• pixipixi

Danmark

Jag, min man och vår 6-åring tänkte åka till Danmark i sommar och skulle vilja ha tips från nån som vet! Vi åker Göteborg-Fredrikshamn med färja + bil. Sedan skulle vi vilja bo någonstans på nordjylland intill havet. Vill eventuellt åka ner till Legoland en dag och se Skagen o.s.v..

Jag undrar om nån vet om det är helt omöjligt att hitta boende om man planerar i sista stund? Vill åka när det är fint väder, så kanske nån dags bokning i förväg bara. Tänker stuga, campingstuga, vandrarhem och i sista hand tältplats.

Mer tips om vad vi bör göra/se/bo i Danmark?

• Svar på tråden Danmark
  • Dixie

Stuga under högsäsong brukar man bara kunna hyra veckovis.

• pixipixi

Hade tänkt oss några nätter bara, eventuellt på olika ställen.

• SVejsan

Boende finns nog... men inte just där ni vill ha det...Billund och Skagen tex lär nog vara relativt fullbokade...men kan man tänka sig att bo i orter utan "självklara" turistattraktioner så är det lättare... och sedan bila in.
    I Skagen så förutom måleriet och den mysiga tätorten, så bör man ut till Grenen, där barnen brukar tycka att det är kul att åka Sandormen åt ena hållet...

Norra europas största Akvarium i Hirtshals; Nordsoen Ocenarium kan vara trevligt om det är dåligt väder och även om man är intresserad av havsdjur...nordsoenoceanarium.dk/

Mellan Tversted och Ålbäck finns ett Örnresarvat Vi missade precis förevisningstiden på Eagleworld (Örnresarvatet) men jag tror att den kan roa er inkl sexåring ... Man brukar få uppleva rätt närgångna överflygningar på sådana (varit på något liknande på Lanzarote)

När det gäller städer i Danmark, förutom Skagen, så tyckte vi om Ålborg och Århus. Århus har dessutom ett friluftsmuseum (mitt i stan) som handlar om en gammal köpstad ("Den gamle by", googla!)

Lökken är väl en klassisk gammal badort? (Har inte varit där dock)...

Vi upplevde generellt att det var dyrt i Danmark (Nu var det ett par år sedan), de kunde ta betalt för inträdena...

• pixipixi

Tack för alla tips SVejsan!

Svar på tråden Danmark