• Tess1985

Kan vi reda ut detta EN GÅNG FÖR ALLA!

Man läser om farliga hundar hit och farliga hundar dit "Kamphundar" "Mördarhundar"

Men alla ni som vill förbjuda Amstaff, Staffe, Pitbull osv

Har ni läst vad exp Amstaff är framavlad till??
    Nej troligen inte.

Jag anser att det inte är dem 4benta det är fel på utan  dem 2benta.

jag är uppvuxen med schäfrar, har även haft en Doberman var mycket hundvakt åt min systers hundar hon hadde en Dobermantik och en schäferhane.

Det var aldrig dem som attackera utan det var folk som kom med sina hundar lös och dessa kom inte på inkallning.

Så vart ligger det egentliga felet att underbara hundar blir monster?
    Vad skall till för att få ett slut på detta rashatandet.

Jag har en Amstaff/Rottweiler och ja det är två tuffa raser i ett vi har haft henne sedan februari, hon lägger sig på rygg för oss och barnen så man kan få bli kliad på magen.

Jag säger inte att det är lätt men det gäller att vara konsekvent och bestämd.
     Nu vart inlägget rörigt men det är för att jag blir så upprörd över att hundarna får skit för nått som inte är deras fel.

• Svar på tråden Kan vi reda ut detta EN GÅNG FÖR ALLA!
  • Pimpinellan

Jag har den erfarenheten att det mycket oftare är de riktigt små hundarna-läs tanthundar!- som är ouppfostrade,bjäbbiga,nafsiga och därmed farliga. Inga stora jag träffat har nånsin visat några farliga tendenser. Men många av de små har jag passat mig för för det syns att de inte är pålitliga! Och genast kommer det komma nån och säga att jamen,skadan blir ju mycket värre av de stora hundarna och jo,visserligen,men gör det skräcken hos det barn som blitt bitet av en sån där bjäbbhund mindre kanske? Alla hundar ska uppfostras!

• Tess1985
    Pimpinellan skrev 2014-06-25 14:01:37 följande:

Jag har den erfarenheten att det mycket oftare är de riktigt små hundarna-läs tanthundar!- som är ouppfostrade,bjäbbiga,nafsiga och därmed farliga. Inga stora jag träffat har nånsin visat några farliga tendenser. Men många av de små har jag passat mig för för det syns att de inte är pålitliga! Och genast kommer det komma nån och säga att jamen,skadan blir ju mycket värre av de stora hundarna och jo,visserligen,men gör det skräcken hos det barn som blitt bitet av en sån där bjäbbhund mindre kanske? Alla hundar ska uppfostras!

helt klart skall alla behöva uppfostras
  • Fjärilslarv

Visst det finns agressiva hundar men de är väldigt sällsynta, oftast är det den 2- benta personen i andra änden av kopplet som det är fel på!

• DeadMexican

Hur ska du kunna reda ut det utan källor?
    Kolla liveleak och sök på dog attack. I princip alla videos är de hundraser du listat som i princip lemlästar folk.

• UCharlotte

Är den enda frågan om folk läst vad Amstaffen är framavlad till så är nog svarer nej, de flesta har inte läst det. Det är bara hundmänniskor och anti-"kamphundar", som är minsta intresserad av beskrivningar framtagna av SKK eller FCI och förklaringar till hundens ursprung och arbetsområde.

Det finns inga hundar som blir monster av den enkla anledningen att monster är ett påhitt, men det finns en drös hundar som blir nervösa, osäkra, rädda, frustrerade, arga, beskyddande..på ett sätt där de har kontrollen över situationen (eller tro sig har) och inte hundägaren.

Det är nog samma-lika när det handlar om "farliga" hundar och ouppfostrade satungar, den som skulle ha ansvarat för fostran har inte tagit sitt ansvar.

Jag möter fler små hundar med personliga issues än stora.

• Tess1985
    UCharlotte skrev 2014-06-25 14:21:53 följande:

Är den enda frågan om folk läst vad Amstaffen är framavlad till så är nog svarer nej, de flesta har inte läst det. Det är bara hundmänniskor och anti-"kamphundar", som är minsta intresserad av beskrivningar framtagna av SKK eller FCI och förklaringar till hundens ursprung och arbetsområde.

Det finns inga hundar som blir monster av den enkla anledningen att monster är ett påhitt, men det finns en drös hundar som blir nervösa, osäkra, rädda, frustrerade, arga, beskyddande..på ett sätt där de har kontrollen över situationen (eller tro sig har) och inte hundägaren.

