• Anonym (OroligLedsen)

kraftig molvärk var 3e/4e dag i tidig graviditet. MF/MA?

Jag är så orolig, har legat sömnlös många nätter nu och känner att jag måste fråga er kloka människor här inne.

Efter två mf i v 5 och v6 är jag nu gravid igen i v 7 (6+1).
    Har sedan ett par dagar efter BIM haft väldigt kraftig molvärk. Det värker både i mage och rygg. Det moler och bränner rejält precis som vid ordentlig mensvärk. Har varit övertygad om att störtfloden ska komma vilken sekund som helst.
    Men Inte en droppe blod.
    Värken sitter i 1-2 dygn för att sedan försvinna helt och ersättas av stick och ilningar. Efter 3-4 dagar kommer värken tillbaka igen.

Har ätit alvedon var 6e timme och även fått använda värmekudde.

I drygt två veckor har detta hållt på. Är så sjukt orolig för missfall och ma.
    Har pratat med min bm och ska göra vul nästa onsdag.

Har symtom, illamående till och från, trött på eftermiddag och kväll. Brösten har växt en hel storlek och känns väldigt spända. Humöret är som en berg-och-dalbana.
    Testerna är superstarka, clearblue med veckoindikator har visat rätt antal veckor, senast i v 5+0 fick jag 3+.

Ändå är jag så sjukt orolig!

Snälla kan någon lugna mig och berätta att det kan gå bra trots denna hemska värk?!

(Kan tillägga att jag blev snittad med första barnet för 10 mån sedan om det kan tänkas spela in).

• Svar på tråden kraftig molvärk var 3e/4e dag i tidig graviditet. MF/MA?
  • Alvisen76

Jag hade lika ont i början. Jag var också säker på missfall. Jag hade också haft missfall innan. Nu är jag i vecka 10. Jag hade ont från plus och två veckor framåt. Jag fick också ta alvedon och varmt på magen för att stå ut. Precis som du beskriver. Ännu inget missfall för mig. Numera har jag inte ont längre.

Jag är också snittad innan och funderar också på om det kan spela roll i det hela.

Jag tror inte smärtan är farlig. Jag tror den ger sig för dig som den gjorde för mig. Jag var in på gyn och blev kollad. De hittade inget fel på mig som gjorde smärtan.

• Anonym (OroligLedsen)
    Alvisen76 skrev 2014-06-26 00:43:14 följande:

Jag hade lika ont i början. Jag var också säker på missfall. Jag hade också haft missfall innan. Nu är jag i vecka 10. Jag hade ont från plus och två veckor framåt. Jag fick också ta alvedon och varmt på magen för att stå ut. Precis som du beskriver. Ännu inget missfall för mig. Numera har jag inte ont längre.

Jag är också snittad innan och funderar också på om det kan spela roll i det hela.

Jag tror inte smärtan är farlig. Jag tror den ger sig för dig som den gjorde för mig. Jag var in på gyn och blev kollad. De hittade inget fel på mig som gjorde smärtan.

Tusen tack för ditt svar! Det lugnade lite.

Ja jag läste i en annan tråd om en kvinna som haft mycket smärtor pga växtvärk. Läkaren hade sagt att det berodde på snittet och att det inte vr så länge sedan hon fött barn (tror det var under året). Så det kanske kan vara något sådant?

Räknar ner timmarna till vul nästa vecka!

Tack igen för ditt svar!
  • Alvisen76
    Anonym (OroligLedsen) skrev 2014-06-26 08:31:55 följande:
    Tusen tack för ditt svar! Det lugnade lite.

Ja jag läste i en annan tråd om en kvinna som haft mycket smärtor pga växtvärk. Läkaren hade sagt att det berodde på snittet och att det inte vr så länge sedan hon fött barn (tror det var under året). Så det kanske kan vara något sådant?

Räknar ner timmarna till vul nästa vecka!

Tack igen för ditt svar!
    När var på gyn för koll pga smärtorna och de ej kunde hitta något fel, frågade de mig hur många snitt jag hade gjort. Jag sa tre och de log lte och sa att det kunde påverka.

Jag kan än i dag känna plösllig smärta kring snittärret då och då. Numera inte så ont som i början, men ändå känner jag av det. Just kring det området.

