• Anonym (Hjälp)

Gravid v15 vågar inte ta blodprov

Jag har varit på mitt första besök hos bm för över en månad sedan och fick remiss för att gå och ta blodprov på dropin-tid på den centrala provtagningsavdelningen på sjukhuset. Jag berättade om min extrema nålfobi och hon sa att det inte var bråttom med testerna men att jag borde göra dem inom några veckor.

Jag vågar inte ens gå dit. Jag har inte lyckats ta ett enda prov i hela mitt vuxna liv. Jag blir vit och yr bara av tanken på blodprov. Denna fobi är så stark att jag funderade på att göra abort för att slippa blodprov. Vad ska jag göra?! Vad händer om jag inte tar provet!?

• Svar på tråden Gravid v15 vågar inte ta blodprov
  • Långbenopluto

Du måste ta provet..... det är viktigt för att kunna ge dig rätt vård under din graviditet samt vid förlossningen.

• ebbozz

Jag var som dig tidigare. Skulle göra en op men var tvungen att ta prover innan. Jag var på väg att säga att jag ville hoppa över op men blev då övertalad av en sköterska att prova med emlakräm. Satt där som ett litet barn och fick henne verkligen att övertyga mig om att det inte skulle kännas nåt. Gråtfärdig och med mamma med mig (jag var 20) så gick det! Jag fick ta provet i ett enskilt rum istället för på den vanliga provcentralen.

Jag kan LOVA dig att en abort är 7 resor värre än ett blodprov!! Jag fick göra en förra sommaren pga ett missfall som inte ville komma ut. Det slutade med en misslyckad abort och skrapning där man måste bli nersövd, vilket betyder fler nålar...

• ebbozz

Jag kan tillägga att jag numer har två barn och ett i magen som snart ska ut =)

• pigglet

JAg har en kompis som vill svimma varje gång hon såg en nål/spruta. Allt svartnade och hon var tvungen lägga sig.
    Men när hon varit gravid har det funkat utan problem, hon tror att det har att göra med högre blodtryck och större blodvolym i samband med graviditeten. Så kanske det här är precis rätt tid för dig att testa?

Be att få sätta Embla hemma innan, det ska helst sitta 2 timmar för att få full effekt. Ta bort krämen ca 15 minuter innan, så blir det lättare att få tag på kärlet. Man kan också värma armvecket med en värmepåse just innan, så kärlet kommer fram ännu mer.
    Ät och drick ordentligt timmarna innan, så du inte är orkeslös eller har lågt blodsocker när det är dags. På spädbarn kan man ge sockerlösning när man sticker, att få i sig något sätt just innan kan göra att man känner smärta mindre. Så gillar du godis har du världens chans att skämma bort dig lite här...
    Sedan kan du ju ligga ner när det är dags, så svimmar du inte så lätt.

• ebbozz

jag måste fortfarande alltid ligga ner och titta bort, sen brukar de vara himla duktiga de där som tar prover hela dagarna. de frågar ofta om man vill att de ska tala om vad de gör eller bara prata om annat. jag vill INTE veta när de sticker eller vad de håller på med. oftast känns det knappt alls och jag klarar mig utan kräm numera. 
    däremot kan jag få ligga kvar i någon minut efteråt.

• Anonym (fobi)

Det var blodprovet som var min fasa när jag blev gravid men en dag satt jag där med sprutande ögon som en barnrumpa och tog provet. Jag kan inte hjälpa det... Gör de rätt så känns det inte och embla kan du ta, jag hade plåster på båda armarna :) Herregud vad jag måste ha varit snackisen den dagen men det får jag väl bjuda på!

• Anonym (fobi)

Glömde skriva; andas lugnt, titta bort och försök slappna av. Be om att få ligga ner så är det lättare att slappna av.

• Anonym (Hjälp)

Tack för alla tips. Svårt bara när jag inte ens vågar gå dit.

• pigglet

Ta hjälp av någon du känner dig trygg med. Förälder, kompis eller pappan?

Berätta hur vansinnigt rädd du är. Boka tid tillsammans, den andra ser till att du kommer dig iväg rätt dag och tid. Sitter med, småpratar, påminner om att du ska andas.

• Anonym (Hjälp)

Jag behöver inte boka tid eftersom det är drop-in. Jag vågar inte ta med någon. Vill inte visa den panikslagna sidan av mig.

Ska göra ett försök att gå dit nu i veckan. :(

• Gäst Tess

Jag har samma problem, får panik av bara tanken.
    men måste tänka på barnets bästa, järnvädret han vara lågt
    blodkopparna måste kollas m.m

Jag har alltid med mig en näsduk i andra handen
    tittar bort, försöker koncentrera mig på andningen
    eller ibland håller andan några sec
    Försök tänk på nått annat, drick vatten...
    be om bedövnings salva innan...

