• Anonym (....)

    Min lillasyster trivs inte hemma - vill bo hos oss

    Vet inte vart jag ska börja.

    Men sen hon var 4år så har hon sagt att hon vill flytta hem till mig o min sambo. Hon är nästan jämt här o när hon ska åka hem så vill hon inte ens gå in genom dörren, både jag o sambon känner att något inte stämmer. Ett barn som är 7 år som inte ens vill hem till sina föräldrar så är det något som är fel. Nu har hon varit med oss över 1 vecka o sjävklart skulle hon inte hem, sambon fick nästan tvinga in henne genom dörren. Både jag o sambon blir jätte ledsen över att se henne att hon inte vill :( då vi älskar henne jätte mycket.

    Som jag skrev tidigare så vill hon flytta hem till oss.

    Vad kan vi göra för att hjälpa min lillasyster ? Vill inte att hon ska vantrivas där hon bor :(

  • Svar på tråden Min lillasyster trivs inte hemma - vill bo hos oss
  • Anonym (Hej)

    Prata med dina föräldrar. Kolla om det är möjligt att hon kan bo hos er men kanske att dom betalar mat och så. Förstår oron, men kolla runt lite. Jag vet många som tar sina syskon o ger dom ett hem hos sig. Lycka till.

  • Anonym (....)

    Hej.

    Vi har bara samma pappa o hans fru går det inte att prata med. Hon blir sur för allt som inte är som hon vill. Då kommer det sluta med att min syster inte får komma hem till oss åter igen. :(

    Dom har inte råd att betala mat för henne här men det är skitsamma. Jag o sambon har råd att ge henne mat, kläder, leksaker osv.

    Förstår att hon inte trivs hemma, hon får ärva kläder från den lite äldre systern. Hon delar rum med henne. Varje sommar åker dom till samma gamla ställe. Hon har knappt några leksaker. Hon får inte klippa sig för dom har inte råd o andra systern berätta att hon får inga nya ballerina skor för dom inte har råd att köpa :(( dessutom som har den 3e syskonet några sjukdomar som gör så att det är mycket skrikit osv där hemma.

  • Anonym (....)

    Hon går mycket i trasiga kläder oxå. Dessutom får dom nästa aldrig något nytt :/

  • Anonym (Hej)

    De där låter inte alls bra :( Du tror inte att de skulle funka med att ni kanske har henne varannan vecka. Sen går det faktiskt att få bli "förflyttad" frivilligt. Alltså att bli förflyttad till en annan familj eller bostad. Ring anonymt till soc tex och se vad dom säger. Även BUP.

  • Anonym (....)

    Nä det gör ju inte det :( nej det funkar inte vi bor för långt ifrån så det funkar inte med skola osv. Hon måste isåfall börja skolan hos oss.

    Okej, det hade jag ingen aning om att hon kan bli flyttad frivillig.

    Ja jag tänkte faktiskt ringa soc o fråga lite.

  • Anonym (???)

    Men om hon går i trasiga kläder och skor och du och sambon har råd att försörja henne så kan ni väl ta med henne på en shoppingtur?

    Bor hon alltså på heltid hos er pappa och hans nya kvinna?

    Kan du inte bjuda hem er pappa och prata med honom?

    Att hon ska bo hos er är det sämsta förslaget anser jag, mycket bättre att försöka ordna hennes hemmiljö och det verkar inte vara något större problem?!

  • Anonym (....)

    Ja vi har shoppat nu när hon var här.

    Ja hon bor där på heltid eftersom det är hennes föräldrar.

    Ja men det är här hos oss hon vill bo o något annat måste ha hänt eftersom hon verkligen inte vill åka hem. Hon gråter varje gång hon ska hem :(

  • Anonym (Hmmmm)

    Jag skulle försökt ta reda på varför inte barnet vill bo hos sina föräldrar. Även om dom har svårt och finna orden så kan man ta fram kritor så barnet får måla, dockor ect. Iaktta hur hon leker med leksakerna. Verkligheten speglar oftast in i leken. Försök prata med henne på hennes nivå såklart. Är det allvarligt så kontakta soc anonymt och hör hur man ev kan gå tillväga.

    Är det så att inget allvarligt har hänt osv och att hon bara vantrivs så borde du prata med eran pappa om detta.

  • nymedlem
    Anonym (....) skrev 2014-06-24 11:21:16 följande:

    Ja vi har shoppat nu när hon var här.

    Ja hon bor där på heltid eftersom det är hennes föräldrar.

    Ja men det är här hos oss hon vill bo o något annat måste ha hänt eftersom hon verkligen inte vill åka hem. Hon gråter varje gång hon ska hem :(



    Små barn som bor varannan vecka gråter ofta när de ska till den andra föräldern. Det betyder oftast inte att dom inte vill hem till denne.

    Prata med pappan tycker jag. Förstår inte varför du inte gjort det ännu om detta pågått i flera år?

    Var finns flickans mamma?
  • Anonym (....)
    nymedlem skrev 2014-06-24 12:40:04 följande:

    Små barn som bor varannan vecka gråter ofta när de ska till den andra föräldern. Det betyder oftast inte att dom inte vill hem till denne.

    Prata med pappan tycker jag. Förstår inte varför du inte gjort det ännu om detta pågått i flera år?

    Var finns flickans mamma?


    Hon bor hos båda föräldrarna, alltså pappa o hennes mamma bor ihop.

    Det är inte för än nu som det har blivit värre än tidigare. Hon gråter när hon åker från oss hem till föräldrarna
  • Anonym (....)
    Anonym (Hmmmm) skrev 2014-06-24 12:35:21 följande:

    Jag skulle försökt ta reda på varför inte barnet vill bo hos sina föräldrar. Även om dom har svårt och finna orden så kan man ta fram kritor så barnet får måla, dockor ect. Iaktta hur hon leker med leksakerna. Verkligheten speglar oftast in i leken. Försök prata med henne på hennes nivå såklart. Är det allvarligt så kontakta soc anonymt och hör hur man ev kan gå tillväga.

    Är det så att inget allvarligt har hänt osv och att hon bara vantrivs så borde du prata med eran pappa om detta.


    Ja jag har tänkt att prata med henne. Vi ska snart hämta henne igen så då tänkte vi prata med henne hur hon mår o så.
  • Anonym (Hej)

    Hur har det gått med din lillasyster? Hittat någon lösning?

Svar på tråden Min lillasyster trivs inte hemma - vill bo hos oss