• Piff och Puff

Smittar halsfluss genom luften?

Hej, jag undrar om det är någon som vet om halsfluss kan smitta genom att man pratar med en person som har det?

Träffade en kompis idag som sa att hon hade haft halsfluss och ätit en penicillin kur men inte blivit bra. Så hon var på väg till läkaren för att få en till kur. Vi satt i samma väntrum på akuten och pratade säkert i 30 minuter. Jag hade lite svårt att sätta mig någon annanstans.... Tror ni jag blivit smittad? Hoppas inte det, för då smittar jag väl min lilla dotter också. Usch, jag känner mig helt hypokondrisk

• Svar på tråden Smittar halsfluss genom luften?
  • Smajla

www.infomedica.se/artikel.asp

"Hur smittar halsfluss?

Man kan bli smittad av halsfluss genom direktkontakt, till exempel när man tar någon i hand eller kysser någon. Bakterier och virus kan också spridas genom luften när någon nyser.

Om man har smittats av streptokocker brukar det ta två till fyra dagar från det att man smittats tills de första symtomen visar sig."

• Piff och Puff

Uääh, okej jag tog inte i henne och hon nös inte. Bara hålla tummarna alltså. Men å andra sidan kunde man ju satt sig brevid ngn annan på akuten som också var sjuk. Folk är ju ofta det när de går dit

• Princess Sparkle

Om hon ätit en penicillinkur är det nog ingen fara alls. i och med att man börjar äta penicillin försvinner smittorisken inom en eller två dagar (från det att man påbärjar kuren) har jag för mig.

• Mirris

Fy.. på mig kan det smitta genom telefonen eller ryktesvägen..

Usch.. halsfluss är en hemsk sjukdom tycke rjag.. man blir ju så sjuk.. har nyss tillfrisknat och har bara 1 dag kvar på penicillinkuren nu!!!

• Themis

Hm, jag vet fortfarande knappt om läkaren drev med mig men lillen hade halsfluss i höstas och då sa läkaren att man kan ha både halsfluss som beror på virus och halsfluss som beror på bakterier.

Alltså halsfluss pga streptokockbakterier är ju det normala, det är då man får antibiotika för det hjälper bara mot bakterier och inte alls mot virus. Men vår lille hade alltså lyckats få en "viral halsfluss" påstod läkaren och jag har inte hunnit kolla vad det då skulle vara för virus inblandat men i det fallet hjälper ingen antibiotika.

Hur som helst-min bladdriga poäng är att i allmänhet smittar baggeinfektioner mindre än virusinfektioner, men har man direktkontakt är smittrisken klart rätt stor ändå.

• skriva

I gymnasiet hade jag mycket lindrig halsfluss som jag inte gick till läkare med. Jag smittade FEM personer i min klass.

När jag bodde på studentkorridor var jag jättesjuk i hlsfluss, tog penicillin och ingen blev smittad trots att jag ju hade umgåtts med dem innan jag tog penicillinet.

Det är konstigt.

• Piff och Puff

Åh vad jobbigt det är med alla som är sjuka hela tiden. Min dotter har precis gått igenom två förkylningar inom loppet av en månad....eller så var det samma som bara hade uppehåll några dagar. Men alltså man kan ju inte bara hålla sig undan från alla människor....å ännu värre blir det väl när de börjar på dagis kan jag tänka mig. Blääää, hoppas jag inte blev smittad nu...bara vänta och se alltså..

Svar på tråden Smittar halsfluss genom luften?