Det är nog samma-lika när det handlar om "farliga" hundar och ouppfostrade satungar, den som skulle ha ansvarat för fostran har inte tagit sitt ansvar.

Jag möter fler små hundar med personliga issues än stora.

Håller med Min pappa hade en kompis som hade en dvärg pudel, jag var livrädd för den för varje gång vi hade varit där och ja skulle åka hem så högg den i fötterna för den trodde väl att man snott något så det sluta med att om vi skulle åka dit så fick ägaren komma å hålla i hunden då jag tyckte den va läskig å då hade vi en stor schäfer hemma.

Min Vovve är under uppfostran har haft henne sen i februari och då kunde hon inte gå i koppel inte gå förbi andra hundar eller människor för hon ville fram å hälsa och leka.

Nu kan hon gå fot hon kan gå förbi utan att behöva hälsa hon blir bättre å bättre men med MYCKET jobb, tid och Kärlek.
    Men det kräver dem flesta Hundar.
    Just nu så ligger hon och snarkar så att huset skakar i sin fotölj
  • UCharlotte
    Tess1985 skrev 2014-06-25 14:30:49 följande:
    Håller med Min pappa hade en kompis som hade en dvärg pudel, jag var livrädd för den för varje gång vi hade varit där och ja skulle åka hem så högg den i fötterna för den trodde väl att man snott något så det sluta med att om vi skulle åka dit så fick ägaren komma å hålla i hunden då jag tyckte den va läskig å då hade vi en stor schäfer hemma.

Min Vovve är under uppfostran har haft henne sen i februari och då kunde hon inte gå i koppel inte gå förbi andra hundar eller människor för hon ville fram å hälsa och leka.

Nu kan hon gå fot hon kan gå förbi utan att behöva hälsa hon blir bättre å bättre men med MYCKET jobb, tid och Kärlek.
    Men det kräver dem flesta Hundar.
    Just nu så ligger hon och snarkar så att huset skakar i sin fotölj
    Bra jobbat med hunden.
    Jag håller på med uppfödning av hund modell större än den vanliga "kamphunden" och jag förstår inte alls hur alla urgo hundar har fått en sån galen stämpel på sig. Men vi kan nog beskylla media för det. Kamphund säljer lösnummer, det gör inte tio-topp-listan av vanligaste hundarna. Sen var det ju tyvärr en period för tio år sen så kriminella typer hade pitbulls, och de behövde penisförlängare och fostrade dem till att bli såna, nu är det ju vanligare att det är en familjehund.
    Intellekt i bimbodräkt
  • Abbe83

Jag och min sambo valde att skaffa en schäfer fast min förra hund som var en tax blev attackerad och svårt biten av en schäfer. Släktingar avrådde oss från att skaffa en schäfer, sa att de är opålitliga och farliga.

Nu är vår schäfer Thor 1 år och de har fått sina fördomar motbevisade för Thor är stabil, lydig och jättesnäll. Han funkar bra med min brorsdotter på 2 år, är lugn och försiktig i hennes närhet. Thor är vår första schäfer och släkten har ställt krav på att vi måste se till att han blir jättelydig men när jag hade min tax så ställde de inga krav alls. 
    Jag la aldrig skulden på rasen för att min förra hund nästan blev ihjälbiten, skulle aldrig döma ut någon ras utan lägger skulden på ägaren. Hundägaren sket i att koppla sin hund fast han hade ingen pli på sin hund. 

• realisten
    DeadMexican skrev 2014-06-25 14:20:32 följande:
    Hur ska du kunna reda ut det utan källor?

Kolla liveleak och sök på dog attack. I princip alla videos är de hundraser du listat som i princip lemlästar folk.

Ja men hur måbga av dom klippen är inspelade i Sverige? liveleak är väl inte direkt den bästa källanvisningen då kan du lika gärna länka till Aftonbladet.

Kolla istället på rasstatistiken av dom hundar som omhändertas och bedöms farliga efter mentaltest. Då har du en radda av helt olika hundar och väldigt mycket blandraser av olika slag
  • DeadMexican
    realisten skrev 2014-06-25 17:07:39 följande:

Ja men hur måbga av dom klippen är inspelade i Sverige? liveleak är väl inte direkt den bästa källanvisningen då kan du lika gärna länka till Aftonbladet.

Kolla istället på rasstatistiken av dom hundar som omhändertas och bedöms farliga efter mentaltest. Då har du en radda av helt olika hundar och väldigt mycket blandraser av olika slag
    Jaha! Ja men det är klart! Sverige är ju mycket bättre än resten av världen! Tänkte inte på det.
Svar på tråden Kan vi reda ut detta EN GÅNG FÖR ALLA!