• Sallape

Äldre bilar som det är lätt få tag på nya delar till

Sitter och kollar Blocket, bilar veteransegment 

men nu också årgångar fram till cirka 1992 och
    det slår mig att många verkligen gillar att hålla
    efter sina gamla bilar fastän dom börjar få över
    20 år på nacken och kanske inte är värt mer än
    vad delarna skulle kostat.

Men om man verkligen vill köpa nån lite äldre bil och
    veta att  det finns gott om delar  - jo reservdelsbilar
    finns det ju i drivor bara men väljer rätt modell t.ex.
    att man hellre köper en Bubbla än en VW T2 o.s.v.

Men om man köper en äldre bil och vill få tag på
    nya delar som fortfarande tillverkas eller motsvarande.

Vad ska man då satsa på?

Är de bra priser på delar kan man köpa hem
    en hög med diverse delar sen rusta och fixa 
    allteftersom man orkar, sen finns det även
    grejer liggandes inför den dan man behöver byta grejer.

Det är så jag tänker.
  • Svar på tråden Äldre bilar som det är lätt få tag på nya delar till
  • Rabarbapuppa

Du får fundera lite grann kring begreppet "nya delar som fortfarande tillverkas".

Ska det vara originaldelar från bilfabrikantens egna reservdelslager tänker du, eller pratar vi snarare en bred eftermarknad med 2'a /3'e-partstillverkare som är lättöverkomliga och bra prissatta?

Du behöver inte gå jättelångt tillbaka tiden för att inse att vissa delar kan vara helt körda att få tag på från originaltillverkaren. Jag själv håller på med VW Golf Mk2 och äger du en Mk1 från säg, mitten sjuttiotal och in på början 80-tal så ska du strax se att det börjar bli ont om originaldelar - från VW själva menar jag. Och priserna blir därefter. 

Äldre bilar vårdas och fixas med en kombination av tillgängliga originaldelar från reservdelslager, begangnade originaldelar från andra personer som har till salu via märkesklubbar och dylikt, eller av nytillverkade reservdelar som finns tillgängliga på nätet men som inte gjutna/byggda/sammansatta av originalillverkaren. De finns som "repro-delar" (reproduktion) som en konsekvens av att de är komponenter som ofta behövs men som för länge sedan slutat tillverkas av originaltillverkaren.

Du är väl t.ex. bara några musklick bort från att få hem en "nytillverkad" bensintank till en 60-tals MG eller liknande. (bara ett exempel) Så ofta är tredjepartsmarknaden enorm.

Tyska bilar brukar ha mycket, det är min erfarenhet. Men det är ju det jag håller på med så jag är väl lite partisk.

VW Bubbla och Buss är, beroende på årsmodell ungefär lika lätta/svåra att hitta delar till skulle jag tro.

Puppa

• Rabarbapuppa

Som parentes kan jag säga att dörrhandtag till min bil finns i överflöd på t.ex. eBay - då ofta i "okej" kvalité, men långt ifrån originalkvalité. 
    Jag köpte istället Hellas originaltillverkade (åt VW) handtag från Mexico, där Volkswagen Golf Citi tillverkades ända fram till 2009.

Så du bör fundera vilken veteranbil du vill äga sen får du lära känna märket lite bättre genom märkesforum och få lite kläm på vad som är lätt/svårt med modellen ifråga.

• Rataxes

Mercedes håller reservdelar även till mycket gamla modeller, det kostar dock därefter.

Till de klassiska Volvomodellerna (PV, Amazon) nytillverkas många delar. Även till gamla USA-bilar, det går i princip att bygga en ny Ford Mustang 1964-67 med nytillverkade reservdelar.

If he really thinks we're the devil, then let's send 'em to hell
  • Sallape

Var väl ungefär så jag tänkte också, om ni kallar det
    2part och 3parts tillverkare som håller liv i tillverkningen
    av delar så folk kan reparera sina grejer.

Men sen är det väl även vanligt att folk tar delar
    från andra bilar, köper av nån eller har ett eget lager
    alternativt flera bilar att plocka från.

Har du en rosthög kanske motorn och annat är 
    vettig kvalitet i och så har du en fin kaross på den 
    andra bilen men en motor som gått väldigt mycket
    och går lite halvdåligt, då kan man fixa en komplett
    bra bil av 2 andra istället.

Jag är lite inne på VW, Saab, Volvo, kanske Bullmerca
    eller liknande och man kanske samlar på sig några
    objekt, både några att göra iordning och som man kan
    ta grejer från.

• Rabarbapuppa

En f.d. arbetskollega håller på med ett race-projekt av en Saab 9000. Han har mycket riktigt 2 andra Saab 9000 utöver detta projekt som han vet har fräscha detaljer han kan använda på sitt projekt - så ja, det är rätt vanligt som du beskriver.

Själv brukar jag bevaka forum och annonsmarknader på delar till VW Golf, ibland "köper jag på mig" prylar då de kommer ut på annons även om jag vet att jag inte behöver det just nu. Men som kan komma bli bra att ha framöver. Så man samlar ju på sig lite. Letandet är ju roligt i sig, med bilhobbyn.

/Puppa

Svar på tråden Äldre bilar som det är lätt få tag på nya delar till