• Anonym (TS)

Illamående och svettig vecka 31 - borde jag oroa mig?

Jag har mått lite illa till och från de senaste veckorna vilket min barnmorska sa var helt normalt, men igår när jag åkte bil mådde jag riktigt illa och blev inte bättre förrän jag fick i mig mat. Under natten svettades jag fast mina fötter av någon anledning var kalla. Nu läser jag att om man mår illa måste man kontakta vården för att det kan vara HELLP, men min bm reagerade ju inte på illamåendet förut, så varför skulle hon göra det nu? Då (förra veckan) var dessutom alla värden normala. Jag vet att det kan ändras snabbt, men jag hade ju ändå illamåendet då.

Övrig info: Blodtrycket helt normalt, ingen huvudvärk, ingen trötthet, inga smärtor (förutom viss ömhet där bebisen sparkade senast), ingen svullnad (vad jag kan se och känna), ingen förändring i fosterrörelserna.

Vad skulle ni göra i min situation? Ringa min bm vill jag helst inte göra då det är väldigt svårt att komma fram plus att hon hör väldigt dåligt, så det är nästintill omöjligt att få fram det man vill säga. Alltså är det ringa förlossningen eller avvakta. Vad är vettigast?

• Svar på tråden Illamående och svettig vecka 31 - borde jag oroa mig?
  • Anonym (....)

Känner du dig orolig så ring förlossningen :) då får du komma in på koll, bättre en gång för mkt ;)

• Anonym (TS)
    Anonym (....) skrev 2014-06-23 12:23:10 följande:

Känner du dig orolig så ring förlossningen :) då får du komma in på koll, bättre en gång för mkt ;)

Jo, men jag har redan varit där en gång, så jag vill inte kontakta dem i onödan och bli stämplad som orolig och paranoid ifall de då inte tar mig på allvar i framtiden. Därför vill jag kolla att det är ett rimligt skäl att ringa. Och helst vill jag vänta till sambon kommer hem från jobbet så att jag slipper vara där ensam och slipper sitta på varma bussar. Är det för riskabelt att vänta ett par timmar?
  • Anonym (M)

Står i min gravidapp att barnet växer mkt nu dessa veckor o att det är vanligt med illamående då pga sen kräver mer energi o hormonpåslaget är stort.

Är alla värden normala är sannolikheten att du skulle ha hellp väldigt liten.. Men bara du själv kan känna hur du mår :)

• Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2014-06-23 12:48:58 följande:

Står i min gravidapp att barnet växer mkt nu dessa veckor o att det är vanligt med illamående då pga sen kräver mer energi o hormonpåslaget är stort.

Är alla värden normala är sannolikheten att du skulle ha hellp väldigt liten.. Men bara du själv kan känna hur du mår :)

Ja, det var precis det jag hade läst tidigare och precis vad min bm sa, men så här står det på 1117.se:

När man behöver söka vård direkt

Man bör söka vård direkt på förlossningsavdelningen om man får något av dessa symtom:
    Plötslig huvudvärk som man inte känner igen.
    Synbesvär, oftast flimmer för ögonen, synfältsbortfall, dimsyn och dubbelseende.
    Ont i övre delen av magen, särskilt under höger revbensbåge.
    Illamående och kräkningar.

Verkar ju konstigt att man ska söka hjälp för ett helt normalt symptom. Eller menar de kanske att man ska söka akut om man har illamående OCH kräkningar, men inte om man bara mår illa?
  • Limaliie

Nej, tror verkligen inte det är någon fara TS.

Jag har själv börjat må illa och idag mår jag skitilla till och från. Är i v 33+4.

• Anonym (TS)
    Limaliie skrev 2014-06-23 13:00:33 följande:

Nej, tror verkligen inte det är någon fara TS.

Jag har själv börjat må illa och idag mår jag skitilla till och från. Är i v 33+4.

