• Jsjohansson

Kvadrupeltest

Hej!
    Bor i Hallands län där man erbjuds kvadrupeltest i vecka 15. Var och lämnade blodprov i förra veckan och fick då reda på att det tar 14 dagar att få restresultaten! Detta betyder att jag är i slutet av vecka 17 innan vi vet vad testet visar, sedan ska man fatta ett beslut baserat på detta om fostervattensprov vilket BM sa tar ytterligare 3 veckor att få resultat på? Förstår inte vad tanken är med detta prov eller hur de anser att man ska kunna fatta ett beslut så sent i graviditeten? Efter vecka 20 är inte ett alternativ för mig att avbryta, plus det krävs även ett beslut från socialstyrelsen. Hade vi vetat detta innan hade vi gladeligen betalat för ett KUB test i Göteborg istället, där det erbjuds i vecka 11/12.

Är det någon mer som har råkat ut för detta? Hur gick ni vidare? Känner mig vilseledd och orolig. Vi har verkligen ställt massor av frågor sedan första BM besöket i vecka 8 och varit väldigt tydliga med att vi vill veta tidigt om det finns eventuella avvikelser. Har svårt att känna riktig glädje över en annars väldigt efterlängtad graviditet, oroar mig istället för det som kan vara fel :(

Uppskattar all feedback och information.
    Hälsningar
    J

Svar på tråden Kvadrupeltest