• Sunshine86

    Skonsamt tvättmedel?

    Jag undrar om ni kan rekommendera något skonsamt typ ekologiskt tvättmedel? Tvättade våra första bebiskläder idag inför vårt nya lilla liv kommer till världen. Det kändes dock som att tvättmedlet/sköljmedlet är alldeles för starkt för bebisens hud...
    Har ni tips så säg gärna till! :)

  • Svar på tråden Skonsamt tvättmedel?
  • annaba

    Neutral. Vill minnas att de är utvecklade i samarbete med Astma- och Allergiförbundets sedan många år tillbaka. Funkar bra även för mig som vuxen med känslig eksem-hud som lätt överreagerar för minsta lilla.

  • kotte

    Änglamarks tvättmedel som säljs på Coop. Det använder vi och det har alla bra"märkningar".

  • Batmamba

    Har tyvärr inget riktigt bra tvättmedelstips, men kan tipsa om att alltid skölja en extra gång. Många tvättmaskiner sköljer inte rent. Det brukar finnas en liten knapp för extra sköljning.
    Sköljmedel är onödigt och utgör bara en belastning både för er hud och miljön.
    Ett annat tips, som ni säkert redan tänkt på, är att köpa så mycket begagnat som möjligt (eller ärva). Då slipper ni alla gifter som finns i nya kläder. Undvik också mörka kläder, i synnerhet svart, som innehåller mer kemikalier i form av färg samt tjocka tryck.

  • Batmamba

    Ursäkta syftningsfelet. Menade såklart: undvik mörka färger OCH tjocka tryck.

  • Soltussen

    Neutral innehåller citronsyra som en del är känsliga för, använde det länge till första barnet som ständigt var torr och irriterad i huden. Ecover och sonett är ekologiska tvättmedel som brukar rekommenderas, men jag har inte hunnit testa dem. Använder för tillfället änglamark tvätt som fått bra i test och inget tvättmedel och ibland lite ättika som sköljmedel. En extra sköljning kan vara bra för att få bort ev. Rester.

  • maximom

    Ja! Jag har hittat ett väldigt bra tvätt och sköljmedel som fungerar på hela familjen. Vi är nästan alla känsliga för parfym. Skonsamt heter det. Man köper på deras hemsida och får de hemlevererat. Dessutom lägsta priserna jag hittat än så länge. Jag ska testa deras diskmedel nu också tänkte jag, kan meddela vad jag tyckte sen om du vill :) sidan heter www.skonsamt.se

  • Lisaolsson44

    Vill tipsa om clean by sweden! är så lycklig att jag hittat deras produkter, de är skonsamma mot hud och miljö. Deras sköljmedel ( jag gillar inte sköljmedel vanligtvis) är så bra!! 

  • Friger

    Strunta i sköljmedel.

    Googla på saken och läs vad experterna från olika myndigheter säger.

Svar på tråden Skonsamt tvättmedel?