• Anonym (student)

Skriva in sig på arbetsförmedlingen som student

Jag är i slutet av min utbildning (kandidatprogram på ett universitet) och har endast en tenta kvar som jag ska skriva i slutet av augusti. Jag har inte heller fått resultat från min kandidatuppsats än. Ska jag skriva in mig på Arbetsförmedlingen redan nu eller måste jag vänta tills jag fått resultat från uppsatsen och tentan? Innan jag började studera och under största delen av utbildningen har jag jobbat men endast deltid/extra och jag har aldrig varit medlem i A-kassa. Har jag ingen rätt till ersättning alls? Finns det någon chans att få t.ex. praktik via AF?

• Svar på tråden Skriva in sig på arbetsförmedlingen som student
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (student) skrev 2014-06-24 19:57:07 följande:

Jag är i slutet av min utbildning (kandidatprogram på ett universitet) och har endast en tenta kvar som jag ska skriva i slutet av augusti. Jag har inte heller fått resultat från min kandidatuppsats än. Ska jag skriva in mig på Arbetsförmedlingen redan nu eller måste jag vänta tills jag fått resultat från uppsatsen och tentan? Innan jag började studera och under största delen av utbildningen har jag jobbat men endast deltid/extra och jag har aldrig varit medlem i A-kassa. Har jag ingen rätt till ersättning alls? Finns det någon chans att få t.ex. praktik via AF?

Man behöver inte vara arbetslös för att skriva in sig på AF. Alla som söker jobb kan skriva in sig när som helst. OM man är arbetslös måste man däremot skriva in sig senast den första arbetslösa dagen.

Om det finns praktik via AF beror på hur gammal du är och hur länge du varit arbetslös (och vilken tillgång på praktikplatser det finns).
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (student) skrev 2014-06-24 19:57:07 följande:

Om a-kassan: Man måste dels uppfylla ett arbetsvillkor. Jag är osäker på hur det är med det. Om man ska ha jobbat minst deltid i ett år eller om man ska ha jobbat mer. Förr var studier överhoppningsbar tid. Det kanske det inte är längre, mycket har ju försämrats de senaste åren. Man måste också uppfylla ett medlemskrav, alltså man ska ha varit medlem i en a-kassa i minst ett år (så bli medlem genast!).
  • nyutexaminerad

Det beror på hur gammal du är, är du under 26 så kan du få aktivitetsstöd/utvecklingsersättning, dock måste du ha varit arbetslös i en viss tid innan du kan få det. Om du är över 26 och inte är medlem i någon a-kassa så blir det svårt att få ersättning. I det fall du hade varit medlem i a-kassa innan du börjat plugga så kan man bli beviljad ersättning efter studierna, men då ska dom vara avslutade och det beror på hur många poäng som din sista tenta är värd om du får räkna dina studier som överhoppningsbara.

• Bunny on speed

Jag skrev in mig i slutet av november. Studierna tog slut i januari. Fick redan då hjälp med intervjuresor. Väldigt bra.

Bunnies, it must be bunnies!
  • odai

jag vill skriva mig på uktivitet stöd och utvicklangsgara

Svar på tråden Skriva in sig på arbetsförmedlingen som student