• LH8989

Tygblöjor hjälp? :)

Jag är så himla sugen på att testa tygblöjor men har noll koll på hur det funkar för det finns ju en hel del olika vad jag förstått..

Har läst någonstans att det ska finnas inlägg som man lägger i blöjan som är ungefär som vanlig blöja som man kastar men som är giftfritt, sälja sånt i Sverige?? Det är nämligen så att vi inte har någon tvättmaskin eller plats för det så tänkte att man kanske kunde varva såna med vanliga tygblöjor.. Någon med erfarenhet som skulle kunna råda mig?

• Svar på tråden Tygblöjor hjälp? :)
  • Lena

Rispapper lägger man i för att kunna lyfta ur bajset. Tygblöjor kan du tvätta för hand, speciellt vikblöjor.

• LH8989
    Lena skrev 2014-06-21 21:00:40 följande:

Rispapper lägger man i för att kunna lyfta ur bajset. Tygblöjor kan du tvätta för hand, speciellt vikblöjor.

Blir dom ordentligt rena då??
  • Lena

Ja de blir tillräckligt rena bara du har varmt vatten. Har ni tillgång till tvättmaskin? Vi tvättade varannan gång i maskin.

• LH8989
    Lena skrev 2014-06-21 23:13:08 följande:

Ja de blir tillräckligt rena bara du har varmt vatten. Har ni tillgång till tvättmaskin? Vi tvättade varannan gång i maskin.

Vi har tvättstuga men man kan endast tvätta 5 pass i månaden. Så det är inte sådär jätte ofta.
  • Ragnar

Vi hade tygblöjor till båda våra barn och det gick jätte bra. Men om jag ska vara ärlig hade jag inte valt tygblöjor om vi inte haft egen tvättmaskin eller möjlighet att tvätta minst två gånger i veckan.
    Vi hade vikblöjor första 3-4 månaderna sen gick vi över till andra typer som var betydligt smidigare men däremot kräver en ordentligt tvätt i maskin.

• Lena
    LH8989 skrev 2014-06-22 10:04:28 följande:
    Vi har tvättstuga men man kan endast tvätta 5 pass i månaden. Så det är inte sådär jätte ofta.
    Vi tvättade en gång i veckan för hand och en gång i veckan i tvättstuga. Det fungerade bra.
  • Ikarozzz

Hej ni som använt tygblöjor! Vi ska ha barn om 8 veckor och jag har införskaffat lite olika sorter för att se vad man trivs med. Vi har köpt följande, vill gärna ha feedback på om något saknas etc. Känns som dessa kommer räcka första tiden...?

4 Allt-i-ett Imse Vimse 3-6 kg

1 blöjbyxa i ull Bumpy 3-6 kg

1 blöjbyxa Imse Vimse 3-6 kg

3 blöjbyxa Prorap 3-5 kg

3 blöjbyxa Nikky 3-5 kg

3 blöjbyxa Baby Miljö 4-6 kg

4 formsydda frotté Imse Vimse 3-6 kg

8 vikblöja rynkig nyfödd

10 vikblöja 75x75 Imse Vimse

4 vikblöja rutvävd Ullrike Nyfödd

1 ullbyxor med ben storlek okänd

2 blöjbyxa i ull Bumpy 8-10 kg

2 blöjbyxa i ull Bumpy 10-12 kg

2 blöjbyxa i ull Bumpy 12-14 kg

15 vikblöja 80x80 Imse Vimse

9 vikblöja 85x85 Imse Vimse

10 st 47x17cm Inlägg i ekologisk bomull

Tacksam för lite hjälp! :)

• Ragnar
    Ikarozzz skrev 2014-08-12 19:00:15 följande:

Hej ni som använt tygblöjor! Vi ska ha barn om 8 veckor och jag har införskaffat lite olika sorter för att se vad man trivs med. Vi har köpt följande, vill gärna ha feedback på om något saknas etc. Känns som dessa kommer räcka första tiden...?

4 Allt-i-ett Imse Vimse 3-6 kg

1 blöjbyxa i ull Bumpy 3-6 kg

1 blöjbyxa Imse Vimse 3-6 kg

3 blöjbyxa Prorap 3-5 kg

3 blöjbyxa Nikky 3-5 kg

3 blöjbyxa Baby Miljö 4-6 kg

4 formsydda frotté Imse Vimse 3-6 kg

8 vikblöja rynkig nyfödd

10 vikblöja 75x75 Imse Vimse

4 vikblöja rutvävd Ullrike Nyfödd

1 ullbyxor med ben storlek okänd

2 blöjbyxa i ull Bumpy 8-10 kg

2 blöjbyxa i ull Bumpy 10-12 kg

2 blöjbyxa i ull Bumpy 12-14 kg

15 vikblöja 80x80 Imse Vimse

9 vikblöja 85x85 Imse Vimse

10 st 47x17cm Inlägg i ekologisk bomull

Tacksam för lite hjälp! :)

Det räcker nog mer än väl. Särskilt blöjbyxorna. Vi hade två blöjbyxor i den minsta storleken och 18 vikblöjor och det räckte mer än väl. Efter att de minsta blöjbyxorna blev för små gick vi över till pocketblöjor. Hade 16 dagblöjor och 3 nattblöjor, tvättade var tredje dag och detta räckte fint. Hade billiga microfibertasor som extra inlägg.
Svar på tråden Tygblöjor hjälp? :)