Du måste logga in för att svara i en tråd.

• slemtorsk i din bralla

problem med sömn.hjälp

Hej. Har en fantastisk liten tjej på 18 månader som från 4.5 månader har sovit hela natten. I bland, särskilt när hennes storebror varit här krånglade sömnen lite ngn dag eller två efter.
    Därför reagerade vi inte så mycket när hon började vakna flera ggr per natt i julas eftersom storebror var här en längre period då, strax därefter började hon förskolan så vi fortsatte att inte bry oss så mycket men det pågår alltså fortfarande med ngn eller ngr enstaka nätter här och där med full sömn och det tär enormt på oss då vi båda arbetar numera.
    Det känns som att hon är lite tvärt om för de jämnåriga vi känner har precis fått ordning på sina nätter.

Hon somnar oftast runt halv åtta ibland tidigare.
    Hon sover gott tills vi går o lägger oss och det blir tyst vilket är 22-23 ca. Då brukar det räcka att gå in o stoppa om och goda lite så somnar hon.
    Ofta vaknar hon även vid midnatt och skriker.. Numera efter mamma.. Pappa duger inte alls. Han tar dessutom så lång tid på sig att komma upp att hon hinner vakna för mycket så jag rusar in, samma procedur som tidigare räcker oftast.
    Sen är det dags för att vakna runt 2 +/- någon timme. Då är det helt omöjligt att få henne att somna om i sängen, tar jag upp henne och sätter oss framför TV:n däremot slocknar hon på 5-10 min.
    Sen vaknar hon ofta vid fyra...då ger jag upp och tar med henne till gästsängen om jag inte viker ihop mig i hennes växa-säng.....då sover hon gott.
    I natt gav jag upp direkt första gången och tog henne till gästsängen och fick i stort sett en hel natts sömn men tro det eller ej vill jag gärna sova med min man och där vägrar hon att ligga....
    Vi har prövat det mesta, med pyamad, utan pyamas, förkorta middagsluren, förlänga den, ta bort den helt, leka vilt före läggdags, varva ner......ge mig era tips...snälla

• Svar på tråden problem med sömn.hjälp
  • Barbamama08

Hon kanske somnar för tidigt på kvällen?

• slemtorsk i din bralla

Nä. Det går inte att hålla henne vaken längre än max till 20. Har försökt men hon blir överträtt och ögonlocken faller ihop på henne.

Barbamama08 skrev 2014-06-29 19:48:04 följande:
    Hon kanske somnar för tidigt på kvällen?

• Natulcien

Vid 18 månaders ålder är det ju en lite jobbig fas som kallas närmandefasen. Då kan barnen bli lite mer oroliga och närhetssökande. Om hon somnar och sover så bra intill dig så tycker jag att det bästa är att låta henne sova så just nu. Ju mer närhet och trygghet man ger desto fortare brukar sådana här faser gå över.

• slemtorsk i din bralla

Funkar inte eftersom jag inte sover så bra och inte fungerar på jobbet då. Mannen kan inte alls mer än i undantagsfall pga sin skada som gör att han måste vända sig så mycket och då väcker henne meeeen....för andra natten i rad har hon..iaf hittills sovit utan att vakna. Jag är inte hemma så det vette katten vad pappsen gjort. Förhoppningsvis håller det i sig. Jag får åka bort igen annars

Svar på tråden problem med sömn.hjälp