Är det dropp in så är dom jätte duktiga, och snabba, vissa tom pratar mycket och försöker få dig tänka på annat

Jag tog blodprov v 10 via dropp in och det gick bra!

• Anonym (Hjälp)

Jag vågade inte ta proverna och snart är det BF.

• Gäst Tess

Lycka till, konstigt att du inte tagit ett enda
    för ALLA måste ta ett blodprov när man skriver in sig, kolla så man inte har hiv eller andra sjukdomar som kan drabba barnet!!

Jag har fått ta 3blodprov också för jag hade blodgrupp A-
    Dom fick då hålla koll så jag inte bilda antikoppar mot barnet, för det hade inneburit livsfara för barnet om det hade hänt!!

Är lika svimfärdig varje gång dom gjort det och kommer få panik om dom sätter dropp på mig, på BB

Har 7dagar kvar av Grav.

Men jag gör allt för mitt barn!!! <3

• nalfobi

Hej,
    Jag vill valdigt garna hora hur det gick for dig! Sitter i exakt samma sits. Har varit pa drop-in 3 ganger och fatt panikangestattacker, haft mardrommar och krampaktig smarta i magen. Jag forsoker intala mig sjalv att jag ska klara av blodprovet men det gar inte. Nu har jag bara lidit och haft angest i en manad, det kanns inte halsosamt for barnet. 
    I svenska forum kanns det svart att hitta folk i samma sits men nar jag soker pa engelska kommer det upp valdigt manga kvinnor i varan situation!
    Jag sag att ditt inlagg ar ett ar gammalt, och jag hoppas/ar overtygad att om att allt gick bra for dig!

• amalie79

Jag har inte sådan panik som er- längre iaf.

Jag berättade för min bm att jag tycker det är obehagligt och då sa hon en sak som var till stor hjälp- detta första är troligtvis det enda provet du behöver ta i armen under graviditeten. Plus att hon tog alla prover i armvecket för att slippa sticka i fingret också.

Är allting normalt så är alla andra prover i fingret sen förklarade de för mig och det är ju betydligt mindre läskigt enligt mig.

Annars- kräm, det får jag hos tandläkaren, ta med en vän som håller dig i handen, vad som som får dig att klara det!

• Anonym (Hjälp)

Jag lyckades ta proverna tillslut med hjälp av lustgas. Fick hjälp av aurorasamtal och vi bokade ett besök för provtagning på förlossningen. Jag valde vart hon fick sticka (tog ovansidan av handen) och sa till när jag var redo (tillräckligt full på lustgas). Använde samma teknik när jag födde barnet sen och skulle få en infart precis innan krystfasen. Det gick jättebra. Är så tacksam till lustgas!

• Anonym (också nålfobi)

Nån som har några idéer hur man ska komma över nålfobin? Jag ska snart in på förlossningen o jag har ingen lust att skämma ut mig om jag får panik o börjar lipa. I armvecken o handen klarar jag inte av, har alltid emla på innan, finns att köpa på apoteket. Men det känns pinsamt att be om emla på förlossningen.. har tidigare förlossningar bett om det men vill klara mig utan. Men alla andra sorters sprutor som vaccination, ryggmärksbedövning mm klarar jag av. Men jag vill såklart kunna ta i armvecken utan att bli alldeles svettig o glömma bort att andas trots att jag har bedövningssalva på. Är ju snart 30 år så det här känns lite smått pinsamt. Men sen har jag också märkt att det är stor betydelse på VEM som tar provet. En del är skickligare än andra.

• Anonym (burt)

Tänk realistiskt, skärp till dig och gör provet! Fråga dig själv, är det farligt? Nej, antagligen inte. Det känns ingenting, ingen kommer dö, ingen katastrof kommer att ske.

Gå i KBT för guds skull.

Folk är så jävla mesiga.

• Anonym (också nålfobi)
    Anonym (burt) skrev 2015-12-13 08:40:46 följande:

Tänk realistiskt, skärp till dig och gör provet! Fråga dig själv, är det farligt? Nej, antagligen inte. Det känns ingenting, ingen kommer dö, ingen katastrof kommer att ske.

Gå i KBT för guds skull.

Folk är så jävla mesiga.

Det var väldans uppmuntrande svar. Nu har ju varken du eller nån annan ingen aning om vad rädslan beror på. O jag tror att majoriteten har svårt att förstå oss som har nålfobi. Det är som vilket fobi som helst. Oftast, som i mitt fall, finns det anledning till varför jag fått nålfobi. Känner obehag bara jag ser nån annan ska ta prov, spelar ingen roll om jag ser det i verkligheten eller på teve. O det är tack vare en sköterska för 21 år sedan. Innan den händelsen klarade jag av alla sorters nålstick. Tänk så mycket en sjuksköterska kan ställa till med som inte kan lyssna till patienten, speciellt när det gäller barn. Då gäller det nog att vara extra förstående o ta hänsyn.
Svar på tråden Gravid v15 vågar inte ta blodprov