• nea83

Katten kissar blod...

Mina föräldrar har en katt som är 10år..
    Han är en utekatt som aldrig kissar inne men idag hade kissat på golvet (och det var dessutom blod i urinet).

Kan det vara en UVI ?

Ska jag säga åt att dem ska åka till Veterinären direkt?

• Svar på tråden Katten kissar blod...
  • millalilla

Det kan vara en helt vanlig uvi. min hankatt hade så för ett par år sen. Gick över med en pecillinkur. Men jag hade nog sagt åt dom att åka in, för säkerhets skull.

• Jessii

Våran katt kissade blod en gång, och jag åkte direkt in till blå stjärnan, för dum som jag var trodde jag att de hade sån där jour, att man kunde komma utan att beställa tid. Men det fanns ingen plats för vår kisse, men veterinären föreslog att jag skulle ge citron, för det syrliga dödar tydligen bakterier, och jag gjorde det, och det blev bra, jag tog faktiskt sån citron som man köper i citronliknande förpackning, och gav från en avmaskningsspruta. Det kanske inte hjälper för alla, men det är ju värt ett försök

• nea83

tack föra alla råd...

Pratar med mamma i telefonen och hon sägeer att han beter sig som vanligt.... Verkar inte ha ont...

• nea83

Har pratat med en veterinär nu och hon skulle faxa ett recept till apoteket imorn.... Tänk att det kan gå så smidigt!

• Mea

Ville de inte ens träffa katten?

• nea83

Nej. Jag tyckte att det lät lite konstigt... Men det var tydligen väldigt vanligt att kastrerade hankatter kunde få så här...
    Kunde bero på att de har bytit torrfoder... Veterinären tyckte inte att att katter ska äta äta så mycket torrfoder, ska hellre äta husmanskost....

• Rigmor Mortis

Husmanskost som i.... rester? Det är INTE bra. Däremot är burkmat ofta bra för katter med urinvägsproblem, eftersom det innehåller mycket vatten.

• Molnet

Min katt hade samma problem för några veckor sen så jag åkte till veterinären som konstaterade urinvägsinfektion. Vi ska dit igen snart på efterkontroll!

• LillaKanin

Vår katt Johan fick så en gång, det kom blod och knappt något kiss alls, han blev jättedåsig och dålig och låg bara och hängde i en korg och såg så ledsen ut. Jag fick panik och höll på att gråta ihjäl mig, jag trodde ju han skulle dö!!!
    Vi åkte till vet. på kvällen sen och de konstaterade något som hette urinsten. De kan få detta av att de äter torrfodret som finns i vanliga mataffärer, typ pussifoder och sånt.
    Detta billiga foder innehåller något ämne som ställer till det i deras urinvägar tydligen. (Obs, jag pratar inte om burkmaten nu, utan de billiga torrfodren)
    Han fick någon medicin, och en spruta rejält med någon sorts vätska insprutat under huder så han hade som en stor puckel ett tag.
    Sen fick vi order att köpa riktigt foder, typ hills eller royal canin.
    Sen dess har han varit jordens friskaste kisse.

Nu läste jag att det gått bra för er kisse och det gläder mig!!

Men jag vill väl med mitt inlägg varna andra.

• Tiril

en av mina katter kissade förut blod, först en liten mängd och sen mer o mer, åkte till vet och det var urinsten som dom fick plocka bort på honom, sedan blev det specialfoder (torrfoder) som han skulle äta ett par mån efteråt för att se till att det inte kom tillbaka.
    nu äter han med alla andra katterna och det är torrfoder, ej vanlig människomat för det skall dom inte äta, dom är ju inte hundar!

• Isa med Flisan

Är det en hankatt? I så fall borde dom åka in omgående.

• Rigmor Mortis

LillaKanin: många gånger beror det på hög magnesiumhalt i maten, var det det för din katt också?

• Mea

hmm... råkade trycka lite där....

nea83
    Jag vill inte komma kraxande som en olyckskorp här, men min Beauvais Darcy, (ljuv som en morgonbris, vänlig som Dalai Lama) fick samma problem och kissade blod. Han hade sten i urinvägarna. De fick operera honom men han hade hjärtfel (troligen pga jäkla inavel, risker man tar med bondkatter ) så han dog av operationerna. Nu låter jag jättehemsk här, men ring och fråga iallafall...

• Svarta katten

Speciellt hankatter har ju en tendens att lätt få urinsten, eftersom de har längre urinrör än honkatter = urinstenar fastnar lättare.
    Min katt hade så en gång, och veterinären spolade urinröret. Sen blev han bra. Nu får han bättre torrfoder än Pussi och liknande, och han mår toppenbra!

• nea83

Oki, det är nog bäst att jag kontaktar vet. igen. Vill ju inte ha något på mitt samvete om något gåt snett...
    Tack alla snälla människor som bryr sig!

Svar på tråden Katten kissar blod...