• Anonym (Funderar)

Inga livsdugliga spermier

Hej!
    Min pojkvän har en hormonsjukdom som han medicinerar. Han är född med sjukdomen och den upptäcktes i tonåren då han inte kom in i puberteten som han skulle.

Tyvärr så har inte han några livsdugliga spermier så när vi en dag vill försöka få barn måste vi använda oss av spermadonation. Och detta kommer bli på akademiska i Uppsala. Finns det andra som har erfarenheter från spermadonation? Kanske till och med från akkis? Jag har så många frågor och känner mig ganska vilsen i allt detta

• Svar på tråden Inga livsdugliga spermier
  • Anonym (RPC)

Vet inte om du fortfarande kollar tråden men jag svarar ändå.

Min man kan inte få biologiska barn och vi har precis varit på reproduktionscenter på Ackis. Jag har även lite erfarenhet av spermadonation sedan tidigare, så om jag kan svara på någon fråga så gör jag gärna det :)

• Anonym (Funderar)

Åh, jag har flera frågor! :)

Vad skönt att ni varit på ackis! Tog det lång tid innan ni fick komma dit? Har de någon väntetid? Vilka undersökning och så kommer man att få genomgå? :)

• Anonym (RPC)
    Anonym (Funderar) skrev 2014-07-06 20:50:09 följande:

Åh, jag har flera frågor! :)

Vad skönt att ni varit på ackis! Tog det lång tid innan ni fick komma dit? Har de någon väntetid? Vilka undersökning och så kommer man att få genomgå? :)

Det tog någon månad innan vi fick komma dit första gången. Då fick vi träffa läkare och kurator. De tog blodprover på mig, blodprover som man i vanliga fall får göra på MVC när man redan är gravid.

Eftersom att vi redan visste att min man inte hade några fungerade spermier så behövdes inga tester på honom, förutom att de kollade hans testosteronnivå.

Sen fick jag komma dit och göra en äggledarundersökning.

Då för de in en kateter i livmoderhalsen och spolar rent, sen sprutar de in kontrast för att se bättre. Det funkade inte riktigt som de ville när det gjorde undersökningen på mig. De gör undersökningen för att kolla fertiliteten och då kunna avgöra hur många inseminationer de rekommenderar innan man bör gå över till IVF. Man har 6 inseminationsförsök men oftast så förvandlar man 2 till ett IVF-försök. Så 4 inseminationer och 1 IVF-försök.

Nu har de sommarstängt, så vi får väl se när vi får komma dit nästa gång. Allt beror ju på hur många det är som är före och när de hittar en donator som liknar mannen.
  • Anonym (Funderar)

Okej, det låter ju ändå rätt okej.. Jag och pojkvännen har ju bara varit tsm drygt 9 månader.. Men har funderat på om man kan ta kontakt med akkis och be om att få något slags informationsmöte.. Tanken är att försöka få barn om drygt två år.

Har du något som jag bör tänka på? Typ, vad som helst :kr

Anonym (RPC) skrev 2014-07-07 06:42:39 följande:

Det tog någon månad innan vi fick komma dit första gången. Då fick vi träffa läkare och kurator. De tog blodprover på mig, blodprover som man i vanliga fall får göra på MVC när man redan är gravid.

Eftersom att vi redan visste att min man inte hade några fungerade spermier så behövdes inga tester på honom, förutom att de kollade hans testosteronnivå.

Sen fick jag komma dit och göra en äggledarundersökning.

Då för de in en kateter i livmoderhalsen och spolar rent, sen sprutar de in kontrast för att se bättre. Det funkade inte riktigt som de ville när det gjorde undersökningen på mig. De gör undersökningen för att kolla fertiliteten och då kunna avgöra hur många inseminationer de rekommenderar innan man bör gå över till IVF. Man har 6 inseminationsförsök men oftast så förvandlar man 2 till ett IVF-försök. Så 4 inseminationer och 1 IVF-försök.

Nu har de sommarstängt, så vi får väl se när vi får komma dit nästa gång. Allt beror ju på hur många det är som är före och när de hittar en donator som liknar mannen.

• Anonym (RPC)
    Anonym (Funderar) skrev 2014-07-13 23:55:51 följande:

Okej, det låter ju ändå rätt okej.. Jag och pojkvännen har ju bara varit tsm drygt 9 månader.. Men har funderat på om man kan ta kontakt med akkis och be om att få något slags informationsmöte.. Tanken är att försöka få barn om drygt två år.

Har du något som jag bör tänka på? Typ, vad som helst :kr

Då tror jag nog att det är bättre om ni väntar tills det är dags för er att skaffa barn. Du kan ju alltid höra av dig dit och fråga om de har några informationsblad ni kan få.

Jag tror dock inte att de tar emot er för kurator och läkarsamtal fören det är dags för er att försöka skaffa barn.

Men ring och hör med dem efter sommaren.
  • Anonym (Funderar)

Okej, nej kanske inte.. De lär ju ha mycket ändå... Vilka riktlinjer är det som gäller för att få göra spermieinsemination? På flera ställen ska man ju ha varit folkbokförda på samma adress en viss tid och så vidare.. :)

Anonym (RPC) skrev 2014-07-14 10:33:08 följande:

Då tror jag nog att det är bättre om ni väntar tills det är dags för er att skaffa barn. Du kan ju alltid höra av dig dit och fråga om de har några informationsblad ni kan få.

Jag tror dock inte att de tar emot er för kurator och läkarsamtal fören det är dags för er att försöka skaffa barn.

Men ring och hör med dem efter sommaren.

Svar på tråden Inga livsdugliga spermier