Den där hemska värken som jag fick ta alvedon emot gick över kring vecka 7-8 cirka. Nu känns det bara i bland och kort stund.

När jag hade missfall var smärtan av annan typ. Inte alls sådan som denna gång.

Jag tror inte du behöver vara orolig.
  • Anonym (OroligLedsen)
    Alvisen76 skrev 2014-06-26 08:42:27 följande:
    När var på gyn för koll pga smärtorna och de ej kunde hitta något fel, frågade de mig hur många snitt jag hade gjort. Jag sa tre smile5.gif och de log lte och sa att det kunde påverka.

Jag kan än i dag känna plösllig smärta kring snittärret då och då. Numera inte så ont som i början, men ändå känner jag av det. Just kring det området.

Den där hemska värken som jag fick ta alvedon emot gick över kring vecka 7-8 cirka. Nu känns det bara i bland och kort stund.

När jag hade missfall var smärtan av annan typ. Inte alls sådan som denna gång.

Jag tror inte du behöver vara orolig.
    Om du bara visste hur tacksam jag är för dina svar! Känns mycket bättre nu.

Om smärtorna följer "mönstret" bör jag få ont om några timmar, börjar alltid på förmiddagen. Däremot hade jag vanlig lätt molvärk igår så jag hoppas att det inte blir mer nu :)

Funderade bara på det här med symtomen. Mår ju som sagt lite illa emellanåt, vissa dagar rätt mycket och vissa knappt något alls. Är det normalt att det varierar från dag till dag?
  • Alvisen76
    Anonym (OroligLedsen) skrev 2014-06-26 08:55:49 följande:
    Om du bara visste hur tacksam jag är för dina svar! Känns mycket bättre nu.

Om smärtorna följer "mönstret" bör jag få ont om några timmar, börjar alltid på förmiddagen. Däremot hade jag vanlig lätt molvärk igår så jag hoppas att det inte blir mer nu :)

Funderade bara på det här med symtomen. Mår ju som sagt lite illa emellanåt, vissa dagar rätt mycket och vissa knappt något alls. Är det normalt att det varierar från dag till dag?
    Mitt illamående varierar också från dag till dag. I bland mår jag jätteilla.. och vissa dagar mår jag som vanligt. Jag vet inte om det är normalt, men så är det för mig med i alla fall. Precis som dig oroar jag mig också eftersom jag också haft missfall tidigare. Jag går in i vecka 11 i dag..

Jag fick hemskt ont i höger sida av magen i natt. Oroade mig. Googlade lite och såg att många kände så och att svaret är att det kan vara ligamenten som töjer sig vid rörelser. Man vänder sig ju en del om natten. Så jag hoppas.

Om vi inte hade haft missfall tidigare, skulle vi kanske inte tänka så mycket på smärtor som kommer och går eller hur illamåendet är.

Vid inskrivning på mödravårdscentralen verkade barnmorskan inte tänka missfall alls trots alla mina beskrivningar.
  • Anonym (OroligLedsen)

Har inte fått ont (än). Hade mer som normal lättare molvärk igår :)

Illamåendet kom tillbaka rejält igår eftermiddag. Får inte i mig kaffet idag, det smakar väldigt beskt och jag sitter och ryser av avsmaken..

5 dygn kvar till vul!!

• Alvisen76
    Anonym (OroligLedsen) skrev 2014-06-27 09:26:07 följande:

Har inte fått ont (än). Hade mer som normal lättare molvärk igår :)

Illamåendet kom tillbaka rejält igår eftermiddag. Får inte i mig kaffet idag, det smakar väldigt beskt och jag sitter och ryser av avsmaken..

5 dygn kvar till vul!!

Det där går nog bra Du får nog se en levande liten på VUL. Jag har längre kvar tills mitt ultraljud, men jag känner inte lika stor oro längre. fast man blir ju påverkad av tidigare missfall helt klart.
  • Anonym (OroligLedsen)
    Alvisen76 skrev 2014-06-27 10:58:45 följande:
    Det där går nog bra smile1.gif Du får nog se en levande liten på VUL. Jag har längre kvar tills mitt ultraljud, men jag känner inte lika stor oro längre. smile1.gif fast man blir ju påverkad av tidigare missfall helt klart.
    Tack. Det känns bättre nu när jag inte har lika ont och symtomen blivit starkare.

