• Liten latte

    Illamående, kallsvett, skakig och blek...VAD var det???

    Drabbades av något otäckt igår...

    Stod vid diskbänken när jag plötsligt kände att jag mådde illa och blev alldeles skakig, händerna gick inte att hålla stilla...Sekunden efter började jag kallsvettas. Gick in i badrummet och tittade mig i spegeln. Och en sån vit färg har jag aldrig sett på en människa...

    Satte mig ner och försökte andas lugnt och efter kanske 10 min - en kvart kändes det som det lugnade ner sig. Efter en timme hade jag fått tillbaka ganska normal hudfärg och det kändes väl ändå ganska hyfsat, även om det kändes konstigt på något vis...

    Blev jätterädd!!!

    Va kan det ha varit för något? Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Illamående, kallsvett, skakig och blek...VAD var det???
  • Liten latte
    Pojkmamma01 skrev 2014-06-22 14:15:20 följande:

    Blodtrycksfall?


    Ja jag har ingen aning...

    Är det allvarligt?
  • Eleonor01

    Låg blodsocker i kombination av för lite vätska. Kan få så där nån gång när jag ätit för lite å tränat för hårt

  • Liten latte
    ollebbs skrev 2014-06-22 14:17:38 följande:

    Blodsockerfall.


    Är det farligt?

    Aldrig varit med om nåt sånt här tidigare...
  • Tokfrans

    Låter som blodtrycksfall, hade likadant när jag va gravid.
    Skulle hämta kinamat, skulle betala sen sa de pang! kallsvettig, blek, skakig yr..
    Läkaren sade: ät mycket salt, det höjer blodtrycket. och håll koll på blodtrycket i framtiden, för det är inte bara dåligt med för högt blodtryck, utan lågt kan vara farligt det med.
    och de hjälpte.

  • Liten latte
    Eleonor01 skrev 2014-06-22 14:18:24 följande:

    Låg blodsocker i kombination av för lite vätska. Kan få så där nån gång när jag ätit för lite å tränat för hårt


    Ok.. Ja jag hade ju inte tränat... Men kanske druckit lite lite...
    Erizajo skrev 2014-06-22 14:19:39 följande:

    Inte farligt, man behöver äta bara, himla obehagligt är det!


    Fruktansvärt obehagligt!

    Visste inte om jag skulle ringa ambulans eller bara ta det lugnt och försöka andas.

  • mamita64

    Jag tycker som om det låter som lågt blodsocker. 
    Förra sommaren stod jag ute i värmen och diskade blomkrukor som skulle in på förvaring. Kände mej underlig och satte mej en stund, det gick inte över och jag tänkte att jag nog måste gå in. 
    25 meter från där jag var, runt huset till ytterdörren och jag trodde aldrig jag skulle klara det. 
    Till slut kände jag inte ens mina fötter och händer längre.Väl inne i köket rasade jag ihop på golvet och där blev jag liggande en stund, illamående, kallsvettig så det blev små pölar efter mej. Efter ca 15 min gick det över. 
    Jag vet nu att jag vid detta tillfälle hade extremt högt blodtryck, så blodtrycksfall var det inte. 

    Förra veckan hände detta ännu en gång, men inte lika illa. 
    Jag vet att jag hade ätit för dåligt. 
    Jag gick ut i trädgården och jobbade, kände mej illamående och snurrig, svag. Kände att jag var tvungen in och äta något. Ännu en gång kom känslan av att inte kunna känna fötterna. Jag åt, ordentlig mat och sen la jag mej och sov en stund. 
    Blodtrycket håller jag på rätt nivå med medicin, bland annat och jag vet ju hur blodtrycksfall känts på mej förr, då när jag hade lågt blodtryck. Då svartnade det för ögonen och jag kunde bli yr, men inte hela det här paketet som det blivit nu. 
    Jag har dessutom råkat ut för det på gymmet en gång när jag endast ätit yoghurt innan jag gick dit


  • Limaliie

    Blodtrycksfall skulle jag vilja säga. Har fått så ett par gånger och då har jag genast satt mig ner, gärna huvudet neråt så blodet kommer dit.

    jag har även ibland under dessa fall tappat hörseln nästan och det susat.....väldigt obehagligt.

  • mmjansson85

    Kan va vätskebrist också, jag har svimmat några gånger pga det. Det brukar gå över om jag sätter mig ner och dricker ett glas vatten.

  • Amanda84

    Min sambo får så där 2-3 gånger per år. Oftast inträffar det när han har sovit och ätit dåligt men det kan också komma helt oväntat. I hans fall handlar det om blodtrycksfall och blodsockerfall. Om det blir som för honom, att det inträffar några gånger per år, så sätt dig ner och böj ned huvudet mellan knäna så att trycket ökar i huvudet. Du kan också se till att alltid ha druvsockertabletter i fickan så att du kan ta en sådan när du känner första lilla symptom.

  • Liten latte

    Det verkar kunna va antingen blodsockerfall eller blodtrycksfall...?

    Men är det farligt?

    Har googlat lite och blodsockerfall verkar ha nåt samband med diabetes? Eller kan man ha det ändå?

  • Amanda84
    Liten latte skrev 2014-06-26 10:47:02 följande:

    Det verkar kunna va antingen blodsockerfall eller blodtrycksfall...?

    Men är det farligt?

    Har googlat lite och blodsockerfall verkar ha nåt samband med diabetes? Eller kan man ha det ändå?


    Du kan ha det ändå och nej, det är inte farligt, om det inte är så att du skulle falla omkull och slå dig illa.

    Hade du haft diabetes hade du förmodligen märkt det eftersom ett av symptomen för diabetes är osläckbar törst och att du springer på toaletten precis hela tiden.
Svar på tråden Illamående, kallsvett, skakig och blek...VAD var det???