• Anonym (Abort)

Min pojkvän vill att jag gör abort

Hej nu är det så att jag är en tjej på 19 år som har en pojkvän som är 24 år. Jag är helt i chock så inlägget kanske kommer bli lite stökigt.
    I veckan så skulle jag ha mens men den kom inte så jag köpte ett test och åkte hem till min pojkvän som bor i en annan ort. Jag gick in på toan och testade och väntade. När jag satt där kändes det som hela världen gick segare och när det stod ''positivt'' så började jag störtböla. 

Jag vet inte vad jag vill men min pojkvän vill att jag ringer för en tid till abort så snart som möjligt. Antagligen är det väl det bästa, vill inte ha barn egentligen men det känns så tufft nu för jag vet inte om jag klarar ha med min pojkvän där eller om jag kommer orka en abort.

Snälla kan någon ge mig lite råd och stöd i detta? 

PS: Snälla inga påhopp tack!Gråter

• Svar på tråden Min pojkvän vill att jag gör abort
  • flambards

Om du ringer til Kvinnokliniken på din ort så kan du boka tid för samtal med en kurator. Det kanske kan hjälpa dig, du låter väldigt kluven vilket är naturligt. Det är ett stort beslut såklart och på ganska kort tid behöver du också bestämma dig för hur du vill göra.Börja med det iaf, att du ringer KK och bokar en tid, sedan kan du fundera lite mer.

När jag gjorde abort så skrev jag en lista på för- och nackdelar. Det hjälpte mig jättemycket i att kunna fatta mitt beslut. Det blev så tydligt när jag staplade upp ungefär 15 nackdelar bredvid listan med 2 fördelar. Jag var i din ålder också när jag gjorde min abort och jag har aldrig ångrat mitt beslut. Idag väntar jag barn med en kille som är fantastisk och som jag förmodligen aldrig hade träffat om jag hade fått barn för alla de där åren sedan.

• Anonym (Tjej)

Du kan aldrig låta någon annan person tvinga dig att göra ett val som du inte vill göra. Du har makten helt över detta val. Sen får du självklart lyssna lite på din kille också. Men du ska inte göra en abort om du kommer må dåligt efteråt.

Fundera på ditt liv, hur du vill att det ska se ut framöver? Vill du bli mamma nu?
    Kan du tänka dig detta?

Det är ändå frågor man måste ställa sig, en bebis och ditt barn är ju och kommer vara det bästa du vet i livet när du väl fått det. Men det är också ett stort ansvar och en massa arbete. 

Ring och boka en tid för samtal hos en ungdomsmottagning och gå och prata med kuratorn själv så du får känna efter vad du själv vill göra och inte enbart vad din kille vill göra. 

• whydoyoucare

Det är ju du som bestämmer till 100% vilket beslut som tas. Han har ingen medverkan i beslutet juridiskt. Men samtidigt så, enligt mig, ska man ta hänsyn till den andra partens vilja. 

Svar på tråden Min pojkvän vill att jag gör abort