Eftersom jag inte haft så här förr. Har kanske alltid varit lite lösare i magen kring mens MEN har alltid gått en gång om dagen. Nu blir det flera. Jobbigt.

Hm. Jag går ofta flera gånger om dagen, det är mer regel än undantag faktiskt. Så för mig är det du beskriver kanske inte exakt ett normaltillstånd, men inget särskilt märkvärdigt heller. Kanske blundar jag för några egna problem, men jag tycker inte att det låter som att du har skäl att vara orolig.

Hur som, just dagarna före mens är magen ofta "snabbare" än annars och jag kan också bli lite gasig. Har varit så hela livet.
  • Anonym (Vanligt)

Jo jag har alltid haft så. Går flera gånger och lite lösare just när mensen ska dra igång. Att du inte haft så tidigare är väl inte så konstigt. Skillnaden är ju att du då ätit p-piller vilket gjort att kroppen inte fungerat exakt på samma sätt (med hormonnivåer och liknande)

• Anonym (Gunnel)

Hur gick det för dig, ts? Är magen bättre?

• Anonym (Jo)

Får alltid fart på magen dagarna innan mens, samma sak innan förlossning.

• Anonym (Mensmonster)
    Anonym (Gunnel) skrev 2014-06-26 18:43:14 följande:

Hur gick det för dig, ts? Är magen bättre?

Mensen kom och magen var lite bättre i ett par dagar. Men nu är jag tillbaka med att bajsa ofta, mår jätteilla till och från och bajset är kladdigt och inte lika fast.

Och har ägglossningssekret. Så ägglossningen är på g.

Kan magen även påverkas av ägglossningen?

Less på att vara kvinna. Mår ju dåligt jämt.
Svar på tråden Bajsa mycket vid mens? eller sjuk?