• Anonym

Cp som svärord?

Jag fick ett barn med en cp-skada. Det har inte varit någon lätt resa, men nu är vardagen ändå stabil och jag är så otroligt glad och lycklig över vårt barn.
    Alla våra vänner och familj vet om att vårt barn har en cp-skada och hur svårt det har varit. Men ändå är det många av mina syskon som använder cp, som ett svärord. Jag blir så fruktansvärt ledsen. Jag påminner dom varje gång dom säger det.
    Ändå blir dom sura och tycker att " Ja, men det fattar du väl att vi inte menar ditt barn". Dom menar alltså att det bara är ett ord man säger hur som hellst.
    Men det tycker inte jag. Jag accepterar inte att min egen familj inte kan tänka sig för ordentligt. det är ju dom som står oss närmst.

Nu senast hade min syster gjort en fotobok. Och under en bild på nån full människa så hade dom skrivit (Påhittat namn nu) "Cp-Nisse"... Jag tog så illa vid mig. Gör man en sån bok och använder det ordet som nått fult... Och fortfarande inte tänker på innebörden av ordet, när man beställer. Då är det riktigt illa.
    Cp är diagnosen på mitt barn... det finns i alla journaler. Hur ska då deras framtida barn se på vårt barn? Vem får inte fördommar då?

• Svar på tråden Cp som svärord?
  • Kakan83

Fy va hemskt! Blir riktigt ledsen när jag läser att dina syskon gör så här emot dig. Du ska verkligen inte acceptera det! Tycker att du ska sätta ner foten och förklara för dem hur det verkligen sårar när dem säger så.

När jag var yngre så använde jag cp som en svordom. Idag jobbar jag som personligassistent åt en cp-skadad kille och skulle aldrig få för mig att använde ordet i nervärderande mening.
    Nej, fy för vuxna människor som gör det! (med vuxna menar jag att ibland vet inte barn bättre och då är de vuxnas skyldighet att säga till)

• alex mamma

Hej

Vill bara säga att jag delar din mening fullständigt !! Fullkomligt hatar hur denna förkortning används som svordom till höger och vänster. Att barn kallar varandra för "cp-barn" och så vidare. Det är verkligen upp till oss vuxna att lära våra barn vad det faktiskt är för något, tyvärr är det ofta från oss vuxna som barn hör hur ordet används....
    Lika illa berörd blir jag när jag hör uttryck som "j-vla damp-barn" och dylikt - som används på samma skrämmande sätt som det du just beskrivit.
    Nej, usch och fy för vuxnas okunskap och fördomar.

Hoppas du orkar stå på dig, styrkekramar från Helena

• sötäpplet

Hör jag folk i min omgivning säga så brukar jag spänna ögonen i dem och visa att jag tycker att deras språk är obehagligt och fel. Gör de om det frågar jag "vad menar du med det?"

Blir det en diskussion är jag alltid tydlig med att tala om att jag inte tycker om att man använder ord för olika handikapp och diagnoser som synonymer för dum i huvudet. Budskapet brukar gå fram.

Inser att mitt beteende i just den här frågan inte alltid gör mig till världens mest populära människa men det kan jag ta. Den här frågan är en av mina hjärtefrågor och här är jag beredd att slåss!

• molnen

cp=clever & pretty (skrev någon vis person med insikt i människovärde)

• Josean

Tyvärr är det så många som använder ordet (förkortningen) CP som allmänt svärord och det gjorde jag oxå när jag var yngre och inte fattade vad det betydde.
    Förklara för dom i din omgivning vad det verkligen innebär att ha diagnosen Cerebral Pares (osäker på stavningen) och tala klart och tydligt om att du verkligen aldrig mer vill höra detta som ett nedverderande ord igen.
    Visa verkligen att du menar allvar!

Jag själv jobbar med handikapade ungdommar och förstår hur du känner dig när någon vräker ur sig sådant här. Att sedan skriva under en bild "cp-Nisse" ÄR verkligen omoget och brist på bättre vetande....även om det var din syster som skrev så.

Kram på dig!!!

• Sanna K

Jag hatar när folk säger så.
    Jag jobbar med barn och jag har noll tolerans med just att sådana ord används som svordommar.

en som någon sa så är det ju upp till oss vuxna att se till så att det försvinner.

• ModerBlå

Ordet cp används ju oftast av obetänksama ungdomar/barn som inte vet bättre.... Och att en vuxen människa som desutom har ett barn med en sådan skada använder ett sådant ord för att dumförklara något/någon det är ellt oacceptabelt tycker jag.

Hur kan din syster säga/göra så......snacka om att inte tänka längre än näsan räcker....

*kramar om*

• ModerBlå

Nu blev formuleringen lite fel.....alltså det var ju inte din systers barn. Jaaaa....du förstår nog vad jag menade......

• Fiaflopp

Nej men herregud,det är ju fruktansvärt!!
    Du måste tala om hur det sårar och att det faktiskt är en sjukdom!!
    Massor av kramar från mig som har en gravt utvecklingsstörd OCH cp skadad syssling...

• Anonym

När jag gick på mellan- och högstadiet minns jag att cp var ett väldigt vanligt skällsord, ingenting som någon tänkte på eftersom många använde det. Idag tycker jag det känns obehagligt att höra, jag har jobbat med utvecklingsstörda barn och tar illa vid mig då jag träffat människor med alla möjliga typer av funktionshinder, och de är ju oftast helt underbart goa människor. Jag tror det kan höra ihop med åldern, man tänker inte så långt när man är yngre...

• vadskajaghetadå

det är så jäkla barnsligt att kalla nån cp elelr mongo

nästan alla i min närhet har gjort det har jag hört

• Themis

Det är väldigt ledsamt att höra hur trista attityder din familj har.

Jag trodde att de flesta lämnade det bakom sig på mellanstadiet att bete sig så, för då sprang alla på min skola och skrek CP till varandra utan att veta bättre. Om de vuxna kunde skärpa sig så kanske vi kunde slippa höra det på skolgården i framtiden...

Jag tycker du gör helt rätt som reagerar.

Svar på tråden Cp som svärord?