• realisten

Irriterad

Tränande lydnad idag med min hund och använde en leksak hunden älskar att leka med och belönade med hjälp av bollen. Jag har en ung hund som älskar att leka med mig och nu trändade vi moment hunden inte kan fullt ut.

Då får jag en kommentar om att hunden är besatt av att leka med mig och inte borde leka så mycket och att det va minnsan inge bra att träna in lydnad med hjälp av leksak för då skulle jag jämt få ha med mig leksaken.

Nu är jag irriterad för enligt min åsikt kan man inte leka för my mycket med sin hund. Och för det andra så bör väl lydnads träning av moment läras in med positiv förstärkning.

Eller är det någon mer som tycker jag är helt ute och cyklar??

• Svar på tråden Irriterad
  • Dexter dot com

Jag tycker du tänker helt rätt! Du är ju den absolut bästa belöningen och om lek med dig höjer motivationen och belönar så kör på!

• Gizmo

Det viktiga är att det är du som styr leken och som avslutar den. Solig

• realisten

Ja det tycker jag också man får en kannon motivation och dessutom blir det riktigt rolig träning:) Antar att personen som hade synpunkterna tillhör dom som går och tror att man kan tvinga in lydnad.

Sen tycker jag inte på något sätt att det är osunt att en unghund har mycket leklust det är väl det mest naturliga som finns eftersom lek i hundvärden är som en slags tränig inför jakt och för att träna upo snabbhet osv. Då är det väl ganska naturligt att hunden leker extra mycket när den utvecklas från valp till vuxen?

• realisten
    Gizmo skrev 2014-06-23 07:04:54 följande:
    Det viktiga är att det är du som styr leken och som avslutar den. 

självklart:)
  • realisten
    Dexter dot com skrev 2014-06-23 05:29:04 följande:
    Jag tycker du tänker helt rätt! Du är ju den absolut bästa belöningen och om lek med dig höjer motivationen och belönar så kör på!

• Axo

Håller med er båda!
    Nu vet jag ju inte vilket moment du tränade eller hur din hund såg ut under tiden, men vissa hundar kan ju låsa sig totalt på belöningen (kan vara godis också) och då kan det ju vara bra att försöka minska på den belöningen.

Exempel: jag har en hund som gärna studsar och går ojämnt i fria följet. Använder jag boll eller kamp i belöningen där så blir ju motivationen högre och hunden mer stressad och fortsätter med studsandet, kanske till och med lägger till lite pip och gnäll i frustration. Använder jag godis och dämpar hunden istället så blir den ju mer balanserad och koncentrerar sig bättre, och vi får ett snyggare fritt följ.

Jag har själv en bolltokig hund, ögonen börjar lysa på honom så fort jag bara tänker tanken på bollen. Honom måste jag vara lite försiktig med när jag tränar så jag inte börjar belöna för mycket stress då han har lätt att ta till pip och skall när det blir för mycket!

Annars håller jag helt och hållet med att all lydnad ska läras in med mycket lek och belöningar :)

• realisten
    Axo skrev 2014-06-23 13:45:32 följande:
    Håller med er båda!

Nu vet jag ju inte vilket moment du tränade eller hur din hund såg ut under tiden, men vissa hundar kan ju låsa sig totalt på belöningen (kan vara godis också) och då kan det ju vara bra att försöka minska på den belöningen.

Exempel: jag har en hund som gärna studsar och går ojämnt i fria följet. Använder jag boll eller kamp i belöningen där så blir ju motivationen högre och hunden mer stressad och fortsätter med studsandet, kanske till och med lägger till lite pip och gnäll i frustration. Använder jag godis och dämpar hunden istället så blir den ju mer balanserad och koncentrerar sig bättre, och vi får ett snyggare fritt följ.

Jag har själv en bolltokig hund, ögonen börjar lysa på honom så fort jag bara tänker tanken på bollen. Honom måste jag vara lite försiktig med när jag tränar så jag inte börjar belöna för mycket stress då han har lätt att ta till pip och skall när det blir för mycket!

Annars håller jag helt och hållet med att all lydnad ska läras in med mycket lek och belöningar :)

Förstår vad du menar. Jag använde leksak för att jag behövde höja motivationen och få ett högre tempo i träningen.

Motivationen blev perfekt och jag har redan nu kunnat börja minska på belöningen:)

Hade jag använt godis hade jag nu fortfarande stått och trampat och inte kommit vidare.

Jag håller på och tränar in fotgående. Men sen kom jag på varför personen hade synpunkter för personen ifråga tror att fot betyder gå lungt på en promenad och inte dra i koppel så han kanske trodde att jag koppelträndade:p
  • Axo
    realisten skrev 2014-06-23 13:56:53 följande:

Förstår vad du menar. Jag använde leksak för att jag behövde höja motivationen och få ett högre tempo i träningen.

Motivationen blev perfekt och jag har redan nu kunnat börja minska på belöningen:)

Hade jag använt godis hade jag nu fortfarande stått och trampat och inte kommit vidare.

Jag håller på och tränar in fotgående. Men sen kom jag på varför personen hade synpunkter för personen ifråga tror att fot betyder gå lungt på en promenad och inte dra i koppel så han kanske trodde att jag koppelträndade:p
    Då gör du ju helt rätt!

Skit i vad andra säger och kör på det som känns bäst för dig och din hund :)
  • realisten
    Axo skrev 2014-06-23 14:04:37 följande:
    Då gör du ju helt rätt!

• Hallonbåt02
    Axo skrev 2014-06-23 14:04:37 följande:
    Då gör du ju helt rätt!

Säger samma sak, folk som uttrycker sina åsikter utan att man har bett om de låter ofta sådär på köpet har dem själva problem med sina hundar  och försöker få det överstökat med att poängtera ut hur andra borde göra :p
Svar på tråden Irriterad