• Anonym (Förvirrad)

Jobba timmar under föäldraledighet på annat arbete än det jag är föräldraledig från?

Hej!

Jag har en tillsvidareanställning på heltid som jag är föräldraledig från och det är den beräknade inkomsten från den tjänsten som min SGI är baserad på. Vi kan kalla detta jobb A.

Jag börjar nu bli sugen på att arbeta lite extra någon kväll/helg i månaden och har blivit erbjuden timmar på en bekants arbete, vi kan kalla det jobb B. Tiderna och restiden till jobb B passar bättre än jobb A att kombinera med föräldraledigheten och dessutom känns det kul att få möjlighet att prova någonting nytt!

Jag har självklart inte tänkt plocka ut föräldrapenning för de dagar jag arbetar. Enligt tjejen jag pratade med på försäkringskassan idag skulle timlönen från abete B bli "min nya inkomst" som jag måste rapportera till försäkringskassan och kan alltså inte fortsätta få föräldrapenning baserat på jobb A. Stämmer det verkligen? Jag har fått för mig att man får behålla sin SGI fram till barnet fyller 2 år oavsett om SGIn sänks under tiden, stämmer inte det om jag säger upp mig under tiden eller jobbar extra?

• Svar på tråden Jobba timmar under föäldraledighet på annat arbete än det jag är föräldraledig från?
  • Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer att man behåller samma föräldrapenning fram tills barnet fyller 2 år men att den sjukpenninggrundande inkomsten(SGI) kan ändras från barnets 1 -årsdag, samtidigt är det som handläggaren sa att man alltid skall rapportera om den har skett några förändringar i inkomst.

Jag bifogar länk där du kan läsa mer om hur man kan skydda sin SGI från barnets 1årsdag: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/barnet_ett_ar

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• Anonym (Förvirrad)

"Även om din SGI bara är skyddad fram till dess att barnet har fyllt 1 år får du ändå föräldrapenning beräknad utifrån samma sjukpenninggrundande inkomst som du hade vid barnets födelse ända tills barnet fyller två år. "

Betyder det alltså att jag skulle faktiskt skulle kunna säga upp mig från mitt arbete (som jag är föräldraledig från) och ändå plocka ut samma föräldrapenning som nu fram till min dotter fyller två?

Och menar ni att det är en "förändring i min inkomst" om jag jobbar extra någon kväll i månaden? Jag tänker att min "egentliga" beräknade årsinkomst ju är den som min föräldrapenning redan är beräknad på, den jag skulle ha om jag arbetade heltid och inte var föräldraledig. Inte dom hundralapparna jag ev. får in på att jobba extra en kväll i månaden.

Förlåt mig men jag tycker det här är så himla krångligt!

• Försäkringskassan

Hej!

Ja det stammer föräldrapenningen är skyddad till barnet fyller 2 år. med andra ord kan du säga upp dig från arbete A och ändå ha kvar samma föräldrapenning till 2 årsdagen.

Ja du ska ju meddela oss förändringar när det gäller anställningen, vilket innebär att när du marker att du har arbetat extra några gånger så meddelar du oss det.

Hälsningar
    Tella, handläggare

Svar på tråden Jobba timmar under föäldraledighet på annat arbete än det jag är föräldraledig från?