• ceke

Matvägrande 7-månaders. Alla tips är välkomna!

Vi har en liten gobit på 7 månader som tycker att mat är en väldigt dålig idé. Jag ammar honom och har hela tiden haft gott om bröstmjölk. Enligt bvc börjar dock vikten att dala, vilket bekymrar mig. Han har fått smaksensationer sen han var ca 5 månader gammal och var från början väldigt nyfiken på mat. Ca 5-6 månader gammal fick han börja smaka gröt, något som han inte alls tyckte var någon trevlig upplevelse. Han fick även börja prova puréer på potatis/palsternacka, ärta, morötter, majs, frukt etc. Tyvärr så tilltalade inte heller det vår lilla grabb. 

BVC har rått oss att fortsätta prova med gröt och påtalat att det kan ta väldigt många gånger innan de små accepterar en ny smak/konsistens. Vi har provat alla de grötvarianter som säljs som är till 6 månaders bebis. Tyvärr har dessa fortsatta försök enbart lett till att han nu totalt vägrar ta skeden i över huvud taget. Banan och päron accepteras och ibland accepterar han skeden när hans pappa ger honom dessa frukter. 

Han är fortfarande väldigt nyfiken på det som ligger på våra tallrikar, men så snart det kommer in i munnen så vill han inte ha mer, utan ryggar bara tillbaka och stänger munnen.

Han har aldrig fått flaska tidigare, men vi har introducerat den med vatten, något han tycker är intressant och han får i sig små mängder vatten genom flaska. Vi har testat med välling samt ersättning i flaska och då totalvägrar han och stänger igen munnen, ryggar tillbaka och vill inte alls. 

Vi har en umaminapp som han tycker är helt ok, om den laddas med frukt eller ärtpuré. Andra saker ratas även då de är i nappen.

Är det någon som har erfarenheter av matvägrande små bebisar som har några tips/råd till oss? Känns hemskt att vår lilla skatt avmagrar för att bröstmjölken inte längre räcker till fullt ut och att han inte alls vill ha mat. Frukt är ju alltid nåt, men inte tillräckligt för att leva på.

• Svar på tråden Matvägrande 7-månaders. Alla tips är välkomna!
  • Rainbow Dash

Har en 8 månaders som är väldigt kräsen här. Vi har testat lite olika grejer men inget verkar speciellt gott. Dock äter hon också banan och päron. Vi ger henne mosad banan blandat med turkisk yoghurt i stort sett varje morgon och sen är det mest amning resten av dagen. Hon får dock smaka lite av varje under dagen och jag tycker det har blivit mycket bättre på sistone, hon äter i alla fall lite. Hon gillade aldrig 6 månadersgröten men den från 8 mån med smak av päron och plommon har hon nu börjat äta. Vet inte om det beror på att den är godare eller för att hon vant sig. Sen gillar hon även bröd, som hon kan sitta och tugga på medan vi äter.

Vi har tagit det sakta sakta och tycker det går bättre och bättre. Tipset är att testa att blanda bananen med yoghurt så blir det lite matigare.

• Flickan och kråkan

Mitt tips är att faktiskt ta det hela med ro. Det är vanligt att vikten dalar på helammade bebisar i den åldern oavsett. Det handlar sällan om att bröstmjölken inte räcker. Jag har tre barn varav yngsta blir et år i morgon. 

Äldsta barnet var den som droppade snabbast och mest i vikt i den åldern. Pga bvc:s kommentarer kring lite dalande viktkurva (första barnet och lite oinsatt i amningspuckel etc) så jobbade vi rätt intensivt med att gå över allt mer till annan mat och minska på amningen.

Mellanbarnet är det barn i den åldern dalade minst. Han ammade uteslutande tills han var 8 månader. Vi hade givetvis erbjudit tidigare, men han var helt ointresserad. Sedan kom intresset och då gick det snabbt. Precis som med äldsta barnet - om än lite senare i ålder - så dalade vikten mer kraftigt när amningen minskade ordentligt.

Barn tre är som sagt 1 år. Vid 7 månader så åt han några teskedar annan mat. Den stora förändring kom när han var 9 månader. Gick ner mycket i vikt mellan 9-11 månader.......då jag slutade nattamma. Sedan dess har han gått upp fint dock senaste månaden. Han äter ungefär samma mängd mat, men han ammar också lite mer dagtid.

Han är 7 månader. Det är verkligen ingen fara på taket . Något som alla mina tre av någon anledning älskat och som alltid gått ner - även om de varit sjuka, haft besvärliga kindtänder på väg upp etc. och de annars matvägrat är Hipps pasta och broccoli 6 månaders. Testa. Eller så är han typen som vill plocka själv - emellansonen fick vi aldrig mata. De två andra ville enbart matas . Stressa INTE; det skapar bara problem. Strunta i flaskan - ge vatten i glas istället så slipper han lära om drickteknik om ett par månader.

Det är jättelika när matintroduktionen kommer igång och han är som sagt enbart 7 månader. Det är inget märkligt alls .

• MrsP79

Har ni provat att ge bröstmjölk med sked eller flaska? För att vänja honom vid just skeden/flaskan, men med en smak han känner igen. Och sen kanske blanda ut det med ersättning/gröt eller annan mat. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av matvägrande då min son äter typ allt, har lite motsatt problem, jag får liksom inte ha min mat ifred! Din son är ju än så länge liten, men förstår att du och BVC är lite oroliga eftersom vikten dalar. Hoppas här är andra som har några bra tips!

• Lena

Har barnet börjat krypa? Så fort barnet gör det minskar vikten och det ska man inte vara orolig för.

• Lillaloppa

Låter exakt som vår son (9 mån). Tar inte flaska (förutom med vatten). Hatar burkmat! Vi började med fruktsmoothie i klämpåse. Han tycker det är kul att hålla den och suga i sig själv! Ger smörgås i bitar som han kan plocka själv. Har både smör och leverpastej på. Sedan fick vi en aha-upplevelse då vi gav av vår mat, med smak!! Vitlök, kryddor, ja allt som smakar mer än färdig burkmat. Ibland är det fortfarande motigt, men erbjud varje dag, flera gånger. Plötsligt händer det!

• Sus90

Jag äger en liten mästare på matvägran. Det gällde dock mest bröstmjölk och ersättning men även nu i perioder funkar inte riktig mat heller så bra.
    Pröva ge honom nått att plocka med själv så han inte bara får mat när ni matar. T.ex smörgåsrån, mjukt bröd eller mjuk mat. Jag brukar lägga på lite puré på rånet eller brödbiten också. En egen liten sked till honom kanske kan vara nått.

• skaviblifyra

Vår sjumånaders hatar att bli matad. så vi struntar i det. men hon kastar i sig plockmat. äter makaroner. broccolibuketter, kokt blodpudding, bröd, leverpastejbitar och ris som är favoriten. läs om blw!

• ceke

Tack för era tips. Smörgåsrån går hem me vete 17 om han få i sig så mycket av dem. Ska definitivt läsa på om bli. Tycker det är ßvårt att veta ur stora bitar det är ok att han stoppar in i munnen utifrån risk att sätta i halsen.

Hans storebror var precis tvärt om, han kunde aldrig få nog av mat och allt som vi erbjöd med stor aptit... så hade inte alls räknat med att lillebror skulle göra precis tvärt om!

Just precis nu är två tänder på G upp så det äventyrar även amningen.. men hoppas de snart kommer upp!

Svar på tråden Matvägrande 7-månaders. Alla tips är välkomna!