• Sunshine02

När går era barn och lägger sig?

Jag undrar när era barn i 4-5 års åldern går och lägger sig? och när går de då upp? Då tänker jag främst på förskoledagar.

Ni som måste upp väldigt tidigt till förskola och jobb är jag främst intresserad av. :)

Min son som är 4,5 år går har gått och lagt sig i sängen 18:45, sen läser vi flera sagor och han har somnat ca 19:15 (han somnar på 3 min), sen går vi upp vid 6 tiden. Är det tidigt att sova då? Uppenbarligen behöver han sin sömn eftersom han somnar snabbt och sover hela natten. På helger får han vara uppe längre och eftersom han då sover tills han vaknar, brukar han sova mellan 11- 11,5 timme.

• Svar på tråden När går era barn och lägger sig?
  • krompa

Här lägger sig 5-åringen 19.00, han somnar dock inte snabbt. Vaknar vid 6-tiden eller strax innan. Jag resonerar som så att det inte är för tidigt så länge de får sova ordentligt. Min grabb sover dock inte längre även om han är uppe senare, han tycks ha en inbyggd väckarklocka och blir bara grinig om han inte får sova.

• Carro68

min dotter kan inte sova förlänge. hon sov väldigt lite som bebis också. jag lägger henne kl 20.00 på kvällen och läser saga (hon bruka normalt somna vid 20.30-21.00). sen gå hon upp ca 6.30. hon kan verken sova fler eller färre timmar då blir hela hennes dag förstörd

• Sunshine02

Ja, se så olika det kan vara och det är rätt självklart eftersom alla har olika behov.
    Jag anser inte själv heller att sonen lägger sig för tidigt, eftersom han somnar direkt och är gladare på morgonen än om han somnar t.ex. vid 20.00. Mycket mer jämn i humöret när han får sin sömn.

• Penida

Vi har en 5-åring. Han ska helst vara i säng 20.00 men somnar gör han oftast vid 20.30-21. Han och syrran leker oftast med kompisar till 19.00 och sen ska vi äta, läsa böcker, prata. Det är dock okej, innan semestern lämnar vi nu vid klockan 9 så han kan sova ut lite.

Avskyr CIO-metoder
  • Mercurialis

Min 4,5-åring brukar gå och lägga sig klockan 19 och då ligger jag bredvid honom och läser för honom (och sedan för hans storebror). Han brukar oftast ha somnat någon gång mellan 19.30 och 20.00. Han måste gå upp senast klockan 6:00 på vardagar men vaknar oftast en kvart innan dess.

Nu på sommaren får han mer eller mindre styra sin sömn själv och somnar då vid ca 20:30 och vaknar vid 6:30. 

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • sina

Min 4,5-åring lägger sig vid 19-19.15. Sen läser vi en bok eller tre innan vi släcker. Hon bör helst sova till 19.30, men ibland blir det inte förrän vid 20. På morgnarna väcker jag henne vid 6.30-6.45, och då brukar hon oftast vilja sova mera.

När hon inte ska upp tidigt dagen efter brukar hon somna mellan 20.30 och 21, och vakna av sig själv mellan 7 och 9 ungefär.

• En blå giraff

3-åringen lägger sig kl 18.30 om han inte sover på dagen. Vissa dagar går det och andra inte. Ibland sover han 30-45 minuter på dagen och då somnar han runt kl 20-20.30 istället men det blir egentligen tokigt. Vi går upp kl 6 när han ska till dagis.

• modsey

somnar 20-21 .00 även vardagar men de sover ända till kl halv åtta om vi har tidig dag och halv nio om vi har senare start vilket vi ofta har. Så det fungerar bra för oss att somna så sent som de gör

Svar på tråden När går era barn och lägger sig?