• Anonym (Journal)

Hur får man tag på gamla journaler?

Vid min födelse fick jag en förlossningsskada. Jag skickades till olika sjukhus i Stockholmsområdet innan dom till slut kunde konstatera vad som hänt.
    Journalerna försvann och sjukhuset ville inte erkänna att det var en förlossningskada förens efter ca 2 år och rättsprocess.
    Nu är jag vuxen och har fått allt berättat ifrån mina föräldrar, men jag skulle själv vilja läsa alla journaler för att få en egen bild av min skada och hur jag behandlats osv genom min barndom.

Frågan nu är hur jag går till väga för att få fram alla journaler?
    Måste jag veta alla olika sjukhus och avdelningar osv för att kontakta varje enskilt ställe (har inte koll på när och var jag varit överallt), eller kan ja få fram allt genom en och samma kontakt?
    Rätt till mina egna journaler borde jag väl ha?

• Svar på tråden Hur får man tag på gamla journaler?
  • Anonym (Journal)
    jamieblue skrev 2014-06-23 16:16:30 följande:

Jag skulle testa landstingsarkivet.

www.landstingsarkivetstockholm.se/cms/page1503.html

Tack de verkar smidigt om det fungerar.
    Dock får jag inte länkarna att fungera (för blanketter), är det bara hos mig eller nåt fel på sidan?
  • Scilia

Du behöver inte veta avdelningar. Allt är dokumenterat i ditt personnummer. Sen är det inte alltid så enkelt att få ut journalen som man kan tro, eller tycka det skulle vara.

Lycka till!

Om du får den, be en läkare om hjälp så att du förstår vad du läser!

• Anonym (Journal)
    Scilia skrev 2014-06-23 16:40:01 följande:

Du behöver inte veta avdelningar. Allt är dokumenterat i ditt personnummer. Sen är det inte alltid så enkelt att få ut journalen som man kan tro, eller tycka det skulle vara.

Lycka till!

Men om journalerna finns bör man väl också få dom!?
    Finns inget som jag bör skyddas ifrån (som tex vid psykisk ohälsa) så varför skulle man inte få allt?
    Hur vet man om man fått allt eller om nåt finns kvar?
    Vad har dom att tjäna på att inte ge mig allt?
    Vad gäller själva händelen vid min fördelse så lär det väl vara preskriberat (förr på 70-talet) så dom lär ju inte vara rädda att jag ska stämma dom eller nåt.
  • Anonym (Sekretess)
    Scilia skrev 2014-06-23 16:40:01 följande:

Lycka till!

Det stämmer inte. Många kliniker arkiverar själva sina patientjournaler (särskilt äldre pappersjournaler) och inom många landsting måste man veta var man vårdats för att sedan kunna vända sig till kliniken ifråga och begära ut sin patientjournal.

---

TS, din förlossningsjournal är din mors journal och det är 70 års sekretess på patientjournaler. Du behöver alltså till att börja med din mors medgivande för att få ta del av journalen, sedan kan du prova att vända dig till landstingsarkivet i länet ifråga eftersom det gäller en så pass gammal journal. Endera kan dig hjälpa dig direkt eller lotsa dig vidare till eventuell journalutlämningsansvarig.
  • Anonym (Journal)
    Anonym (Sekretess) skrev 2014-06-23 19:58:01 följande:
    Det stämmer inte. Många kliniker arkiverar själva sina patientjournaler (särskilt äldre pappersjournaler) och inom många landsting måste man veta var man vårdats för att sedan kunna vända sig till kliniken ifråga och begära ut sin patientjournal.

---

TS, din förlossningsjournal är din mors journal och det är 70 års sekretess på patientjournaler. Du behöver alltså till att börja med din mors medgivande för att få ta del av journalen, sedan kan du prova att vända dig till landstingsarkivet i länet ifråga eftersom det gäller en så pass gammal journal. Endera kan dig hjälpa dig direkt eller lotsa dig vidare till eventuell journalutlämningsansvarig.
    Anade att de kunde vara min mors journal så jag lämnade med hennes personnummer också.
    Har mailat landstingsarkivet så får vi se vad dom säger.
    Blir faktiskt förvånad om jag någonsin får fram journalen från just födelsen efter som sjukhuset "slarvade bort" den direkt efter att jag fötts. Är en chansning att den skulle komma fram nu. Men även andra journaler vill jag ju ha...
  • Anonym (Sekretess)
    Anonym (Journal) skrev 2014-06-24 00:42:11 följande:
    Anade att de kunde vara min mors journal så jag lämnade med hennes personnummer också.
    Har mailat landstingsarkivet så får vi se vad dom säger.
    Blir faktiskt förvånad om jag någonsin får fram journalen från just födelsen efter som sjukhuset "slarvade bort" den direkt efter att jag fötts. Är en chansning att den skulle komma fram nu. Men även andra journaler vill jag ju ha...
    Som sagt så behöver du din mors medgivande om att du har rätt att ta del av hennes journal. De flesta vårdinstanser och arkiv som hanterar patientjournaler är som tur är väldigt noga med att följa Offentlighets- och sekretesslagen och då lämnar de inte ut journalkopior till andra än patienten om det saknas fullmakt från den patientjournalen gäller. För att skynda på handläggningen kan du redan nu skicka in ett brev från din mamma där hon godkänner att du får ta del av hennes journal.

Väldigt märkligt om din förlossningsjournal är borttappad. Landstinget/regionen är skyldiga att göra allt i sin makt för att återsöka och lämna ut en journal efter begäran då patientjournaler är allmänna handlingar. Om du trots en fullmakt från din mor inte får ut någon journal har du rätt att kräva förklaring om varför samt myndighetsbeslut.
  • Anonym (Journal)
    Anonym (Sekretess) skrev 2014-06-24 07:22:12 följande:
    Som sagt så behöver du din mors medgivande om att du har rätt att ta del av hennes journal. De flesta vårdinstanser och arkiv som hanterar patientjournaler är som tur är väldigt noga med att följa Offentlighets- och sekretesslagen och då lämnar de inte ut journalkopior till andra än patienten om det saknas fullmakt från den patientjournalen gäller. För att skynda på handläggningen kan du redan nu skicka in ett brev från din mamma där hon godkänner att du får ta del av hennes journal.

Väldigt märkligt om din förlossningsjournal är borttappad. Landstinget/regionen är skyldiga att göra allt i sin makt för att återsöka och lämna ut en journal efter begäran då patientjournaler är allmänna handlingar. Om du trots en fullmakt från din mor inte får ut någon journal har du rätt att kräva förklaring om varför samt myndighetsbeslut.
    Journalen försvann direkt efter förlossningen och vad jag vet så har den aldrig kommit tillbaka. Det tog 2 år innan sjukhuset erkände att det var en förlossningsskada och inget som uppkommit tidigare. Överläkaren som var orsaken till skadan friades dock helt trots rejält snedsteg, men utgång att jag fått tillbringa livet i rullstol. (inget jag är bitter över men ändå sjukt att man kan komma undan med nåt sånt, och att journaler osv bara kan "försvinna").
    Får se vad jag kan få tag på. Vore nog intressant läsning att jämföra vad som står med vad mina föräldrar upplevt.
Svar på tråden Hur får man tag på gamla journaler?