• lelma

Oförklarlig viktnedgång. Söka läkare?

Jag har under en period på ca tio månader tappat 9-10 kg i vikt helt utan att göra några som helst förändringar i min kost. Jag tränade ett par gånger i veckan under hösten, men sen i januari är det bara promenader som blir av. Jag var relativt smal redan innan med 59 kg till 162 cm, och nu när jag är nere på 49 vill jag verkligen inte tappa mer. Den senaste månaden verkar viktminskningen som tur är dock ha stannat av.

Är detta något man borde söka läkare för? Jag mår ju bra och det är inget jag känner att jag lider av, det är bara det att jag tycker det är konstigt. Innan jag började tappa hade jag gått upp lite, men annars har jag under hela mitt vuxna liv (är i 25-årsåldern) vägt mellan 54-57 kg, och nu ligger jag ju ganska långt under det. Förutom att jag har misstänkt endometrios (fick ppiller utskirvna för 1,5 år sen och har bara "normal-ont" vid mens nu och lite lätt molvärk några gånger i veckan) är jag helt frisk och mår som sagt bra. 

Är det sådant som kan hända att man ibland tappar lite vikt utan uppenbar orsak? Vet att det kan vara kopplat till stress, och kanske att jag har varit lite mer stressad det senaste året än annars, men inget speciellt har hänt. Kan det ha att göra med endometriosen? Känns så muppigt att gå till läkaren när man känner sig frisk och mår bra.

• Svar på tråden Oförklarlig viktnedgång. Söka läkare?
  • SpanskaFlugan

Ett kg i månaden är ju en ganska långsam viktnedgång men eftersom det är så pass mycket som 10 kg kanske du bör söka läkare för att utesluta ev sjukdomar.

• lelma

Ja, det är ju inget snabbt jätteras direkt. Vilka typer av sjukdomar skulle det i så fall kunna vara som har det här som enda symptom, någon som vet?

Tycker det är allmänt jobbigt att gå till vårdcentral, och har bara varit där när jag varit ordentligt sjuk. Det här känns så pjoskigt att söka för, eller är det ett legitimt skäl? Det är väl det som är min huvudfråga. Eller är risken stor att läkaren kommer ifrågasätta varför jag kommit dit?

• Ellie

Jag tycker att en oförklarig viktnedgång på 10 kg bör utredas. Det kan tex finnas hormonella orsaker, och kanske du har någon sjukdom som inte ger så mycket mer symptom än så. Antagligen är du frisk, men det bör som sagt ändå kollas upp. Ett helt legitimt skäl att boka en tid på vårdcentralen.

Svar på tråden Oförklarlig viktnedgång. Söka läkare?