När försvinner besvären efter förlossning?
När försvann era besvär som foglossning, illamående, trötthet mm. efter förlossning? :)
När försvann era besvär som foglossning, illamående, trötthet mm. efter förlossning? :)
Direkt!
Foglossningen försvann nog efter ett par månader. Det mesta blev bättre direkt, men jag hade ont från fogarna om jag gick mycket eller när jag stod på ett ben, tex för att ta på mig byxor. Illamåendet försvann redan v 16 i graviditeten. Halsbränna hade jag hela tiden i slutet av graviditeten och den försvann direkt. Tröttheten byttes mot fysisk matthet i och med att jag förlorade mycket blod under förlossningen. Blev bättre efter kanske 4 veckor. Sammanfattningsvis så försvann vissa saker direkt, andra tog lite tid men det mesta var bra efter ett par månader.
foglossningen försvar den mest akuta smärtan på nån vecka bara, men var ju fortfarande instabil och kunde få ont om jag gjorde konstiga rörelser/ansträngde mig för mycket i 3-4 månader efteråt. så man fick lyssna på kroppen.
amningen däremot var ett helvete att få ordning på, det blev ett större lidande än foglossningen nästan. tog två månader innan det fungerade som det skulle utan tå-krullande kallsvettssmärta.
Idag är det 16 dagar sedan min tredje föddes och det är först nu senaste 2-3 dagarna som jag känner mig pigg och kry i kroppen.
Minimalt med avslag nu med och bebis sover i minst 3-4h i sträck.
Okej! :D
Foglossningen var helt borta 1,5 år efter förlossningen. Den minskade successivt och efter 1,5 år var den verkligen HELT borta, inga små återfall innan mens etc. Jag tog det väldigt försiktigt med fogarna både innan och efter förlossningen för att slippa få varaktiga problem.
Tröttheten ändrade för mig karaktär efter förlossningen, från att vara en fysisk trötthet under graviditeten till att vara förlamande sömnbrist i några månader efteråt.
Jag hade mycket yrsel (vena cava lite när som helst). Den försvann direkt.
Sen tillkommer ju problem efter förlossningen (tjoho!). Även jag hade mycket ont av amningen, och det tog några månader innan det slutade göra pissont (Gör inte om mitt misstag - SÖK HJÄLP om det händer dig!!). Underlivet gjorde ont i ett par veckor ungefär (hade svårt att sitta och gå på toa t.ex.) men sen blev jag helt återställd. Avslag hade jag nog i 1,5 månader, typ. Men det utgjorde inget problem. Fick UVI, troligen pga kateter vid förlossningen. Gick över snabbt när jag fick penicillin. Ursäkta detta dystra tillägg, men jag tänkte att det kunde vara bra att veta för dig.
Direkt!
Foglossningen var helt borta 1,5 år efter förlossningen. Den minskade successivt och efter 1,5 år var den verkligen HELT borta, inga små återfall innan mens etc. Jag tog det väldigt försiktigt med fogarna både innan och efter förlossningen för att slippa få varaktiga problem.
Tröttheten ändrade för mig karaktär efter förlossningen, från att vara en fysisk trötthet under graviditeten till att vara förlamande sömnbrist i några månader efteråt.
Jag hade mycket yrsel (vena cava lite när som helst). Den försvann direkt.
Sen tillkommer ju problem efter förlossningen (tjoho!). Även jag hade mycket ont av amningen, och det tog några månader innan det slutade göra pissont (Gör inte om mitt misstag - SÖK HJÄLP om det händer dig!!). Underlivet gjorde ont i ett par veckor ungefär (hade svårt att sitta och gå på toa t.ex.) men sen blev jag helt återställd. Avslag hade jag nog i 1,5 månader, typ. Men det utgjorde inget problem. Fick UVI, troligen pga kateter vid förlossningen. Gick över snabbt när jag fick penicillin. Ursäkta detta dystra tillägg, men jag tänkte att det kunde vara bra att veta för dig.
Foglossningen försvann nog efter ett par månader. Det mesta blev bättre direkt, men jag hade ont från fogarna om jag gick mycket eller när jag stod på ett ben, tex för att ta på mig byxor. Illamåendet försvann redan v 16 i graviditeten. Halsbränna hade jag hela tiden i slutet av graviditeten och den försvann direkt. Tröttheten byttes mot fysisk matthet i och med att jag förlorade mycket blod under förlossningen. Blev bättre efter kanske 4 veckor. Sammanfattningsvis så försvann vissa saker direkt, andra tog lite tid men det mesta var bra efter ett par månader.
foglossningen försvar den mest akuta smärtan på nån vecka bara, men var ju fortfarande instabil och kunde få ont om jag gjorde konstiga rörelser/ansträngde mig för mycket i 3-4 månader efteråt. så man fick lyssna på kroppen.
amningen däremot var ett helvete att få ordning på, det blev ett större lidande än foglossningen nästan. tog två månader innan det fungerade som det skulle utan tå-krullande kallsvettssmärta.
