• Anonym (Första vårdjobbet)

Jobba på äldreboende, hur hjälpa vid dusch?

Hej! Jag har fått sommarjobb på ett äldreboende. Jag har ingen vårdutbildning i ryggen och ber väldigt ofta om hjälp från mina erfarna kollegor. Det känns dock som att de börjar  tröttna på alla mina frågor så tänkte att jag kunde fråga er istället. Här finns det säkert många som vill hjälpa en stackars nybörjare.

Nu ska jag i veckan hjälpa flera boende men att duscha. Så min fråga är helt enkelt, hur gör jag? De har duschstolar till hjälp men allt runt omkring. Hur ska jag göra för att undvika att bli genomblöt? Finns ju plastförkläden men de täcker ju bara till strax ovanför knäna. Behåller man skor och strumpor på? Snälla kan någon guida mig från början till slut. Hur gör ni när ni hjälps de boende med duschen?

• Svar på tråden Jobba på äldreboende, hur hjälpa vid dusch?
  • SupersurasunkSara

Har ni inga gummistövlar på avdelningen? Annars får du nog ta av dig skor och strumpor och vika upp byxbenen men det känns så där..

Fick du ingen introduktion där allt sånt  här togs upp? Isf är de dåliga på avdelningen, det är inte du som är jobbig.

Ang själva duschen så har iaf vi en tvättsvamp att tvätta med. Så långt det är möjligt tvättar de sig själva, resten hjälper vi till med. En del gubbar låtsas att de inte kan tvätta underlivet själv, men det är också en sån sak som de ska informera dig om, vilka som inte kan på riktigt och vilka som låtsas att de inte kan.

• Lady Unicorn

Det borde finnas gummistövlar att ha på vid dusch, har funnits på alla ställen jag jobbat på. Man ser inte snygg ut, men man blir inte blöt. Gummistövlar och plastförkläden hjälper mer än man tror och man vinklar ju duschen bort ifrån sig själv mot brukaren. Tänk på att börja vid benen och fråga om temperaturen är den rätta. 

• Lady Unicorn

Det borde finnas gummistövlar att ha på vid dusch, har funnits på alla ställen jag jobbat på. Man ser inte snygg ut, men man blir inte blöt. Gummistövlar och plastförkläden hjälper mer än man tror och man vinklar ju duschen bort ifrån sig själv mot brukaren. Tänk på att börja vid benen och fråga om temperaturen är den rätta. 

• July

Är det demenssjuka eller vanliga äldre du arbetar med? Jag har själv arbetat inom demensvården i flera år och vid dusch så klär jag mig enbart i genomskinligt förkläde, barfota fötter. Tänk dig själv som demenssjuk, om det kommer in en främling i förkläde och stövlar när du sitter naken på toaletten - är det slaktaren som kommer? Vet att många anser det vara ohygieniskt att göra duschen barfota, men det är det enligt mig värt. Kan man inte offra lire av sig själv som person så har man valt fel arbete.

Är det vanliga äldre så är det inget problem, fråga personen i fråga om hon är sugen på att duscha och i så fall när. Kanske innan tre-kaffet, så kan ni avnjuta en god fika tillsammans efter? På morgonen? Förbered henne på det kvällen innan! Låt allting vara så naturligt som möjligt, och kom ihåg att alltid arbeta med händerna på ryggen - låt den boende göra så mycket som möjligt själv. Kommunicera! Läs alla boendes genomförandeplaner, oavsett dusch eller inte. I dem ska det stå i detalj hur du ska arbeta med den boende i fråga. Dessa ska finnas för alla boende på alla sorters boenden, om inte, ifrågasätt. Var inte rädd för att fråga erfaren personal och kontaktperson till dina boende hur de brukar gå tillväga för bästa resultat.

Sist men inte minst - hur hade du själv velat ha det, respektive inte velat ha det? Det är människor vi arbetar med, sunt förnuft kommer man långt på. :)

• SupersurasunkSara
    July skrev 2014-06-24 12:51:35 följande:

Är det demenssjuka eller vanliga äldre du arbetar med? Jag har själv arbetat inom demensvården i flera år och vid dusch så klär jag mig enbart i genomskinligt förkläde, barfota fötter. Tänk dig själv som demenssjuk, om det kommer in en främling i förkläde och stövlar när du sitter naken på toaletten - är det slaktaren som kommer? Vet att många anser det vara ohygieniskt att göra duschen barfota, men det är det enligt mig värt. Kan man inte offra lire av sig själv som person så har man valt fel arbete.

Är det vanliga äldre så är det inget problem, fråga personen i fråga om hon är sugen på att duscha och i så fall när. Kanske innan tre-kaffet, så kan ni avnjuta en god fika tillsammans efter? På morgonen? Förbered henne på det kvällen innan! Låt allting vara så naturligt som möjligt, och kom ihåg att alltid arbeta med händerna på ryggen - låt den boende göra så mycket som möjligt själv. Kommunicera! Läs alla boendes genomförandeplaner, oavsett dusch eller inte. I dem ska det stå i detalj hur du ska arbeta med den boende i fråga. Dessa ska finnas för alla boende på alla sorters boenden, om inte, ifrågasätt. Var inte rädd för att fråga erfaren personal och kontaktperson till dina boende hur de brukar gå tillväga för bästa resultat.

Sist men inte minst - hur hade du själv velat ha det, respektive inte velat ha det? Det är människor vi arbetar med, sunt förnuft kommer man långt på. :)

Just det, det glömde jag, det ska finnas planer för alla som bor på boenden.
  • Sweet Sofia
    Lady Unicorn skrev 2014-06-24 12:12:29 följande:

Man ska ta på armen först eftersom det är där de känner om temperaturen är rätt.
  • Sweet Sofia
    July skrev 2014-06-24 12:51:35 följande:

Hoppas iallfall att du behåller kläder under förklädet..
  • July
    Sweet Sofia skrev 2014-06-24 16:02:41 följande:

Hoppas iallfall att du behåller kläder under förklädet..

Varför hoppas du det?
  • EmmaKH

Jag tar på mig förkläde, skydd till skorna och handskar vid duschningar. Man lär sig snabbt hur man skall stå och hur man skall vinkla duschmunstycket för att slippa bli dyngsur. Vid min första praktik för många herrans år sen så sa min handledare till mig att det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Det har jag burit med mig och frågar hellre en gång för mkt än en gång för lite. Det är trots allt människor man arbetar med. Förstår att det kan vara jobbigt. Jag har fått kämpa med det själv. Men det går.

Svar på tråden Jobba på äldreboende, hur hjälpa vid dusch?