Jobba timmar under föäldraledighet på annat arbete än det jag är föräldraledig från?
Hej!
Jag har en tillsvidareanställning på heltid som jag är föräldraledig från och det är den beräknade inkomsten från den tjänsten som min SGI är baserad på. Vi kan kalla detta jobb A.
Jag börjar nu bli sugen på att arbeta lite extra någon kväll/helg i månaden och har blivit erbjuden timmar på en bekants arbete, vi kan kalla det jobb B. Tiderna och restiden till jobb B passar bättre än jobb A att kombinera med föräldraledigheten och dessutom känns det kul att få möjlighet att prova någonting nytt!
Jag har självklart inte tänkt plocka ut föräldrapenning för de dagar jag arbetar. Enligt tjejen jag pratade med på försäkringskassan idag skulle timlönen från abete B bli "min nya inkomst" som jag måste rapportera till försäkringskassan och kan alltså inte fortsätta få föräldrapenning baserat på jobb A. Stämmer det verkligen? Jag har fått för mig att man får behålla sin SGI fram till barnet fyller 2 år oavsett om SGIn sänks under tiden, stämmer inte det om jag säger upp mig under tiden eller jobbar extra?