• Anonym (Sara)

hur stor del fp vid 70%?

Hur stor del föräldrapenning ska man ta ut (per dag) om man är anställd på 70%? Så att man kommer upp i 100% och skyddar sgi...

Mvh, Sara

• Svar på tråden hur stor del fp vid 70%?
  • Försäkringskassan

Hej

Om du tidigare arbetat 100 % och nu arbetar 70 % så ska du fylla upp med 30 % föräldrapenning om du vill skydda din sgi. Hur du lägger dessa 30 % beror ju på hur du arbetar. 30% motsvarar 1,5 dag föräldrapenning. Är du ledig lördag-söndag så kan du ta lägstanivådagar på helgen och skyddar då din sgi om du tar minst 1,5 dagar. Vill du fördela ut föräldrapenningen på veckodagarna så kan du ta enligt sjukpenningnivå. Det beror då på hur du arbetar ex om du arbetar 1/4 mindre/dag så kan du ta 1/4 föräldrapenning/dag.

Hälsningar
    Alex, handläggare

• Anonym (Sara)

Snurrigt... Jag jobbar måndag-fredag 5,5 timme varje dag (=70%). Räcker det då om jag tar ut 1/4 dels dag varje dag?? Trodde det var vad man tog ut om man jobbar 75%? Men jag kan alltså även välja att ta ut 1,5 dag på helgen och min sgi är skyddad?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du tar ut 1/4 sjukpenningdag måndag-lördag så motsvarar det 30 %(2 tim x 6 dagar=28 timmar) och då skyddar du din SGI.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

• Anonym (Sara)

Tack!:)

• Anonym (Sara)

Det går bra att ta lägsta dagar också?

Svar på tråden hur stor del fp vid 70%?