Jag hade inte alvarliga problem med foglossning och sadant, men det jag hade forsvann direkt efter forlossningen. Jag hade en snabb och okomplicerad forlossning med full epidural, sprack en liten smula (typ tva stgn) sa det gjorde en smula ont att sitta i kanske 3-4 dagar efter liksom jag generellt hade lite ont i kropp och underliv i kanske 4-5 dagar. Det jag inte var beredd pa var hur ont ammningen gjorde i starten, speciellt nagra dygn efter nar mjolken foll och jag innanfor en timme fick pamela anderssons brost (till min mans fortjusning... Men de gjorde sa ont att han inte fick ngn gladje av dem)... Aj fxn... Men uppenbart ar det inte sa for alla. Vad jag heller inte var beredd pa var eftervarkarna som jag led av i ca 4-5 dygn av. Varje gang jag ammade fick jag rysliga livmodersammandragningar i staren.
Men som sagt; efter 4-5 dygn var det mest akuta over. Jag blodde nog i nastan 2,5 manader efterat vilket inte ar normalt. Blev undersokt men ingen speciell orsak hittades. Jag har generellt en tendens att bloda lite for mycket.
Foglossningarna släppte när jag slutade att amma. Illamående och trötthet försvann direkt.
Foglossningarna släppte när jag slutade att amma. Illamående och trötthet försvann direkt.
för mig handlade det mycket om att jag hade något som kallas reynaulds syndrom(stavning?) där bröstvårtorna får nån sorts nerv-psykbryt. de drar ihop sig, blir vita, sen lila, sen röda om vartannat och det bränner som om nån hällt syra på bröstet.
att bröstvårtorna krampade så gjorde att dottern fick dåligt tag. eftersom hon inte fick ett bra tag om bröstet blev det sårigt( de allra flesta får sår ändå) väldigt viktigt att sköta såren ordentligt och inte pilla bort sårskorpor osv. fick vad jag och alla andra trodde var mjölkstockning med feber i två veckor och stenhårt bröst, följde allas råd och ammade så mycket som möjligt i olika ställningar. när inget fungerade uppsökte jag akuten, där fick jag veta att det INTE var mjölkstockning utan en infektion via såren som bildat en böld. allt mitt extra mmande hade bara ökat på trycket i bröstet och gjort det hela värre. de fick suga ur bröstet med kanyl för att lätta på trycket. sedan kunde jag inte amma på det bröstet alls i ca en månad utan fick hyra en pump från bb. pumpa funkade bara när dottern ammade på det andra bröstet så den månaden var jag en kladdig mjölkmaskin med unge på ena bröstet och handukar och pump på det andra vid varje amning. man kände sig ganska låst kan jag lova. men efter ca en månad fungerade bröstet fint igen och vi kunde amma utan problem sedan tills dottern var lite drygt ett år.
i efterhand är jag glad att jag inte gav upp efter allt strul för sen var det jättesmidigt med amning jämfört med flaska. hatar all disk coh kladd det blri med flaskor samt att man alltid har maten redo i rätt temp!
mitt råd är att ta emot all hjälp du kan få med att lägga till barnet på rätt sätt så att hon får så bra tag som möjligt. att lufta brösten så mycket som möjligt, inte pilla på sårskorpor, smörja med lanolin salva för att inte fastna i amningsskydd osv, och att inte tveka att ringa och fråga BB/amingsmotagningen om du tycker något känns konstigt.
Men var beredd på att det första veckrona kan göra just tåkrullande kallsvettande ont precis när bebisen tar tag, men om man får till det och bebisen kommer rätt till bröstet kan det göra liiite mindre ont. sen vänjer sig brösten och det gör inte ont alls.
Ok - jag har ett pinsamt problem jag inte hade forra gangen (nu i v37 med nr 2). Har fatt nagonslags aderbrock eller hemorrojd i baken. Inget jatte stort eller alvarligt och bloder heller inte, men jatte irriterande och obekvamt.... Jag har inte variit forstoppad (snarare tvartemot), men det ar for att stora bebben legat langt nere valdigt lange nu och trycker pa for fullt. Har ngn annan haft motsvarande och hur fort forsvinner sadanna problem efter FL?
Ok - jag har ett pinsamt problem jag inte hade forra gangen (nu i v37 med nr 2). Har fatt nagonslags aderbrock eller hemorrojd i baken. Inget jatte stort eller alvarligt och bloder heller inte, men jatte irriterande och obekvamt.... Jag har inte variit forstoppad (snarare tvartemot), men det ar for att stora bebben legat langt nere valdigt lange nu och trycker pa for fullt. Har ngn annan haft motsvarande och hur fort forsvinner sadanna problem efter FL?
Usch da - bra att du far bort den! Kanns riktigt obekvamt ovanpa allt annat; skavar, kliar, irriterar. Och jag kan forestalla mig att den existerande inte precis blir mindre/battre av att pressa ut ett barn!
Lycka till och tack for svar!