Med risk för att låta riktigt taskig - skönt att höra ;)

Men har du känt dig överdrivet svettig? Haft kalla händer eller fötter? Det är väl just den kombinationen som skrämmer mig.
  • Limaliie
    Anonym (TS) skrev 2014-06-23 13:12:12 följande:
    Med risk för att låta riktigt taskig - skönt att höra ;)

Men har du känt dig överdrivet svettig? Haft kalla händer eller fötter? Det är väl just den kombinationen som skrämmer mig.
    Att bli mer svettig i dessa veckor är naturligt då ämnesomsättningen ökar eller hur det var.

Du, jag kan bli alldeles genomblöt av att ÄTA mat ibland, om maten är varm dock är detta bara vissa dagar och så har jag haft flera veckor, har vart hos bm under den tiden och allt har alltid varit normalt vid proverna osv

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2014-06-23 12:59:25 följande:
    Ja, det var precis det jag hade läst tidigare och precis vad min bm sa, men så här står det på 1117.se:

När man behöver söka vård direkt

Man bör söka vård direkt på förlossningsavdelningen om man får något av dessa symtom:
    Plötslig huvudvärk som man inte känner igen.
    Synbesvär, oftast flimmer för ögonen, synfältsbortfall, dimsyn och dubbelseende.
    Ont i övre delen av magen, särskilt under höger revbensbåge.
    Illamående och kräkningar.

Verkar ju konstigt att man ska söka hjälp för ett helt normalt symptom. Eller menar de kanske att man ska söka akut om man har illamående OCH kräkningar, men inte om man bara mår illa?
    Skulle tolka det som illamående Och kräkningar, annars skulle de skriva illamående eller kräkningar om det var ett av symtomen. Men du kan ju alltid ringa o höra med förlossningen om du är orolig.
  • Kontra

Om illamåendet går över av att du äter så är det nog för att du behövde äta som du mådde illa. Jag var känslig i den delen av graviditeterna, om jag inte åt regelbundet så blev jag helt galet illamående.

• Anonym (TS)
    Limaliie skrev 2014-06-23 13:17:22 följande:
    Att bli mer svettig i dessa veckor är naturligt då ämnesomsättningen ökar eller hur det var.

Du, jag kan bli alldeles genomblöt av att ÄTA mat ibland, om maten är varm dock är detta bara vissa dagar och så har jag haft flera veckor, har vart hos bm under den tiden och allt har alltid varit normalt vid proverna osv
    Haha, det där känner jag igen. Var tvungen att strippa ner till bara underkläderna efter att ha ätit soppa förra veckan :D
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2014-06-23 13:25:17 följande:
    Skulle tolka det som illamående Och kräkningar, annars skulle de skriva illamående eller kräkningar om det var ett av symtomen. Men du kan ju alltid ringa o höra med förlossningen om du är orolig.
    Jo, så måste det vara. Jag mår rätt bra nu, så jag tror att jag struntar i att ringa in och försöker tänka på annat istället :)
  • Anonym (TS)
    Kontra skrev 2014-06-23 13:38:34 följande:

Om illamåendet går över av att du äter så är det nog för att du behövde äta som du mådde illa. Jag var känslig i den delen av graviditeterna, om jag inte åt regelbundet så blev jag helt galet illamående.

Du har nog rätt! Jag börjar få sämre aptit, antagligen pga att bebisen tar upp så mycket plats, och då blir det ju att det går längre mellan måltiderna och blodsockret sjunker så att jag börjar må dåligt. Jag ska försöka äta ofta och regelbundet och se om det blir bättre.
  • Kontra

Gör så . Och ät även fast du inte är sugen, viktigt att hålla ett jämnt blodsocker. Jag var till och med tvungen att på natten med första, annars mådde jag så illa att jag bara låg helt svag, yr och trodde att jag skulle spy närsomhelst. Hoppas det vänder snart för dig

Svar på tråden Illamående och svettig vecka 31 - borde jag oroa mig?