• Anonym (orolig)

när kan man va säker?

Svårt att sätta en bra rubrik.
    När är missfallsrisken som störst?
    Tidigare ha jag haft mf i v 5+4 o va då helt utan symtom.
    Är nu i v 5+6 o mått illa nästan dagligen sen 4 dagar innan bim o är väldigt trött.
    Kan man va lite lugn?

• Svar på tråden när kan man va säker?
  • annaba

Efter v 12 brukar man säga att den största risken för MF är över. Har du sett hjärtslag på ultraljud tidigare än v 12 är det ett bra tecken som ökar chansen att det är ett friskt embryo.

• anyword
    annaba skrev 2014-06-21 10:32:21 följande:

Efter v 12 brukar man säga att den största risken för MF är över. Har du sett hjärtslag på ultraljud tidigare än v 12 är det ett bra tecken som ökar chansen att det är ett friskt embryo.

Det stämmer. Men jag är också väldigt orolig av mig, och fick rådet att tänka såhär:
    Man är aldrig helt säker. Den här lilla bebisen i magen kan försvinna när som helst - nu, dagen innan förlossningen, som spädbarn, i en bilolycka. Det finns inget man kan göra för att känna sig helt trygg, utan istället får man försöka ta varje dag som den kommer. Underligt nog kändes det nästan lättare för en orolig själ som jag att tänka så.
  • Anonym (orolig)

Vill inte berätta ifall det bli ett mf till men samtidigt vill man ju skrika ut det till hela världen.

Bruka folk ha starka symtomer även när det slutar i mf/ma?

• Alvisen76

Jag har haft två missfall och fått fyra barn utöver detta. Jag kan inte säga att jag hade svagare symtom med missfallen. Däremot försvann symtomen kort innan det blev missfall. Innan dess var de starka.

Det sägs att man inte ska berätta före vecka 12 för närstående, i fall det blir missfall. Samtidigt kan jag känna, att det hade varit bra om jag hade berättat innan när det blev missfall. Nu fick jag berätta i efterhand, för att mina nära skulle förstå att jag inte var på topp när det hände.

Svar på tråden när kan man va säker?