Axo skrev 2014-06-23 13:45:32 följande:
Håller med er båda!
Nu vet jag ju inte vilket moment du tränade eller hur din hund såg ut under tiden, men vissa hundar kan ju låsa sig totalt på belöningen (kan vara godis också) och då kan det ju vara bra att försöka minska på den belöningen.
Exempel: jag har en hund som gärna studsar och går ojämnt i fria följet. Använder jag boll eller kamp i belöningen där så blir ju motivationen högre och hunden mer stressad och fortsätter med studsandet, kanske till och med lägger till lite pip och gnäll i frustration. Använder jag godis och dämpar hunden istället så blir den ju mer balanserad och koncentrerar sig bättre, och vi får ett snyggare fritt följ.
Jag har själv en bolltokig hund, ögonen börjar lysa på honom så fort jag bara tänker tanken på bollen. Honom måste jag vara lite försiktig med när jag tränar så jag inte börjar belöna för mycket stress då han har lätt att ta till pip och skall när det blir för mycket!
Annars håller jag helt och hållet med att all lydnad ska läras in med mycket lek och belöningar :)
Förstår vad du menar. Jag använde leksak för att jag behövde höja motivationen och få ett högre tempo i träningen.
Motivationen blev perfekt och jag har redan nu kunnat börja minska på belöningen:)
Hade jag använt godis hade jag nu fortfarande stått och trampat och inte kommit vidare.
Jag håller på och tränar in fotgående. Men sen kom jag på varför personen hade synpunkter för personen ifråga tror att fot betyder gå lungt på en promenad och inte dra i koppel så han kanske trodde att jag koppelträndade:p