• Anonym (orolig)

Jag ska flytta från Sthlm till Malmö. Min son behöver gå resursskola eller gå i en skola med resurser. Vart kan jag vända mig.

Hej! Jag letar nu bostad i  Malmö. Bor centralt och bra i Sthlm. Men behöver flytta så att sonen är närmre sin far som bor i Dk/ Köpenhamn. Min son har en diagnos och det är autismspektrum. Han är sen i tal osv.  Pratar mer nu pga en bra logoped och mycket träning. Men behöver hjälp. Undrar vart man ska vända sig i Malmö. Min son är född 08. Vore tacksam för svar..:)

• Svar på tråden Jag ska flytta från Sthlm till Malmö. Min son behöver gå resursskola eller gå i en skola med resurser. Vart kan jag vända mig.
  • Anonym (Soi)
    Anonym (orolig) skrev 2014-06-20 13:09:50 följande:

Hej! Jag letar nu bostad i  Malmö. Bor centralt och bra i Sthlm. Men behöver flytta så att sonen är närmre sin far som bor i Dk/ Köpenhamn. Min son har en diagnos och det är autismspektrum. Han är sen i tal osv.  Pratar mer nu pga en bra logoped och mycket träning. Men behöver hjälp. Undrar vart man ska vända sig i Malmö. Min son är född 08. Vore tacksam för svar..:)

Fixat boende?
  • Anonym (orolig)

Nej håller på med det. Har annons ute på lägenhetsbyte. Bor på Södermalm. Letar 3a eller 4:a Slottstaden.

• Anonym (underbar!)

Jag vet ingenting om Malmö eller resursskolor men jag ville bara säga gud vilken fin mamma du är som flyttar för att din son ska få bo närmare sin pappa. {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Limhamn)

Jag har hört att Linnéskolan i Limhamn har klasser med elever som har diagnos inom autism.

• Anonym (lana)

När du fått en lägenhet, vänd dig till kommunen ni ska bo i. Ring kommunens växel och förklara ditt ärende så kopplar de dig rätt.

• Currykoalan

I Malmö måste du tjata och vara en riktig plåga för att ditt barn ska få hjälp. Sedan Umas slogs ihop med Universitets sjukhuset i Lund fungerar ingenting inom barnhälsovård. Är det inte akuta benbrott får man köa i evighet och sedan kan man eventuellt få en tid ett och ett halvt år senare. I stockholm.

• Currykoalan

Nu lät jag bitter och dyster i mitt förra inlägg. När det är dags att välja skola hittar du all info på Malmös hemsida:
    http://www.malmo.se/forskolautbildning

Trycket på populära skolor med resurser utöver de vanliga är stort så det gäller att bo på rätt ställe eller vara mycket envis och kontakta skolan man vill ha sitt barn på och argumentera för sin sak. De vanliga, kommunala skolorna stan är generellt ok, men det finns sällan så mycket resurser att barn som behöver något mer än genomsnittet har en chans att få det. Bäst fungerar nog skolor som utöver vanliga klasser även har särskola för de låter specialpedagoger gå in och stödja även barn i vanliga klasser om behovet finns. Annars får man gå via skolhälsovården och vidare till sjukvården för tex logoped, därav mitt bittra första inlägg i tråden. Jag har ett barn som fick remiss till logoped redan som treåring, hade logopedhjälp under hela förskolan, men när det var dags för skolan var det stopp. Hela första året var helt bortkastat. Efter sju sorger och åtta bedrövelser, jag vet inte hur många remisser (med påföljande svar att tid kunde ev fås inom tolv-fjorton månader för ett första kontakt) fick vi skaffa privat logoped. 

• Bolaget

Hade jag varit som du hade jag i första hand försökt fått en plats till sonen här:

www.pusselbitensskola.se/

Pusselbiten ligger visserligen i Lunds kommun men tar emot elever från andra kommuner också. Det tar inte mer än 30 minuter mellan Malmö och Dalby och om bara Malmö kommun beviljar skolskjuts (vilket de ska) så blir han både hämtad och lämnad av skolans egen personal.

• Anonym (orolig)

Tack för info. Bor nu i Sthlm. Även här får man fajtas för sitt barns rättigheter så man blir svimfärdig. Men vad gör man inte för sitt barn. Sånt här är så viktigt. Man vill inte att änns barn blir krossat. Gör detta så både jag och sonens pappa kan hjälpas åt.:)

• TigerLilySwe

Jag hade nog övervägt att bosätta mig i ex Vellinge utanför Malmö, en angränsande kommun, för att på så sätt försäkra mig om resurser till mitt barn. Resurser är inget som är jämnt fördelat över landet och det är kommunerna själva som styr tillgång, upplägg och fördelning. Så har jag förstått det hela, det finns ingen nationell riksnorm. Vellinge är en välmående kommun med möjlighet till resurser, finns säkert andra också. Malmö stad är i vart fall en tungt belastad kommun, jag hade varit mer taktisk i mitt val.

• Currykoalan
    TigerLilySwe skrev 2014-06-21 09:41:57 följande:
    Jag hade nog övervägt att bosätta mig i ex Vellinge utanför Malmö, en angränsande kommun, för att på så sätt försäkra mig om resurser till mitt barn. Resurser är inget som är jämnt fördelat över landet och det är kommunerna själva som styr tillgång, upplägg och fördelning. Så har jag förstått det hela, det finns ingen nationell riksnorm. Vellinge är en välmående kommun med möjlighet till resurser, finns säkert andra också. Malmö stad är i vart fall en tungt belastad kommun, jag hade varit mer taktisk i mitt val.

Nu är Vellinge rätt känt för att inte satsa på de som behöver extra stöd i skolan iofs. Det är annat som prioriteras i Vellinge. I väntrummet hos den privata logoped mitt ena barn går hos träffar vi många andra barn och föräldrar. Många från Vellinge och som föräldrarna beskriver situationen där så existerar inte barn som behöver extra stöd och resurser för skolorna i kommunen.
  • sextiotalist
    TigerLilySwe skrev 2014-06-21 09:41:57 följande:

Jag skulle nog hellre föreslå Lund, även bättre kommunikationsmässigt och har bättre skolor rent generellt.

Lund ligger ju bara 10 minuter från Malmö om man åker tåg och väldigt täta förbindelser.

• Oschlaka
    Anonym (underbar!) skrev 2014-06-20 13:25:03 följande:

Jag vet ingenting om Malmö eller resursskolor men jag ville bara säga gud vilken fin mamma du är som flyttar för att din son ska få bo närmare sin pappa. {#emotions_dlg.flower}

hjälp med avlastning? ;)
    då är man inte underbar :P
  • Dixie
    Anonym (Limhamn) skrev 2014-06-20 14:02:57 följande:
    Jag har hört att Linnéskolan i Limhamn har klasser med elever som har diagnos inom autism.

Fast Linne är högstadieskola, så det hjälper nog inte TS.
  • en rund boll

Kolla in Malmö montessoriskola TS. 

Svar på tråden Jag ska flytta från Sthlm till Malmö. Min son behöver gå resursskola eller gå i en skola med resurser. Vart kan jag vända mig.