• T W

Renovera badrum?

Någon som vet vad som gäller ang mått när man renoverar en lägenhet? Jag har fått för mig att det finns mått på tex hur bred dörren måste vara osv, och att det har blivit hårdare med handikappanpassat osv, men jag hittar ingen fakta alls. Gäller det bara nybyggen eller åker man på det även om man renoverar ett gammalt badrum? 

Badrummet vi ska renovera är litet och smalt/avlångt så jag misstänker att både dörr och gång framför toaletten inte skulle vara ok, men samtidigt så är det ju den ytan vi har. Hoppas det finns någon här som har koll på läget för jag hittar ingen vettig info alls... 

• Svar på tråden Renovera badrum?
  • Butterscotch

Är rätt säker på att regler för handikappanpassning bara gäller ny- eller tillbyggen. Ett befintligt hus/lägenhet har ju inte riktigt samma förutsättningar för den typen av anpassning.

• T W
    Butterscotch skrev 2014-06-25 07:21:16 följande:

Är rätt säker på att regler för handikappanpassning bara gäller ny- eller tillbyggen. Ett befintligt hus/lägenhet har ju inte riktigt samma förutsättningar för den typen av anpassning.

Jag har också en känsla av att det är så - det borde vara så, men ibland är ju reglerna rätt ologiska.
    Å andra sidan, skulle det inte vara så skulle vi aldrig kunna rusta upp badrummet och jag ser inte hur det på något sätt skulle vara bättre. 

• Tedrickare1

Jag tror att det är tvärtom. Skulle det vara så att ni ändrar om ursprungslösningen och ursprungsmåtten, så behöver ni något slags godkännande på det.

Man får nog inte bredda en badrumsdörr bara så där, utan att först ha ansökt om det samt fått det hela godkänt.

Men kolla med BRF-föreningen för säkerhetsskull.

Svar på tråden Renovera badrum?