• Myjan

Utomkvedshavandeskap

Någon som haft utomkvedshavandeskqp?
    Jag var inne idag och dom tror jag har fått det.
    Är det vanligt att det blir operation,0? Hur lång tid tar den?

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap
  • Annelie 76

Tror att det alltid blir operation. Men det är inte alltid man blir av med äggledaren, min kunde de laga. Operationen går ganska fort, tror jag åkte hem dagen efter. Men man har ont. De gör titthålsoperation och då sticker de i en grov del vid naveln och två små i bikinilinjen. Jag tyckte det var jobbigt att vända mig i sängen när jag sov, fick stötta upp benen med kuddar så jag inte behövde flytta dem så mycket. Men det gick över på en vecka eller så.

• Myjan

Okej, men blir det inte ärr i äggledaren då som gör att risken för samma sak blir större? Har du blivit gravid efter det? Klarar man av att vara själv med en 11 månaders efter en op.?

• Petra 334

Har haft utomkveds 2 ggr men ingen op. Första gången fick jag cellgift för att avsluta graviditeten och låta kroppen blöda ut det och andra gången tig kroppen själv hand om det.

• Annelie 76

Jo, risken är alltid större att få det igen när man haft det en gång. Vissa har otur och får det flera gånger. Andra, som jag, har det en gång och sen normal graviditet. Man blir väldigt nojjig när man blir gravid igen, tyvärr bryr sig inte sjukvården så mycket om det. Men första gången fick jag iaf göra vul i vecka 8 och se att allt var ok. Nu andra gången tyckte jag inte det behövdes och det gjorde det inte heller. Är nu i vecka 23 utan problem.

• Myjan

Läkaren sa att så fort jag kände mig gravid eller iallafall trodde att jag var det, skulle jag åka in och kolla. Hoppas man slipper det här igen. Och ni också

Svar på tråden Utomkvedshavandeskap