• ramsylina

bilbarnstol vs kudde?

Hej.

Undrar lite över detta med bilbarnstol eller bara kudde. När byter man? Är det en smaksak eller ska barnen ha ryggstöd fram till viss ålder och sen bara kudde? Har en stol där ryggen är avtagbar.

• Svar på tråden bilbarnstol vs kudde?
  • Lekia

Smaksak. Vi hade med rygg mellan 3-4 år och sedan bara kudde.

• Lena

Så länge de somnar i bilen är det bäst med ryggstöd med nackstöd att luta mot. Vi har bakåtvänt 1-4år, bältesstol 4-7år och sen kudde om det fortfarande behövs.

• Venna

Vi har också haft bakåtvänt till minst 4 år, sedan framåtvänd bilstol med ryggstöd till 8 år ca. Dottern är 8 nu och sitter fortfarande oftast i den med ryggstöd, men ibland på kudde. Hon är 140 cm lång och väger kring 30 kg skulle jag tro.

• Venna
    Lekia skrev 2014-06-23 20:03:00 följande:

Smaksak. Vi hade med rygg mellan 3-4 år och sedan bara kudde.

Fast nog har det mer med säkerhet att göra än bara en smaksak?

Jag tänker att det på de stolar med ryggstöd ju finns en skåra att ha bilbältet i så att barnet slipper få det över halsen?

• ramsylina

ok. Bra att veta. Min son är snart 6, han har suttit bakåtvänd till 4,5 och nu framåt. Vi funderar dock på att köpa en extra stol till andra bilen och då skulle det ju kunna räcka med en kudde, det är inte för några långåkningar utan så att man kan hämta och lämna med båda bilarna!

• pigglet

För oss har det i alla fall varit så att för att bältet ska hamna rätt på kroppen så behövs en bältesstol till ca 9 år. Beror väl på hur bilen är, gissar jag, hur djupa sätena är och hur högt bilbältet är fästat i sidan.

• strojes

Det beror ju på hur lång rygg barnet har. Bilbältet ska ju ligga över axeln, om det ligger på halsen kan det få förödande konsekvenser vid kraftig inbromsning. 
    Enklast är ju att ta bort ryggstödet och prova. Tänk bara på att bälten sitter ju olika i olika bilar så det kan skilja rätt mycket och i en bil funkar det utan ryggstöd medan det fortfarande behövs ryggstöd i en annan bil.
    Vid långresor kan det ju vara bekvämt med ryggstöd även om det räcker med enbart kudde, eftersom ryggstödet ger lite extra stöd ifall barnet somnar.

• PetraMunchen

Kommentar... Har man en väldigt liten och trång bil bör man dock undvika en stor bilstol eftersom barnet riskerar att sitta väldigt nära framsätet och potentiellt slå i det vid en krock.

• PetraMunchen

Sen bör man ha kudde så länge det går och så länge inte barnets huvud börjar komma upp så högt att det inte finns nackskydd längre. Även om man enligt lag inte behöver ha kudde efter en viss längd så är barns höfter inte fullt utvecklade förrän rätt sent och därav kan det bli en stor påfrestning vid en krock.

• Kina79

Min 10-åring sitter ff i bältesstol. Hon är uppskattningsvis ca 135-140 cm lång, ca 40 kg.
    Hon gillar sin stol och vill inte att vi ska ta bort den
    Mellantjejen på 8 har också bältesstol (120 cm) och likaså lilla dottern på 4 år (104 cm)

• PetraMunchen

Off topic... min 6 åring är nästan lika lång som din 10 åring. Gissar att han är ca 133 nu.

Svar på tråden bilbarnstol vs kudde?