• Livelife

    gravida med ivf/pgd: progesteron/lutinus/crinone.

    Ni som blev gravida med ivf/pgd:

    Hur länge tog ni progesteron/lutinus/crinone.

    Jag tar 3x lutinus om dagen och sedan i onsdags (rv 15 testdagen) två gånger sedan sa planeringen/brevet att sluta när de var slut. Läkaren sa dock att trappa ner.

    När jag pratade med barnmorskan och sa att jag har massa progresteron kvar och om jag kunde trappa ner med den sa hon: två gånger lutinus om dagen tills de är slut (nästan en vecka) och sedan en vecka en progesteron om dagen. Hon sa att progesteron och lutinus hade samma innehåll (100 mg) men jag hittar ingen info om hur mycket progesteron mic apl 400 mg innehåller.

    Dessutom så står det i läkemedelsboken på nätet om lutinus: Administreringen av Lutinus ska fortsätta i 30 dagar om graviditet har bekräftats.

    Aaaa hur gjorde ni?!?

  • Svar på tråden gravida med ivf/pgd: progesteron/lutinus/crinone.
  • Judda

    Hej!

    Jag har haft alla tre sorter vid olika ivf:er (alltså vaggisarna, Crinone och Lutinus.) Samma kletiga skit allihop om du frågar mig...

    Iaf så går vi på Carlanderska i Gbg och de säger att man ska fortsätta med progesteron 6 dagar efter positivt test.

    I vårt fall så har vi nu äntligen på IVF nr 7 blivit gravida igen (2 mf i bagaget) och eftersom jag är så fruktansvärt orolig för nytt missfall så bad jag att få fortsätta med progesteronet och eftersom det absolut inte kan skada så tyckte läkaren att det var helt ok. Nu är jag på 8+3 och kör fortfarande Lutinus 3 ggr om dagen. Från 9+0 ska jag ta 2 om dagen och sen trappa ner ytterligare till 1 om dagen(har inte anteckningarna här på jobbet, men det var väl vid 10+6 kanske.) Ska iaf ta den sista på 11+6 och sen sluta helt.


Svar på tråden gravida med ivf/pgd: progesteron/lutinus/crinone.