• Barbamama08

    OK med soja igen om mjölkallergin är borta?

    Har ett barn som var allergisk mot komjölksprotein tidigare och fick därför mjölkfri kost. På dagis visste de inte om att man kan utveckla kortallergi mot sojaprotein och gav henne sojamjölk i början. Det dröjde inte länge förrän hon blev allergisk mot det också.

    Nu tål hon mjölkprotein igen. Men tänkte kolla för säkerhets skull om någon har koll på om det då är ok även med soja igen? Har en grötmix hemma som innehåller 7% sojaprotein som jag tänkte testa att ge henne till frukost imorgon.

  • Svar på tråden OK med soja igen om mjölkallergin är borta?
  • The Fugly

    Förlåt att jag hoppar in med en fråga istället för svar men vid vilken ålder växte mjölkallergin bort?

  • isabellab

    Allergin mot sojaprotein kan finnas kvar trots att det mot mjölkprotein vuxit bort.

    Jag skulle inte rekommendera att testa utan att du hör med er BVC.


    Barbamama08 skrev 2014-06-23 00:45:23 följande:

    Har ett barn som var allergisk mot komjölksprotein tidigare och fick därför mjölkfri kost. På dagis visste de inte om att man kan utveckla kortallergi mot sojaprotein och gav henne sojamjölk i början. Det dröjde inte länge förrän hon blev allergisk mot det också.

    Nu tål hon mjölkprotein igen. Men tänkte kolla för säkerhets skull om någon har koll på om det då är ok även med soja igen? Har en grötmix hemma som innehåller 7% sojaprotein som jag tänkte testa att ge henne till frukost imorgon.


  • Barbamama08

    Vid vilken ålder brukar sojallergin växa bort?

    Barnet fyllde 2 i februari, men jag ville vänta lite med introduceringen med tanke på att det uppstår andra sjukdomar under vinterhalvåret som kan misstas för symtom eller försvaga immunförsvaret. Började ge mjölk för någon månad sedan och det gick bra. Mjölkallergi brukar oftast växa bort före 3 års ålder.

Svar på tråden OK med soja igen om mjölkallergin är borta?