HJÄLP!
Hej!
Jag äger en Finsk lapphund som är 2 1/2 år. Hon är helt underbar som hund och jag har haft henne i ca två veckor. Hon har precis lämnat sin kennel och kommit till ett nytt hem, hon trivs jätte bra hemma och med oss som ägare. Problemet är att när hon kommer till nya miljöer eller träffar nya människor ryggar hon undan och backar. Både jag och min sambo vill göra allt för hunden och få henne att må bra. Men hur kan vi träna bort detta? Hon har inte bott länge hos oss än och vi tror att det kan handla om hormoner efter valpningen som sitter kvar. Men både jag och min sambo är människor som vill ha med henne överallt och vill att hon ska känna sig trygg med oss.
Finsk lapphund är kända för att vara modiga hundar och tar första steget, men vår hund är den som ryggar undan och smyger iväg försynt. Där emot är vi ute och går och möter människor samt hundar är hon väldigt framåt och vill hälsa. Men det är när vi sitter still i en grupp så blir det helt tvärt om.
Är det någon som vet vad man kan göra eller vrf detta beteende just är när vi är stillasittande. Jag funderar på om det är hennes vallning som kommer i kläm, de plus hormoner.