Cp som svärord?
Jag fick ett barn med en cp-skada. Det har inte varit någon lätt resa, men nu är vardagen ändå stabil och jag är så otroligt glad och lycklig över vårt barn.
Alla våra vänner och familj vet om att vårt barn har en cp-skada och hur svårt det har varit. Men ändå är det många av mina syskon som använder cp, som ett svärord. Jag blir så fruktansvärt ledsen. Jag påminner dom varje gång dom säger det.
Ändå blir dom sura och tycker att " Ja, men det fattar du väl att vi inte menar ditt barn". Dom menar alltså att det bara är ett ord man säger hur som hellst.
Men det tycker inte jag. Jag accepterar inte att min egen familj inte kan tänka sig för ordentligt. det är ju dom som står oss närmst.
Nu senast hade min syster gjort en fotobok. Och under en bild på nån full människa så hade dom skrivit (Påhittat namn nu) "Cp-Nisse"... Jag tog så illa vid mig. Gör man en sån bok och använder det ordet som nått fult... Och fortfarande inte tänker på innebörden av ordet, när man beställer. Då är det riktigt illa.
Cp är diagnosen på mitt barn... det finns i alla journaler. Hur ska då deras framtida barn se på vårt barn? Vem får inte fördommar då?