• Anonym (trött)

Somnade till på arbetet

Lyckades med bedriften att somna på mitt arbetsplats och blev väckt av personalen vid skiftbyte. Slumrade till i 45 minuter. Gick ej och la mig utan nickade till av trötthet där jag satt. Nu är jag inkallad till chef och rekommenderades att ha ett fackligt biträde med mig. Vad kan det betyda? Uppsägning? Har jobbat prickfritt i 10 år tidigare. 

• Svar på tråden Somnade till på arbetet
  • Edina

Chefen vill säkert bara veta hur du mår osv....

• Anonym (zzz)

Får ni sova på arbetstid? Om inte så kan det bli fråga om erinran och löneavdrag.

• Fiona M

Det beror nog på jobbet. Innebar det fara för dig själv eller andra att du somnade?

• Meus Veritas

Beror ju lite på vad du jobbar med. Jobbar du med människor som är beroende av dig så är det ju allvarligare än om du sitter o texmonterar saker

• Anonym (trött)
    Anonym (zzz) skrev 2014-06-23 14:55:33 följande:

Får ni sova på arbetstid? Om inte så kan det bli fråga om erinran och löneavdrag.

Får inte sova.
    Meus Veritas skrev 2014-06-23 15:00:49 följande:

Beror ju lite på vad du jobbar med. Jobbar du med människor som är beroende av dig så är det ju allvarligare än om du sitter o texmonterar saker

Jobbar med människor. 
    Fiona M skrev 2014-06-23 15:00:12 följande:

Det beror nog på jobbet. Innebar det fara för dig själv eller andra att du somnade?

Innebär ingen fara för mig. Har en larmtelefon som jag får larmar om det är något.
  • Fjärilslarv

Eftersom du har brustit i ditt arbete grovt så vill nog chefen kolla 1) Hur du mår, 2) Om åtgärder behövs och 3) om du ska sägas upp.

• Fiona M
    Anonym (trött) skrev 2014-06-23 15:07:20 följande:

Får inte sova.Jobbar med människor. Innebär ingen fara för mig. Har en larmtelefon som jag får larmar om det är något.

Fara för andra då?
  • Anonym (trött)
    Fiona M skrev 2014-06-23 15:20:55 följande:
    Fara för andra då?
    Dom som behöver hjälp har larm.
  • Anonym (undrande)

Har du tufft schema på nått sätt som kan ha påverkat till detta? Om inte arbetsplatsen följer arbetstidslagarna och har låtit dig arbeta för mycket timmar(eller på dagen samma dag?) kanske det kan vara till din fördel gissar jag? Långa pass?

Vad var orsaken till detta? Sömnproblem när du skulle sova innan jobbet? 

Detta tänker jag mest på: Finns det något ansvar angående brand(människor och värden i byggnaden etc)? Går ni brandrundor på natten? Larma/först på plats med brandsläckare om det börjar brinna nånstans? I ett sånt fall kan jag tänka mig att sovande personal kan påverka så att det dröjer längre tid innan rätt åtgärder görs.

• Meus Veritas

Fast även om dom har larm så finns det ju en anledning till att ha vaken personal för jag antar att du jobbar natt?

Jag tror inte du får sparken men en varning o replimand i form av löneavdrag möjligtvis

Svar på tråden Somnade till på arbetet