Helt otroligt hur orolig man kan bli. Det hjälper inte att oroa sig, mår bara sämre av det. Och även om det skulle vara mf går det inte att göra något åt det.

Ska försöka njuta av helgen och bara ta det lugnt.

Hur mår du annars? Är illamåendet värre nu eller har det börjat avta?
  • Alvisen76
    Anonym (OroligLedsen) skrev 2014-06-27 11:45:58 följande:
    Tack. Det känns bättre nu när jag inte har lika ont och symtomen blivit starkare.

Helt otroligt hur orolig man kan bli. Det hjälper inte att oroa sig, mår bara sämre av det. Och även om det skulle vara mf går det inte att göra något åt det.

Ska försöka njuta av helgen och bara ta det lugnt.

Hur mår du annars? Är illamåendet värre nu eller har det börjat avta?
    Mitt illamående är nästintill borta i dag. Mår bara lite smått illa när jag varit på tom mage för länge. I går mådde jag illa hela dagen, i dag knappt något.

Mitt ultraljud blir den 14 Juli. Ett tag kvar att våndas. Jag tror min oro försvinner först när jag sett svart på vitt att allt är ok. Det blir ett ultraljud ovanpå magen, inget vul. Det är kub som ska göras då.

Det är lättare sagt än gjort att sluta oroa sig. Det kan inte hjälpas. Efter vul och ultraljud kan vi slappna av.

När jag ligger på rygg och känner på nedredelen av magen allra längst ned, kan jag känna en lite svullnad. En slags förhöjning. Livmodern ? Det känns lite tryggt att det är något iaf. Att den växt ? De första veckorna gjorde det så ont att ha byxor på sig runt omkring området, men så känns det inte längre.

Jag hörde av barnmorskan dessutom att äggledarna kan bli ömma och göra ont de första veckorna. Så förutom vanliga ligamentsmärtor och växtvärk samt tidigare snitt, även detta kan påverka den smärta vi har i början. 
  • Anonym (OroligLedsen)
    Alvisen76 skrev 2014-06-28 22:34:47 följande:
    Mitt illamående är nästintill borta i dag. Mår bara lite smått illa när jag varit på tom mage för länge. I går mådde jag illa hela dagen, i dag knappt något.

Mitt ultraljud blir den 14 Juli. Ett tag kvar att våndas. Jag tror min oro försvinner först när jag sett svart på vitt att allt är ok. Det blir ett ultraljud ovanpå magen, inget vul. Det är kub som ska göras då.

Det är lättare sagt än gjort att sluta oroa sig. Det kan inte hjälpas. Efter vul och ultraljud kan vi slappna av.

När jag ligger på rygg och känner på nedredelen av magen allra längst ned, kan jag känna en lite svullnad. En slags förhöjning. Livmodern ? Det känns lite tryggt att det är något iaf. Att den växt ? De första veckorna gjorde det så ont att ha byxor på sig runt omkring området, men så känns det inte längre.

Jag hörde av barnmorskan dessutom att äggledarna kan bli ömma och göra ont de första veckorna. Så förutom vanliga ligamentsmärtor och växtvärk samt tidigare snitt, även detta kan påverka den smärta vi har i början. 
    Hej igen. Hur går det med illamåendet?

Jag mådde superallsvenskan och satt och ulkade över toan men det kom inget och lugnade ner sig efter nån timme. Har mått illa lite till och från sen dess och har ingen matlust. Ingenting lockar!

Hm ja det kan säkert vara livmodern du känner, det sägs ju att den växer snabbare om man varit gravid innan.

Den konstiga molvärken/ brännande värken kommer till och från fortfarande här.

Imorse när jag gick på toa o skulle torka mig fick jag gult/ljust orange på pappret. Vilken panik! Inte nått i trosskyddet men har fått lite på pappret vid 2-3 toabesök, dock inget de två senaste gångerna..

Är så sjukt rädd att det är ma eller ett mf på gång nu!

Vill inte göra vul inorgon, orkar inte med ett negativt besked. Funderar allvarligt på att boka av det och bara vänta och se om det händer något :(
Svar på tråden kraftig molvärk var 3e/4e dag i tidig graviditet. MF/MA?