• mirre72

    dyslektiker

    Är det någon som har dyslexi eller känner någon som har det? Skulle vilja ha tips om svårigheter kring detta och även delaktighet och tillgänglighet kring detta ämne. Och även erfarenheter. tacksam för svar. Med vänlig hälsning Maria

  • Svar på tråden dyslektiker
  • Fjärilslarv
    mirre72 skrev 2014-06-23 12:42:50 följande:

    ok. Vilka svårigheter har du med dyslexi och använder du några hjälpmedel?


    jag stavar som en kratta och har speciellt rättstavningsprogram.
    dyrt som satan men väldigt bra.

    Läser långsammare än andra.
  • mirre72

    tack! hur har det påverkat ditt liv? Har du / har du haft andra hjälpmedel? Tillgänglighete och delaktighet ?

  • Fjärilslarv
    mirre72 skrev 2014-06-23 13:01:57 följande:

    tack! hur har det påverkat ditt liv? Har du / har du haft andra hjälpmedel? Tillgänglighete och delaktighet ?


    ja allt pluggande tar ju mkt längre tid. jag  har haft min diagnos sen jag var 17.
    det som andra läser på två timmar läser jag på fyra osv.

    jag har en mentor nu när jag studerar som hjälper till med språket och hjälper mig att planera studierna.

    rättstavningsprogrammet fick jag tyvärr bekosta själv för att jag studerar på distans och då finns det inte möjlighet för mig att ta mig till campus på daglig basis. Hade jag gått i grundskolan och kanske gymnasiet så hade jag ju fått det gratis av skolan, hade jag haft ett jobb så hade arbetsgivaren stått för det, och hade jag varit arbetslös hade jag kunnat få det av logopeden i mitt landsting.

    men men jag har en snäll mamma som tur är ;)
  • Fjärilslarv
    mirre72 skrev 2014-06-23 13:11:27 följande:

    tack! återkommer vid fler frågor ,nu måste jag kila iväg.


    gör så =).
  • bettan67

    Jag håller på med en utredning nu och jag har antagligen det.. känner igen detta med att plugga och det tar längre tid, tar mera på krafterna och trött ofta.

  • 2020

    Min son som är 13 är på gränsen till att ha grav dyslexi. Vi testade honom när han var fem år gammal. Han har sedan dess haft en privatlärare två gånger i veckan. Han har under de två senaste åren gått i en liten klass under sina engelska lektioner (bor i UK) och har nu för första gången gått tillbaka till 'vanlig' klass. Jag kommer att fortsätta med privatlärare tills han börjar universitet. Vi har också färg testat honom hos en optiker och han hat ett par glasögon med 'Hans' färg som hjälper honom jättemycket. För mig har det handlat mycket om att bygga upp hans självförtroende och få honom att förstå att han inte är 'dum' finns många bra förebilder. Einstein tex. Fråga på om det är något speciellt du vill veta

Svar på tråden dyslektiker